در حال بارگذاری ...
  • افتتاح بندر چابهار فرصتی طلایی برای هند ، ایران و افغانستان


    بندر چابهار با برخورداری از مزایا و ظرفیت‌های بالقوه در مسیر توسعه ترانزیتی قرار دارد و این بندر اقیانوسی به عنوان پل دسترسی به کشورهای آسیای میانه و CIS مورد توجه ترانزیتی و ترانشیپی کشورهای منطقه قرار دارد .

    به گزارش پایگاه اطلاع رسانی Iranway ، وزارت خارجه هند در بیانیه‌ای به سفر وزیر دارایی و کشتیرانی این کشور به ایران و همچنین توقف کوتاه مدت سوشما سواراج وزیر خارجه هند در تهران به مناسبت افتتاح بندر پر‌ اهمیت چابهار از سوی دکتر حسن روحانی رییس جمهوری ایران پرداخت و آن را تحولی مهم در گسترش روابط اقتصادی هند در منطقه دانست .

    وزارت امور خارجه هند به مناسبت افتتاح این پروژه که با سرمایه‌گذاری هند در حال انجام است ، بیانیه‌ای صادر و به سفر "ار پونیاه آیاپان رادا کریشان" وزیر دارایی و کشتیرانی هند به عنوان نماینده هند در مراسم افتتاحیه بندر چابهار اشاره کرد .

    در ادامه این بیانیه آمده است : در حاشیه این رویداد ، نشست سه جانبه وزیران هند ، ایران و افغانستان با موضوع چابهار نیز برگزار شد که در آن سه کشور در خصوص توسعه یکپارچه زیرساخت‌های ارتباطی از جمله بنادر ، شبکه‌های جاده‌ای و راه‌آهن با هدف ایجاد فرصت‌های بیشتر جهت دسترسی گسترده‌تر به بازار های منطقه‌ای و ادغام اقتصادهای آنها به توافق رسیدند . وزیر دارایی و کشتیرانی هند همچنین نظر مثبت خود را در مورد اقدام مجلس ایران در تایید توافق سه جانبه ترانزیتی که سال گذشته میان ایران ، هند و افغانستان امضا شد ابراز نمود .

    وزارت خارجه هند در بیانیه خود تاکید کرد : بندر چابهار یک فرصت طلایی برای تجارت هند، ایران و افغانستان با کشورهای آسیای مرکزی و همچنین گسترش تجارت میان این سه کشور می باشد .

    این بیانیه همچنین به سخنان حسن روحانی رئیس جمهور ایران در مراسم افتتاحیه بندر چابهار اشاره کرد که در طی آن وی گفت : مسیر‌های منطقه‌ای باید از طریق زمین، هوا و دریا به یکدیگر متصل شوند . بر اساس بیانیه وزارت خارجه ، هند از نزدیک با افغانستان و ایران برای ایجاد مسیرهای جایگزین و قابل اعتماد تجاری همکاری کرده است .

    بر اساس توافق امضا شده میان ایران و هند در ماه مه سال گذشته ، هند با سرمایه گزاری ۸۵ میلیون دلاری قرار است کنترل دو لنگر گاه در فاز اول بندر چابهار را به عهده بگیرد .

     

     

    وزرای سه کشور هند ، ایران و افغانستان پس از دیدار خود در بیانیه‌ای مشترک اعلام کردند : وزیران سه کشور در مورد گام های بعدی برای اجرای کامل توافقنامه چابهار و حرکت به سوی عملیاتی ساختن آن گفت و گو کردند. در راستای این تلاش ها، تصمیم گرفته شد تا پروتکل‌های مربوط به حمل و نقل و ترانزیت ، بندر‌ها ، فرآیندهای گمرکی و امور کنسولی نهایی شوند . همچنین تصمیم گرفته شد که اولین نشست کارشناسان ارشد این سه کشور در اولین فرصت برگزار شود . هند ، ایران و افغانستان همچنین توافق کردند که یکپارچه سازی زیرساخت‌های ارتباطی از جمله بندر‌ها ، شبکه های جاده‌ای و راه آهن ، فرصت‌های بیشتری برای دسترسی به بازار منطقه‌ای را فراهم می کند و به یکپارچگی اقتصادی این سه کشور و منطقه کمک می‌کند .

