در حال بارگذاری ...
  • سرمایه گذاری ۹۰۰۰ میلیاردی بخش خصوص در بنادر کشور


    وزیر راه و شهرسازی در طول سال‌های گذشته بارها اعلام کرده که ایران باید نگاهی دریامحور به توسعه داشته باشد و در این راستا از برنامه ریزی برای توسعه زیرساخت‌ها و رقابت با بنادر منطقه گرفته تا توسعه پس کرانه‌ها و امکان پذیر کردن افزایش جمعیت در مناطق دریایی در دستور کار قرار دارد .

    به گزارش پایگاه اطلاع رسانی Iranway ، توسعه بنادر ایران به عنوان یکی از محوری‌ترین بخش‌های حمل و نقل در طول سال‌های گذشته به عنوان محوری جدی در برنامه وزارت راه و شهرسازی مطرح شده و در این راستا صحبت از حضور بخش خصوصی برای سرمایه گذاری بیش از گذشته به گوش می‌رسد .

    از فعالیت در حوزه‌های زیرساختی و تخلیه و بارگیری گرفته تا حضور در حوزه پس کرانه بخش عمده‌ای از فضایی بوده که وزارت راه و شهرسازی برای سرمایه‌گذاران غیردولتی در نظر گرفته است ، دراین فضا هرچند حضور دولت و بخش‌های شبه‌دولتی قدری برای سرمایه گذاران واقعی فضا را محدود کرده ، اما شرایطی که امروز و در سایه اجرای برجام به وجود آمده است شرایط را برای قدرت گرفتن دوباره بخش خصوصی آماده کرده است .

    در طول سال‌های گذشته سازمان بنادر تلاش کرده با به وجود اوردن شرایطی جدید جذب سرمایه‌گذاران خارجی را نیز منوط به مشارکت آنها با سرمایه‌گذاران داخلی کند و دراین راستا حتی بحث اپراتوری بنادر بزرگ ایران نیز با بحث مشارکت طرف‌های داخلی و خارجی پیگیری شده است تا جایی که چندی قبل راستاد معاون وزیر راه و شهرسازی خبر داد که در تعیین اپراتورهای بندر شهید رجایی بخش خصوصی داخلی نقش قابل توجهی خواهد داشت و تنها در صورت نیاز خارجی‌ها نیز در کنار سرمایه‌گذاران ایرانی فعالیت خود را از سر می‌گیرند .

    این نگاه باعث شده میزان سرمایه‌ گذاری‌ بخش خصوصی در پس کرانه‌های بندری کشور نیز رشد قابل توجه را به ثبت برساند تا جایی که طبق اعلام مدیر بنادر و دریانوردی در حال حاضر سرمایه گذاران بخش خصوصی ۹۰۰۰ میلیارد تومان آورده جدید را وارد پس کرانه‌های بندری کشور کرده‌اند .

    افق روشن پیش روی دریاهای ایران پس از آنکه با اجرای برجام به بازگشت لاینرهای بین‌المللی منجر شد، باعث شده این سرمایه‌ گذاران حضور خود را بیش از گذشته پیگیری کنند تا جایی که طبق اعلام راستاد در کنار سرمایه‌ گذاری‌های صورت گرفته در این حوزه ۳۰۰۰ میلیارد تومان قرارداد جدید نیز آماده انعقاد نهایی است .

    وزیر راه و شهرسازی در طول سال‌های گذشته بارها اعلام کرده که ایران باید نگاهی دریامحور به توسعه داشته باشد و در این راستا از برنامه ریزی برای توسعه زیرساخت‌ها و رقابت با بنادر منطقه گرفته تا توسعه پس کرانه‌ها و امکان پذیر کردن افزایش جمعیت در مناطق دریایی در دستور کار قرار دارد .

    با این نگاه که از سوی دولت مطرح شده و البته فضایی که برای سرمایه‌ گذاری ۱۲ هزار میلیارد تومانی بخش خصوصی در دریاهای ایران به وجود آمده است ، به نظر می‌رسد هدف کلان بازگشت دولت به وظایف حاکمیتی خود و فعال کردن بخش خصوصی در عرصه‌های مدیریتی و سرمایه‌ گذاری با سرعت بیشتری دنبال می‌شود و می‌توان انتظار داشت که بنادر ایران در آینده نه چندان دور به طور کامل در حوزه‌های کلان به بخش غیردولتی واگذار شوند .




    مطالب مرتبط

    استانداران استان‌های ساحلی مسئولیت اصلی کارگروه‌های توسعه دریامحور را بر عهده دارند ، فعال شدن ظرفیت‌های دریایی در این استان‌ها برای دولت حائز اهمیت است . با توجه به سیاست‌های کلی توسعه دریامحور و ضرورت توجه جدی به دستورات ویژه رییس جمهور به معاون اول پیرامون این موضوع ، ...

    |

    به گزارش پرتال حمل و نقل ،‌ وزیر کشور از تلاش‌های سازمان بنادر در ایجاد ایجاد اشتغال مولد و افزایش زیرساخت‌های مناسب دریایی و بندری در راستای ...

    |

    مطالعه و احداث پل دسترسی به اراضی ۲۴۰۰ هکتاری بندر شهید رجایی با هدف فراهم کردن مسیر دسترسی مورد نیاز سرمایه گذاران بخش خصوصی در اراضی مذکور با تخمین اعتبار کل ۳۵ هزار میلیارد ریال دیگر مورد قابل اشاره است .

    |

    بندر شهید رجایی بزرگترین به عنوان بزرگترین بندر تجاری و پیشرفته‌ترین بندر کانتینری ایران در ۲۳ کیلومتری غرب بندرعباس مرکز استان هرمزگان واقع شده است .

    |

    "سامانه یکپارچه عملیات بندری" به عنوان یکی از طرح‌های کلیدی سازمان بنادر و دریانوردی با مدیریت معاونت امور بندری و اقتصادی و نظارت دفتر فناوری اطلاعات و ارتباطات سازمان بنادر و دریانوردی از آبان ماه ۱۴۰۲ در دست تحلیل ، طراحی و تولید می‌باشد .

    |

    نظرات کاربران