مسیر دشوار راه آهن در ارتقای سهم حمل و نقل مسافر
در حال حاضر واگنهای مورد استفاده داخل کشور به لحاظ نوع از لوکسترین واگنهای دنیا که معمولا در سایر نقاط جهان به عنوان قطارهای گردشگری و یک هتل متحرک با سرویس بسیار پایینتر استفاده میشود ، هستند .
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی Iranway ، قائممقام مدیرعامل راهآهن با تأکید بر اینکه ارتقای کیفی در حمل و نقل ریلی مسافر به خوبی تعریف نشده است ، گفت : سهم راهآهن از حمل و نقل مسافر حدود ۸ درصد است و برای ارتقای آن به سهم ۲۰ درصد ، مسیر دشواری را پیش رو داریم .
احمد خدایی امروز در نخستین گردهمایی ایدههای نوین در بخش ریلی مسافری اظهار داشت : طبق برنامه ششم توسعه دو هدف به منظور ارتقای بخش مسافری در راهآهن مدنظر قرار گرفت که اولین مورد دستیابی به سهم ۲۰ درصدی از حمل و نقل مسافر کشور تا پایان برنامه ششم است . بخش حمل و نقل ریلی مسافر نسبت به سال گذشته چهار درصد رشد داشته است ، از معضلات ما توجه بیش از اندازه به شاخصهای کمی است در حالی که رقیب اصلی راهآهن ، سفرهای شخصی و حمل و نقل جادهای محسوب میشود و این کیفیت سفر است که خانوادهها را برای استفاده از وسایل نقلیه شخصی ترغیب میکند .
خدایی افزود : به نظر میرسد ارتقای بخش کیفی حوزه مسافر کمتر از بخش کمی است بنابراین ضروری است برای ترغیب مسافر ، سرویس مناسب ارائه شود .
قائم مقام مدیرعامل راهآهن با اشاره به وجود ظرفیت خالی غیر از زمان پیک سفر یادآور شد : اغلب به غیر از زمان پیک ، ظرفیت قطارهای مسافری به طور ۱۰۰ درصد تکمیل نمیشود که نشان از عدم رغبت مسافر دارد .
وی با اشاره به اینکه استفاده از قطار در اولویت مردم قرار نگرفته است، بیان کرد: البته به غیر از مسیرهای طولانی مانند محور جنوب به دلیل مسافت طولانی از مرکز و سایر نقاط کشور به جنوب ، در سایر مسیرها از حمل و نقل جادهای و شهری بیشتر استفاده میشود . متأسفانه ارتقای کیفی در حمل و نقل ریلی مسافر به خوبی تعریف نشده است ، در کشورهای اروپایی و توسعه یافته مسافر ۱۰ تا ۱۵ دقیقه قبل از آغاز سفر خود وارد ایستگاه راه آهن میشود در حالی که در ایران به دلیل چندین مرحله فیلترینگ بلیت ، مسافر در ایستگاهها معطل میشود ؛ این روشهای منسوخ شده در دنیای امروز موجب ایجاد سالنهای انتظار در داخل ایستگاههای راهآهن ما شده است .
قائممقام مدیرعامل راهآهن بیان کرد : در حال حاضر واگنهای مورد استفاده داخل کشور به لحاظ نوع از لوکسترین واگنهای دنیا که معمولا در سایر نقاط جهان به عنوان قطارهای گردشگری و یک هتل متحرک با سرویس بسیار پایینتر استفاده میشود ، هستند .
وی با اشاره به سیاستهای توسعه قطارهای حومهای گفت : بهترین نوع ناوگان حومهای «ریل باس» وارد ناوگان حومهای کشور شده است در حالی که در کشورهای جهان عمدتا از واگنهای اتوبوسی استفاده میشود، زیرا از توان بخش خصوصی و دولتی خارج است . براساس آغاز طرح توسعه راهآهن از سه سال گذشته ، پروژهها پیشرفت قابل قبولی داشتهاند . حوزههای مرتبط با بخش ریلی اعم از راهآهن، شرکتهای ریلی و شرکتهای گردشگری باید همسو با یکدیگر حرکت کنند تا هدف اصلی که ارائه سرویس به مردم است به افزایش تعداد مسافر و آمار مورد نظر شرکت راهآهن یا شاخصهای مورد نظر دیگر منجر شود .
قائم مقام مدیرعامل شرکت راهآهن با اشاره به اهمیت بخش گردشگری در حمل و نقل ریلی به لزوم برگزاری تورهای گردشگری با فاصلههای بلندتر اشاره کرد و گفت : این تورها میتواند به تعداد روزهای بیشتری بین یک هفته تا ۱۰ روز را سپری کند و قطار میتواند به عنوان یک هتل متحرک ، نقش اساسی داشته باشد و برای گردشگران نیز اقتصادی خواهد بود ؛ در این راستا خارجیها با قیمتهای بالای پیشنهادی در راستای برگزاری تورهای بلندمدت موافقت خود را اعلام کردهاند .