    این درحالی است که یک روز پیش از افتتاح بندر چابهار ، سوشما سواراج وزیر امور خارجه هند در بازگشت خود از روسیه در تهران توقف کرده و با جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران دیدار و گفت و گو کرد . در این دیدار ، افتتاح بندر چابهار و سایر مسائل مورد گفت و گو قرار گرفت . ماه گذشته هند اولین محموله گندم خود را از طریق بندر چابهار به افغانستان ارسال کرد . چابهار به عنوان منطقه راهبردی و با موقعیت عالی جغرافیایی از ظرفیت های سرمایه گذاری ، تجاری ، اقتصادی، ترانزیتی، گردشگری و صنعتی بالایی برخوردار است .

    این بندر پس از بهره برداری ، قابلیت هرگونه عملیات بندری در حوزه‌های ترمینال کانتینری را برخوردار خواهد بود و علاوه بر ظرفیت سالانه تخلیه و بارگیری هشت ونیم میلیون تن با آماده شدن پسکرانه آن تا ۱۵ میلیون تن ظرفیت ایجاد خواهد شد . بندر چابهار با برخورداری از مزایا و ظرفیت‌های بالقوه در مسیر توسعه ترانزیتی قرار دارد و این بندر اقیانوسی به عنوان پل دسترسی به کشورهای آسیای میانه و CIS مورد توجه ترانزیتی و ترانشیپی کشورهای منطقه قرار دارد .

    جذب سرمایه گذاری‌های داخلی و خارجی در سیستان و بلوچستان از اولویت‌های دولت است و به همین دلیل ترانزیت محموله ۱۰۰ هزار تنی کالای کشور هند از طریق بندر چابهار به افغانستان در همین راستاست . توافقنامه چابهار یکی از نمودهای عینی فصل جدید روابط ایران و هند بر محور توسعه است . مجلس ایران به تازگی یک توافق سه جانبه که سال گذشته از سوی ناندرا مودی نخست وزیر هند ، حسن روحانی رییس جمهوری ایران و اشرف غنی رییس جمهوری افغانستان امضا شد را تایید کرد .

    افتتاح این بندر به شکل چشمگیری راه را برای هند جهت آغاز فاز دوم طرح ساخت و توسعه دو لنگرگاه برای استفاده خود بویژه برای تجارت با افغانستان را باز خواهد کرد .

    بنا به گفته برخی مقامات هند ، اولین بخش عملیات ساخت و ساز توسط این کشور در بندر چابهار در سال ۲۰۱۸ به پایان خواهد رسید .

    در حال حاضر هند از راه تجاری موجود در این بندر برای حمل و انتقال بیش از ۱.۱ میلیون تن گندم به افغانستان استفاده می‌کند . اولین محموله ۱۵ هزار تنی گندم هند در یازده نوامبر امسال (نهم آبان ماه) از بندر کاندلا و از طریق بندر چابهار به زرنج در افغانستان ارسال شد . این بندر می تواند زمینه دسترسی هند به افغانستان و آسیای میانه بدون نیاز به عبور از پاکستان را برای هند فراهم کند .




    مطالب مرتبط

    به گزارش پرتال حمل و نقل ، جمهوری اسلامی ایران و جمهوری تاجیکستان در بخش حمل‌ونقل بین‌المللی و ترانزیتی از طریق بندر چابهار تفاهم‌نامه همکاری ...

    |

    مدل اقتصادی و بازرگانی مد نظر دولت تاجیکستان ، میزان و مدت قرارداد سرمایه‌گذاری این کشور در بندر اقیانوسی چابهار را تعیین خواهد کرد . سرمایه‌گذار تاجیکی این امکان را دارد با ساخت محوطه لجستیکی در بندر چابهار ، از آن برای ترانزیت کالاهای کشورش و کالاهای سایر کشورها استفاده ...

    |

    انبارداری و نگهداری کالا در بنادر بخش حساسی از خدمات لجستیک بندری محسوب می شود، لذا ضرورت دارد بر اساس برنامه زمانبندی پروژه و با کمترین تاخیر انجام شود تا بتوان در کنار سایر پروژه‌ها در قالب زنجیره لجستیک بندر چابهار مورد بهره گیری قرار گیرد .

    |

    تسهیل تردد جاده‌ای و توسعه زیرساخت‌ها در دو طرف مورد بحث قرار گرفت و مطرح شد که هم توسعه پارکینگ‌ها و هم مناسب‌سازی معابر تردد باید مورد توجه قرار گیرد . مشکلات برخی رانندگان ایرانی در خصوص لزوم اخذ ویزا و اجازه ورود تنها تا ۵۰ کیلومتر به کشور پاکستان از جمله دغدغه‌هایی بود ...

    |

             

    |

    نظرات کاربران