در حال بارگذاری ...
  • احمد پژوهش


    احمد واقعا یک جواهر است برای بندر و دریاییها ، بعد از سالها که دیدمش ، دغدغه اش پسرش بود که برایش بدنبال کار میگشت !

    غواص بندر شهید رجایی اشتباه نکنم از خطه آبادان ، بدون ترس و بدون حرف اضافه ، مرد عمل و انجام ،  خوشرو ولی جدی ، کار بلد و همیشه آماده .

    این کمترین واژه هایی ست که برای احمد بکار بردم ،  احمد یک غواص حرفه ای بود ،  پای تمام اسکله ها هم غواصی کرده بود ، کشتی که به گل میخورد ، آه از نهاد پایلوت شرمسار و کاپیتان ضربه خورده بر می آمد .

    بندر غلغله میشد ، کشتی .....به گل خورده ،  اولین سوال همه هم این بود ، پایلوت کی بوده ؟

    اینجا بود که همه چشم به احمد داشتند ،  او باید به زیر آب میرفت و در عمق ۱۵ تا ۲۰ متری ، جایی که چشم اصلا دید نداشت تاریکی مطلق ، در آن گل و لای ، ذره ذره و سانتیمتر به سانتیمتر با لمس بدنه کشتی به بر آمدگی گل میرسید ، تمام طول ۲۵۰ متری کشتی هیولا را از چپ و راست وارسی میکرد ، به پروانه میرسید ، تمام اوضاع را در ذهن نگه میداشت و بعد از حدود ۳۰ تا ۴۵ دقیقه در حالیکه همه جان به لب شده بودند ، از یک طرف کشتی می آمد بالا ، سریع از طناب کشتی بالا میرفت ،  وارد اتاق کاپیتان میشد و فرماندهان یدک کشهای بندر را هم صدا میکرد گزارش را به هاربور مستر بندر میداد ، بعد همگی با هم شور میکردند که یدک کشها به کدام سمت بکشند  و کاپیتان چه بکند و وظیفه افسران چیست !

    بدون حرف اضافه و تعارف !

    کار آغاز میشد و اگر مرحله اول کشتی رها نمیشد ، به محض استاپ هاربور مستر ، احمد ۶۰ ساله خسته  ، باز لباس غواصی میپوشید و تنها مجددا به زیر آب میرفت تا ببیند اشکال کار کجاست .

    و این داستان تا مد مجدد و یک عملیات دیگر گاه تا  ده ها  ساعت ادامه داشت  و احمد تا رها شدن کشتی آرام و قرار نداشت ،

    احمد عمل قلب باز کرده بود و زیر آب رفتن برایش سم بود ، یکبار کاپیتان یک کشتی خارجی که کارهای احمد را دیده بود به من گفت : این مرد یک جواهر است ، چرا اجازه می دهید تنها به عمق برود ، اینکار خلاف قوانین جهانی ست، به من گفت : تیم های غواصی در دنیا برای هر غوص  و عملیات شناسایی کشتی به گل خورده حدود  ۲۰هزار دلار به علاوه تمامی امکانات و تجهیزات را میگیرند و باور نمیکرد این مرد ۶۰ ساله غواص ما با حقوق کارمندی کار میکند .

    یکبار از او پرسیدم سخت ترین لحظات کارت کی و کجا بود ؟ گفت : وقتی برای جمع آوری پیکرکشته شدگان هواپیمای ایر باس که توسط ناو آمریکایی زده شد میرفتیم ، صحنه های رقت باری بود که هنوز هر وقت به یادش می افتم بدنم میلرزد .

    وقتی از کودکان پر پر شده حرف میزد ، هق هق گریه میکرد .

    احمد واقعا یک جواهر است برای بندر و دریاییها ، بعد از سالها که دیدمش ، دغدغه اش پسرش بود که برایش بدنبال کار میگشت !

    نمیدانم الان غوص میکند یا نه ، ولی تجربیات احمد نه جایی نوشته شده و نه جایی گفته شده ، احمد دنیای تجربه است و این را باید  ارج گذاشت ، آن سالها احمد فروغی و جناب حکیمی ، بعد هم خود عفیفی پور و آقا مهدی نوفرستی خیلی خاطرش را میخواستند ، شاید امروز با مدیر کل شدن الله مراد عفیفی عزیز ، مشکلات احمد هم حل شده باشد .

    دعا میکنم احمد پژوهش این مرد فداکار و بی ادعای بنادر با آن قلب جراحی شده برای گذران زندگی دیگر غوص نکند و کار را به جوانان بسپارد و هر کجا هست خداوند به او و خانواده گرامی اش  یک زندگی شاد و پر از آرامش و راحتی عطا بفرماید که بارها و بارها قلب بسیاری از پایلوتها و کاپیتانها را شاد کرده بود .

    علی یارش باد




    مطالب مرتبط

    رشد ۶۰ درصدی سوخت رسانی به کشتی ها در بندر خلیج فارس

    رشد ۶۰ درصدی سوخت رسانی به کشتی ها در بندر خلیج فارس

    از ابتدای سال جاری تاکنون ، ۸۵۶ فروند شناور در اسکله‌های تحت نظارت بندر خلیج فارس پهلو گرفت که از این تعداد ، ۶۷۰ فروند مربوط به کشتی‌های حامل فرآورده نفتی و ۱۸۶ فروند مربوط به شناورهای مواد معدنی بوده است .

    |

    استقرار گنتری کرین های جدید شرکت لیبهر آلمان در یال شرقی بندر شهید رجایی

    استقرار گنتری کرین های جدید شرکت لیبهر آلمان در یال شرقی بندر شهید رجایی

    رشد روز افزون حمل و نقل کانتینری در دنیا ، افزایش ظرفیت کشتی های کانتینری را به دنبال داشته و در پی آن بنادر نیز باید به واسطه نقش مهمی که در چرخه تخلیه و بارگیری کانتینرها دارند ، همزمان با تغییر شناورها و سایز کشتی ها ، تجهیزات خود را به آخرین نسل گنتری کرین های استراتژیک جهت ...

    |

    اعلام برنامه‌های توسعه‌ای بنادر و پس‌کرانه‌های بندری شمال و جنوب کشور

    اعلام برنامه‌های توسعه‌ای بنادر و پس‌کرانه‌های بندری شمال و جنوب کشور

    در حال حاضر با توجه به تحریم‌های ظالمانه آمریکا باید بدانیم شرایط اقتصادی مناسب نیست اما با توجه به اینکه سازمان بنادر و دریانوردی از جمله سازمان‌های پیشرو در حوزه جذب سرمایه‌گذار است تمهیدات مختلفی را در جهت بهبود وضعیت اقتصادی کشور اندیشیده است .

    |

    لزوم رفع مشکلات مالیاتی شرکت های سرمایه گذار در بندر شهید رجایی

    لزوم رفع مشکلات مالیاتی شرکت های سرمایه گذار در بندر شهید رجایی

    مشکلات شرکت های سرمایه گذار فعال در بندر شهید رجایی در حوزه مالیاتی ، بانکی ، بیمه ای ، سوخت ، برق و سایر حوزه ها با هدف تسهیل در ارایه خدمات دریایی و ‌بندری ‌و همچنین تسریع خروج کالا در این بخش ها از اهمیت بسزایی برخوردار است که به طور جدی باید در دستور کار مدیران دستگاه های ...

    |

    نظرات کاربران