روایت ساخت فاز نخست بندر شهید بهشتی چابهار
مهندسان مشاور خارجی با موضوع تحریم ها از مشورت دادن هم ، پا پس کشیدند و این باعث شد مهندسان داخلی به فکر ساخت بندری مقاومتر باشند .
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی Iranway ، دوازده سال پیش ساخت فاز یک بندر شهید بهشتی چابهار به مناقصه بینالمللی گذاشته شد بهترین مبلغ پیشنهادی سرمایه گذاران خارجی ۶۰۰ میلیون دلار برای ساخت این بندر بود .
همه داشتند خود را برای این مبلغ آماده می کردند که مهندسان سپاه پاسداران وارد میدان شدند ، برآورد کردند و قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء سپاه با ۳۴۱ میلیون دلار یعنی حدود نصف مبلغ خارجی ، برنده این مناقصه شد . دولت با کمک مبلغ صرفه جویی شده ، بهترین تجهیزات تخلیه و بارگیری را تا سقف یک میلیارد دلار خریداری کرد .
بالایروبی ۱۶ میلیون مترمکعبی ، قرارگاه خاتم سپاه پاسداران عملا شبه جزیره ای به مساحت ۲۰۳ هکتار به خاک ایران اضافه کرد .
مهندسان مشاور خارجی با موضوع تحریم ها از مشورت دادن هم ، پا پس کشیدند و این باعث شد مهندسان داخلی به فکر ساخت بندری مقاومتر باشند .
تصمیم بر این شد که بجای فولاد که در برابر رطوبت جنوب ایران مثل چیپس دچار خوردگی می شود از بلوک های بتن سخت استفاده شود برای اینکار بر کارخانه سیمان خاش که در خود بلوچستان بود ، تکیه شد .
شیفت های کاری ، سه شیفتی بسته شد تا حالا مقاوم ترین و حساس ترین بندر ایران قبل تنگه هرمز ساخته شود و ظرفیت تخلیه و بارگیری ایران در چابهار به سه نیم برابر یعنی ۸ونیم میلیون تن برسد . البته این تازه مرحله اول از مراحل پنجگانه طرح توسعه بندر شهید بهشتی است .