آغاز عملیات اجرایی احداث راهآهن زاهدان - مشهد
قطعه اول طرح راهآهن زاهدان - مشهد از شمال به طول ۴۸ کیلومتر از ایستگاه یونسی از خط ریلی مشهد - بافق منشعب میشود و پس از عبور از مسیر دشت و تپه ماهور به ایستگاه گناباد منتهی میشود .
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی Iranway ، معاون وزیر راه و شهرسازی گفت : با آغاز عملیات اجرایی راهآهن زاهدان - مشهد بخش دیگری از کریدور ریلی شمال - جنوب تکمیل میشود .
خیراله خادمی از آغاز عملیات اجرایی راهآهن زاهدان - مشهد خبر داد و گفت : این خط ریلی بخشی از کریدور ریلی شمال - جنوب شرق کشور است که کشورهای آسیای میانه را از طریق راهآهن سرخس به شبکه ریلی جمهوری اسلامی ایران و سپس به بندر چابهار و آبهای آزاد متصل میکند .
معاون وزیر راه و شهرسازی این خط ریلی را موجب توسعه شبکه ریلی در شرق کشور دانست و خاطرنشان کرد : قطعه اول طرح راهآهن زاهدان - مشهد از شمال به طول ۴۸ کیلومتر از ایستگاه یونسی از خط ریلی مشهد - بافق منشعب میشود و پس از عبور از مسیر دشت و تپه ماهور به ایستگاه گناباد منتهی میشود .
وی همچنین راهآهن زاهدان - مشهد را نقطه اتصال ریلی بین استانهای سیستان و بلوچستان ، خراسان جنوبی و خراسان رضوی معرفی کرد و افزود : این طرح بخشی از کریدور ترانزیتی شمال - جنوب شرقی است و نقش مهمی در بهرهمندی از مزایای ترانزیت ریلی کالا بین کشورهای آسیای میانه و آبهای آزاد برای استانهای همجوار دارد .
خادمی در ادامه اعلام کرد : سرعت طرح ۹۰ کیلومتر بر ساعت برای قطارهای باری و ۱۲۰ کیلومتر بر ساعت برای قطارهای مسافری است .
وی تصریح کرد : این محور دارای ۴۵ دستگاه پل و آبرو و یک دستگاه پل بزرگ است و یک میلیون و ۴۰۰ هزار مترمکعب خاکبرداری ، یک میلیون متر مکعب خاکریزی ، ۹۸ هزار متر مکعب بتنریزی نیز احجام عملیاتی در این خط ریلی بایستی انجام شود .