در حال بارگذاری ...
  • خط ریلی آستارا – آستارا نقطه اتصال ریلی میان ایران و آذربایجان


    خط ریلی آستارا ـ آستارا میان دو کشور ایران و آذربایجان از شهر آستارا در خاک آذربایجان تا ترمینال باری آستارا در ایران به طول ۲.۲ کیلومتر (۲ هزار و ۲۰۰ متر) ساخته شده که قرار است امکانات بارگیری همچون سکوها جهت تخلیه و بارگیری کانتینرها نیز به زودی در محل ترمینال تعبیه شود و مورد بهره برداری قرار گیرد .

    به گزارش پایگاه اطلاع رسانی Iranway ، مدیرکل دفتر امور بین الملل راه آهن ایران از افتتاح خط ریلی آستارا – آستارا به عنوان نقطه اتصال ریلی میان دو کشور ایران و آذربایجان تا چهارم دی ماه خبر داد .

    عباس نظری از برگزاری جلسه مشترک مسئولان عالی رتبه راه آهن های ایران و آذربایجان با حضور معاون عمرانی استاندار گیلان و مدیران کل صنعت و معدن ، منابع طبیعی ، مرزبانی و گمرک استان گیلان در شهر آستارا خبر داد .

    وی با بیان اینکه مقام های ریلی ایران و آذربایجان با حضور در محل پروژه ریلیِ در حال ساختِ آستارا ـ آستارا جلساتی تفصیلی در خصوص بررسی مشکلات موجود در پروژه برگزار و با یکدیگر گفت و گو کردند ، افزود : پروژه اتصال ریلی آستارای ایران به آستارای آذربایجان تا تاریخ ۲۵ دسامبر سال جاری میلادی (چهارم دی ماه) به بهره برداری می رسد .

    مدیرکل دفتر امور بین الملل راه آهن ادامه داد : مذاکراتی میان دو طرف در خصوص نحوه بهره برداری از ترمینال باری آستارا و نحوه تبادل کالا از مرز جمهوری آذربایجان تا ترمینال آستارا در ایران و همچنین هماهنگی با عواملی چون گمرک ، امور گذرنامه و مسأله حضور مرزبانی در ترمینال ، انجام شد . خط ریلی آستارا ـ آستارا میان دو کشور ایران و آذربایجان از شهر آستارا در خاک آذربایجان تا ترمینال باری آستارا در ایران به طول ۲.۲ کیلومتر (۲ هزار و ۲۰۰ متر) ساخته شده که قرار است امکانات بارگیری همچون سکوها جهت تخلیه و بارگیری کانتینرها نیز به زودی در محل ترمینال تعبیه شود و مورد بهره برداری قرار گیرد .

    این مقام مسئول در راه آهن تصریح کرد : با اتصال ریلی ایران و آذربایجان ، کریدور شمال ـ جنوب فعال می شود که در ابتدای فعالیت به صورت حمل و نقل ترکیبی بوده و پس از اتصال آستارا به راه آهن قزوین ـ رشت، کریدور شمال ـ جنوب شامل اتصال آذربایجان و منطقه قفقاز ، روسیه و بخشی از شمال اروپا به بندرعباس به طور کامل ریلی خواهد شد . ضمن اینکه این کریدور قابلیت اتصال به شرق آسیا و اقیانوس هند از طریق بندرعباس را خواهد داشت .

    وی درباره زمان اتصال خط آهن قزوین - رشت به آستارا اظهار داشت : وام ۵۰۰ میلیون دلاری آذربایجان به ایران برای تکمیل این خط آهن آماده و پاراف شده است و برخی فرآیندهای اداری آن باقی مانده که شامل تصویب اعطای این وام در پارلمان آذربایجان و برخی اقدامات اداری دیگر در ایران می شود البته برای دریافت این تسهیلات از آذربایجان ، نیاز به تصویب آن در مجلس شورای اسلامی نیست .

    نظری پیش بینی کرد : با اجرای این خط آهن ، به تدریج امکان افزایش ظرفیت تردد بار در یک بازه چند ساله را دارد که تا ۵ میلین تن برآورد می شود. اگر آستارا به خط آهن قزوین ـ رشت متصل شود ، این ظرفیت تا ۱۰ میلیون تن هم قابل ارتقا خواهد بود .




    مطالب مرتبط

             

    |

    هم‌اکنون این پروژه پیشرفت خوبی دارد و تلاش بر آن است در زمان بندی پیش بینی شده ، تکمیل و با حضور رئیس جمهور بهره‌برداری شود . این پروژه یکی از مهمترین و اساسی‌ترین پروژه‌های ریلی کشور است که کریدور شمال - جنوب را در شاخه میانی دریا خزر به دریای عمان و خلیج فارس متصل می‌کند .

    |

    به گزارش پرتال حمل و نقل ، مصطفی اقدم کارشناس حمل و نقل ریلی و فورواردر کریدورهای بین المللی در نشست بررسی ترانزیت ریلی به تشریح جغرافیای راه آهن ایران ...

    |

    در دانش مالی و اقتصادی پایداری ، جریان درآمدی اصل اولیه حیات یک فعالیت اقتصادی است . این بدین معناست که اگر در طراحی یک کریدور ملاحظه‌ جدی پایداری درآمد اجزای دخیل در آن در نظر گرفته نشود ، کلیت کریدور ریسکی بوده و بخش خصوصی امکان حضور حداکثری در آن را نخواهد داشت .

    |

    میزان حمل فولاد با ۱۰ واگن از طریق خطوط ریلی ، برابر حمل بار با استفاده از ۲۰ دستگاه کامیون است که این امر ، کمک قابل توجهی به کاهش ترافیک و سوانح جاده‌ای و صرفه جویی در مصرف سوخت است .

    |

    نظرات کاربران