در حال بارگذاری ...
  • سرمایه‌گذاری یک میلیارد دلاری دولت در بندر شهید بهشتی چابهار


    جایگاه جغرافیایی ایران اقتضا می‌کند که از ظرفیت ترانزیت به معنی عام کلمه بهتر استفاده کنیم الان نسبت به گذشته ، رفت و آمد و پروازهای خارجی از روی فضای ایران خیلی بیشتر شده است که یک مقدار از آن مربوط به حوادث اوکراین و قطر است .

    به گزارش پایگاه اطلاع رسانی Iranway ، رئیس جمهوری در ارایه گزارش عملکرد ۱۰۰ روز دولت دوازدهم با تاکید بر تقویت جایگاه ایران در مسیر اصلی رفت و آمد هواپیماها از شرق به غرب و از شمال به جنوب ، گفت : بیش از یک میلیارد دلار در دولت یازدهم در بندر شهید بهشتی در چابهار سرمایه‌گذاری کردیم و در هفته آینده یک افتتاح مهم در چابهار خواهیم داشت .

    حجت‌الاسلام و المسلمین دکتر حسن روحانی سه‌شنبه شب در خصوص گزارش خود از عملکرد ۱۰۰ روزه دولت سخنان خود را که به طور زنده از شبکه های تلویزیونی و رادیویی پخش شد با موضوع زلزله آغاز کرد و ضمن قدردانی از تلاشگران برای یاری مردم زلزله زده استان کرمانشاه ، گفت : مردم قهرمان و پهلوان استان کرمانشاه این ایام غم‌دار مصیبت و حادثه دردناکی هستند و ما برای همه درگذشتگان از خداوند بزرگ تقاضای رضوان و رحمت و برای همه مصدومین تقاضای شفای عاجل می‌کنیم و امیدواریم دولت و مردم در کنار هم بتوانند به این مردم مرزدار عزیز برای عبور از این گذر سخت کمک کنند .

    دکتر روحانی در بخشی از سخنان خود در پاسخ به اینکه ما در بسیاری از شاخص‌های اقتصادی و اجتماعی روند رو به رشد داریم اما با نقطه مطلوب و با نیازهایمان فاصله زیاد داریم و این موضوع می‌طلبد که دولت محترم اقدامات خاص و ویژه‌ هم انجام دهد از جمله اینکه موقعیت ایران موقعیت فوق‌العاده در منطقه است برای اینکه هاب منطقه‌ای باشد در زمینه‌های مختلف از جمله حمل و نقل و ترانزیت که می‌تواند میلیاردها دلار درآمد خوب داشته باشد . یا کسب و کار و فناوری‌های نو و یا استارت آپ ها. در حوزه‌های ویژه نظیر این موارد ، آیا دولت برنامه‌هایی دارد که از مسیرهای میانبر و پرمنفعت شاخص‌ها را جلوتر ببرد ، گفت : جایگاه جغرافیایی ایران اقتضا می‌کند که از ظرفیت ترانزیت به معنی عام کلمه بهتر استفاده کنیم الان نسبت به گذشته ، رفت و آمد و پروازهای خارجی از روی فضای ایران خیلی بیشتر شده است که یک مقدار از آن مربوط به حوادث اوکراین و قطر است . امروز در مجموع ، ایران یک مسیر اصلی برای رفت و آمد هواپیماها از شرق به غرب و بالعکس و از شمال به جنوب است .

    دکتر روحانی با بیان اینکه امروز در زمینه انرژی هم سوآپ گازی داریم و هم نفتی خاطرنشان کرد : امروز از شمال کشور نفت و گاز می‌گیریم و در جنوب، نفت را تحویل مشتری می‌دهیم که خود این ترانزیت می‌تواند بسیار مفید و مؤثر باشد . ترانزیت شمال - جنوب برای کشور ما بسیار اهمیت دارد که قدم‌های خوبی برداشته شده است . مذاکرات سه جانبه ما بین ایران ، آذربایجان و روسیه ، عمدتاً در زمینه ترانزیت است . مذاکرات بین ایران ، هند و افغانستان و اخیرا ایران ، افغانستان ، ازبکستان برای ترانزیت است .

