در حال بارگذاری ...
  • آشنایی بیشتر با قاچاق گمرکی


    کالا با استفاده از شمول معافیت با تسلیم اظهارنامه خلاف یا اسناد غیر‌واقعی و یا با ارائه مجوز‌های جعلی به گمرک اظهار شود .

    بر اساس ماده ۱۱۳ قانون امور گمرکی موارد زیر قاچاق گمرکی محسوب می شود :

    الف – کالایی که از مسیر غیرمجاز یا بدون انجام تشریفات گمرکی به قلمرو گمرکی وارد یا از آن خارج گردد . همچنین کالاهایی که بدون انجام تشریفات گمرکی یا از مسیرهای غیر‌مجاز وارد کشور شود و در داخل کشور کشف گردد .

    تبصره – منظور از مسیر غیرمجاز ، مسیرهایی غیر ‌از موارد مندرج در تبصره(۱) ماده(۱۰۳) این قانون است .

    ب – خارج نکردن وسایل نقلیه و یا کالای ورود موقت ، ورود موقت برای پردازش ، عبور خارجی و مرجوعی ظرف مهلت مقرر از قلمرو گمرکی و عدم تحویل کالای عبور داخلی شخصی ظرف مهلت مقرر جز در مواردی که عدم خروج یا عدم تحویل به گمرک و یا ترخیص قطعی ، عمدی نباشد .

    تبصره – ارائه اسناد خلاف واقع که دلالت بر خروج وسایل نقلیه و کالا از قلمرو گمرکی و یا تحویل آنها به گمرک داشته باشند نیز مشمول مقررات این بند است .

    پ – بیرون بردن کالای تجاری از اماکن گمرکی بدون اظهار یا بدون پرداخت یا تأمین حقوق ورودی ، خواه عمل در حین خروج از اماکن گمرکی یا بعد از خروج کشف شود . هرگاه خارج‌کننده غیر ‌از صاحب کالا یا نماینده قانونی او باشد گمرک عین کالا و در صورت نبودن کالا بهای آن را از مرتکب می‌گیرد و پس از دریافت وجوه گمرکی مقرر، به صاحب کالا مسترد می‌دارد و مرتکب طبق مقررات کیفری تعقیب می‌شود .

    ت – کالای عبور خارجی که تعویض و یا قسمتی از آن برداشته شود .

    ث – کالایی که ورود یا صدور آن ممنوع است تحت عنوان کالای مجاز یا مجاز مشروط و با نام دیگر اظهار شود . کالای عبوری مشمول تبصره(۲) ماده(۱۰۸) این قانون می‌شود .

    ج – وجود کالای اضافی همراه کالای اظهارشده که در اسناد تسلیمی به گمرک ذکری از آن نشده است ، مشروط بر اینکه کالای اضافی از نوع کالای اظهار شده نباشد . کالای اضافی موضوع ماده(۵۴) این قانون از شمول این بند مستثنی است .

    چ – وسایل نقلیه و کالایی که صدور قطعی آن ممنوع یا مشروط است و به‌عنوان خروج موقت یا کران‌بری (کابوتاژ) اظهار شده باشد و ظرف مهلت مقرر به قلمرو گمرکی وارد نگردد . موارد قوه قهریه (فورس ماژور) و مواردی که عدم ورود کالا عمدی نیست از این حکم مستثنی است .

    ح – کالای مجاز یا مجاز مشروطی که تحت عنوان کالای مجاز یا مجاز مشروط دیگری که جمع حقوق ورودی آن کمتر است با نام دیگر و با استفاده از اسناد خلاف واقع اظهار شود ، کالای عبوری مشمول تبصره (۱) ماده (۱۰۸) این قانون است . منظور از اسناد خلاف واقع اسنادی است که در آن خصوصیات کالایی ذکر شده باشد که با جنس و خصوصیات کالای اظهار شده تطبیق ننماید و یا جعلی باشد .

    نظر به اینکه بند ح ماده ۱۱۳ قانون امور گمرکی درخصوص تحقق قاچاق ، شرایطی را پیش‌بینی نموده، تجمیع شرایط ذیل ، منجر به تحقق عنوان مجرمانه قاچاق کالا موضوع بند ح ماده اخیرالذکر می‌گردد :

    الف) اظهار کالای مجاز یا مجاز مشروط تحت عنوان کالای مجاز یا مجاز مشروط دیگر

    ب) جمع حقوق ورودی کالای اظهار شده از جمع حقوق ورودی کالای موجود ، کمتر باشد .

    ج) کالا با نام دیگر اظهار شده باشد .

    د) با استفاده از اسناد خلاف واقع و یا جعلی

    خ – کالا با استفاده از شمول معافیت با تسلیم اظهارنامه خلاف یا اسناد غیر‌واقعی و یا با ارائه مجوز‌های جعلی به گمرک اظهار شود .

    د– کالای جایگزین شده ممنوع‌الصدور یا مشروط یا دارای ارزش کمتری که با کالای صادراتی که برای آن پروانه صادر گردیده است تعویض شود .

    ذ– کالای مورد معافیتی که بدون رعایت مقررات ماده(۱۲۰) این قانون به دیگری منتقل شود .




    مطالب مرتبط

    به گزارش پرتال حمل و نقل ، رضا راستی مدیرکل دفتر نظارت بر ترانزیت گمرک جمهوری اسلامی ایران در پنل نقش دولت ها در تسهیل تجارت و توسعه ترانزیت چندین ...

    |

    طبق تبصره ث بند ۲ ماده ۳۰ احکام اداری و بند ب تبصره ۷ قانون بودجه ۱۴۰۲ اجازه واردات کشنده زیر سه سال ساخت و زیر پنج سال ساخت داده شده که بیش از ۳۰ هزار خانواده زندگی خود را فروخته اند و به امید ترانزیت در سفرهای اروپایی ، کشنده خریداری کرده‌اند که باید گفت حمل و نقل داخلی شاید ...

    |

    برای انجام تشریفات گمرکی و ترخیص قطعی کالاهای وارداتی از گمرک و اخذ حقوق ورودی ، براساس تکالیف قانونی مقرر ، نیاز به تعیین ماهیت کالاهای وارداتی از سوی سازمان استاندارد است ، بنابراین عدم انجام این الزام قانونی نیز منجر به ماندگاری کالا در مبادی ورودی خواهد شد .

    |

    در شرایط کنونی با توجه به برنامه های تسهیل گری گمرک و اهمیت آن و شعار سازمان جهانی گمرک در سال ۲۰۲۴ تحت عنوان "تعامل هدفمند گمرک با شرکای سنتی و جدید" ، استمرار و تلاش مضاعف بمنطور اجرایی کردن سیاست های گمرک در راستای تعامل گمرک با فعالان اقتصادی و همکاری با دستگاه های دخیل در ...

    |

    به گزارش پرتال حمل و نقل ، مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان از بهره‌برداری بنادر چندمنظوره سیریک و ابوموسی و پنج اسکله شناور به عنوان سه طرح شاخص ...

    |

    نظرات کاربران