بحران لجستیک در فروشگاههای اینترنتی ایران
یک لجستیک با کیفیت ، به روز و دقیق اعتبار یک فروشگاه اینترنتی را چندبرابر خواهد کرد . پس ضروری است که فروشگاههای اینترنتی به خدمات لجستیک فروشگاه اینترنتی خود اهمیتی فراتر از یک ارسال ساده دهند .
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی Iranway ، فروش در دنیای آنلاین کار سختی نیست اما کار زمانی سخت میشود که باید کالای خریداری شده را با رعایت اصول و استانداردهای بینالمللی به دست مشتری برسانید .
این روزها فروشگاههای آنلاین ایرانی همزمان با تغییر گرایش نسل جدید به خرید از سایتها ، با سیل عظیمی از کلیک روبرو شدهاند و این چیزی است که بسیاری از استارتاپها آرزوی آن را دارند . همین موضوع باعث شده که افراد زیادی برای فروش محصولات خود ، اقدام به راهاندازی سایتهای فروش اینترنتی کنند ؛ بدون اینکه عامل مهم موفقیت در این کسب و کار ، یعنی بحث لجستیک و همکاری با شرکتهای متخصص در بستهبندی و ارسال کالا به دست خریدار را در نظر بگیرند .
اخیرا فروشگاههای ایرانی با کپی برداری از رخداد حراجی آنلاین آمریکایی (جمعه سیاه) دست به تبلیغات گسترده فروش زدند ؛ اما ظاهرا بدون برنامهریزی اصولی خود را برای این حجم از مشتری آماده نکرده بودند . همین امر باعث اخلال در سیستمهای اجرایی و نارضایتی گسترده خریداران گردید .
در حال حاضر این سایتها یا به عبارتی فروشگاههای اینترنتی با بحران عظیم لجستیک روبرو شده و نتوانستهاند رضایت مشتری را به نحو احسن جلب کنند .
تاخیر در ارسال سفارش ، نوعی مشتری آزاری است که باعث میشود تا کاربران در خریدهای بعدی نسبت به فروشگاههای آنلاین دچار تردید شده و ترجیح دهند کالا را گرانتر اما سریعتر و به صورت فیزیکی به دست بیاورند .
علت این امر را می توان در عدم همکاری این شرکتها با شرکتهای لجستیکی طرف سوم دانست . شرکتهای لجستیکی طرف سوم ، همه خدمات انبارداری محصول تا بستهبندی و ارسال به دست مشتری را به صورت مستقل برای فروشگاههای اینترنتی انجام می دهند تا صاحبان سایتهای فروش آنلاین ، دغدغهای جز مسئله فروش خود نداشته باشند .
برخی از مهمترین مشکلات لجستیکی که امروزه فروشگاههای آنلاین با آن مواجهاند :
• پشت خط ماندن طولانی کاربران برای رهگیری سفارش به دلیل تعریف غلط سیستم
• هنگ کردن نرم افزار آنلاین برای رهگیری و عدم دسترسی به وضعیت واقعی سفارش کالا
• عقب بودن و آپدیت نبودن ماژول رهگیری سفارش ، علی رغم تبلیغات فراوان درباره نرمافزارهای پشتیبانی آنلاین
• عدم سینک بودن اپراتور انباردار با مسئول ارسال سفارش و پیکِ آورنده کالا
• تاخیر بیش از یک هفته در ارسال کالا به دلیل حجم بالای سفارشات
• مجبور کردن پیکها به بردن کالای بیش از اندازه و بیش از تایم وعده داده شده
• آفلاین شدن ارسال سفارشات و عدم پیگیری فروشگاه برای ارسال به موقع کالا
• بسته بندی نامناسب محصول و عدم رعایت اصل تکریم مشتری
یک لجستیک با کیفیت ، به روز و دقیق اعتبار یک فروشگاه اینترنتی را چندبرابر خواهد کرد . پس ضروری است که فروشگاههای اینترنتی به خدمات لجستیک فروشگاه اینترنتی خود اهمیتی فراتر از یک ارسال ساده دهند . این اهمیت ویژه برای فروشگاههای کوچک ، متوسط و یا بزرگ اگر به معنی ایجاد یک سامانه لجستیک مستقل باشد ، میتواند صدها برابر اصل خدمت هزینهبر باشد .
برونسپاری خدمات لجستیک فروشگاههای اینترنتی به یک شرکت لجستیکی باعث خواهد شد با اطمینان از انجام انبارداری ، بستهبندی و ارسال کالا ، بتوانند تمام انرژی خودتان را صرف بازاریابی و توسعه فروش کنند . علاوه بر این ، با اتخاذ این رویکرد بار مالی و مسئولیتی قابل توجهی از دوش مدیریت کسبوکار آنلاین برداشته خواهد داشت .