    رییس جمهور با اشاره به سرمایه گذاری گسترده در زمینه بندرگاه‌ها ، اظهار داشت : بیش از یک میلیارد دلار در دولت یازدهم در بندر شهید بهشتی در چابهار سرمایه‌گذاری کردیم و در هفته آینده یک افتتاح مهم در چابهار خواهیم داشت . در واقع ظرفیت بندر چابهار به ۸.۵ میلیون تن در سال می‌رسد البته در فازهای بعدی به ۸۵ میلیون تن باید برسد . الان کشورهای فراوانی هستند که حاضرند در چابهار سرمایه گذاری کنند . مسأله اتصال راه‌آهن چابهار به زاهدان و به راه‌آهن سراسری مطرح است که این کار در دولت یازدهم شروع شده و  ادامه دارد و حدود  ۲۵ درصد این کار انجام شده و جزو طرح‌هایی است که ان شاء الله در دولت دوازدهم به پایان خواهد رسید .

    رییس جمهور گفت : در مسیر ترانزیت قزوین ، رشت و آستارا ، ما بخشی از مسیر را نهایی کردیم . راه‌آهن قزوین به رشت تا پایان امسا ل، طبق برنامه باید افتتاح شود . برای طراحی رشت به آستارا، نیمی از سرمایه‌گذاری را ما داریم انجام می‌دهیم. یک میلیارد دلار هزینه این راه‌آهن است . نصف را ما انجام می‌دهیم و ۵۰۰ میلیون دلار آذربایجان در اینجا سرمایه‌گذاری می‌کند و این طرح بزودی نهایی می‌شود . همه کارهایش تقریباً انجام گرفته و مراحل نهایی‌اش را طی می‌کند .

    دکتر روحانی افزود : بحث این است که بخشی از محموله‌های هند به روسیه و اروپای شمالی از طریق بندرعباس و همین راه‌آهن حمل شود . یعنی از بندر عباس حمل کنیم به رشت و از آنجا به آستارا و به راه‌آهن سراسری . این راه‌آهن بعداً به دریای سیاه هم متصل خواهد شد . بنابراین ایران به معنی واقعی کلمه هاب منطقه‌ای است .




    مطالب مرتبط

    به گزارش پرتال حمل و نقل‌ ، اعضای هیات عامل سازمان حسابرسی کشور به همراه معاون برنامه‌ریزی و توسعه مدیریت و منابع و مدیران کل حوزه معاونت برنامه ...

    |

    با سازمان بنادر و دریانوردی در تمام بخش‌ها از جمله فنی و تجهیزاتی همکاری بسیار خوبی وجود دارد اما انتظار این است که بندر چابهار هر چه سریع‌تر به تجهیزات لازم مانند گنتری‌کرین‌ها تجهیز شود تا شناورهای بزرگتر قادر به پهلوگیری در بندر باشند و بندر چابهار به یکی از مراکز ...

    |

    با توسعه زیرساخت‌ها در بندر شهید بهشتی شاهد سرویس‌های منظم حمل کانتینری مستقیم از بنادر چین ، غرب هند و جبل علی امارات به بندر چابهار و بالعکس با همکاری گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران و فعالین تجاری هستیم .

    |

    به گزارش پرتال حمل و نقل ، دومین نشست تخصصی فناوری اطلاعات و ارتباطات سازمان بنادر و دریانوردی با تاکید بر نقش اساسی این حوزه در سیاست‌های توسعه ...

    |

    به گزارش پرتال حمل و نقل ،‌ سازمان بنادر و دریانوردی در آذرماه سال جاری رویدادهای اقتصادی و اثرگذاری را رقم زد . در ماهی که با هفته حمل و نقل مزین شده ...

    |

    نظرات کاربران