در حال بارگذاری ...
  • مسیر دشوار راه آهن در ارتقای سهم حمل و نقل مسافر


    در حال حاضر واگن‌های مورد استفاده داخل کشور به لحاظ نوع از لوکس‌ترین واگن‌های دنیا که معمولا در سایر نقاط جهان به عنوان قطار‌های گردشگری و یک هتل متحرک با سرویس بسیار پایین‌تر استفاده می‌شود ، هستند .

    به گزارش پایگاه اطلاع رسانی Iranway ، قائم‌مقام مدیر‌عامل راه‌آهن با تأکید بر اینکه ارتقای کیفی در حمل و نقل ریلی مسافر به خوبی تعریف نشده است ، گفت : سهم راه‌آهن از حمل و نقل مسافر ‌حدود ۸ درصد است و برای ارتقای آن به سهم ۲۰ درصد ، مسیر‌ دشواری را پیش رو داریم .

    احمد خدایی امروز در ‌نخستین گردهمایی ایده‌های نوین در بخش ریلی مسافری اظهار داشت : ‌طبق‌ برنامه ششم توسعه دو هدف به منظور ارتقای بخش مسافری در راه‌آهن مدنظر قرار گرفت که اولین مورد دستیابی به سهم ۲۰ درصدی از حمل و نقل مسافر کشور تا پایان برنامه‌ ششم است . بخش حمل و نقل ریلی مسافر نسبت به سال گذشته چهار درصد رشد داشته است ،‌ ‌از معضلات ما توجه بیش از اندازه به شاخص‌های کمی است در حالی که رقیب اصلی راه‌آهن ، سفر‌های شخصی و حمل و نقل جاده‌ای محسوب می‌شود و این کیفیت سفر است که خانواده‌ها را برای استفاده از وسایل نقلیه شخصی ترغیب می‌کند .

    خدایی افزود :‌ به نظر می‌ر‌سد ارتقای بخش کیفی حوزه مسافر کمتر از بخش کمی است بنابراین ضروری است ‌برای ترغیب مسافر ، سرویس مناسب ارائه شود .

    قائم مقام مدیرعامل ‌‌راه‌آهن با اشاره به وجود ظرفیت خالی غیر از زمان پیک سفر یادآور شد : اغلب به غیر از زمان پیک ، ظرفیت قطار‌های مسافری به طور ۱۰۰ درصد تکمیل نمی‌شود که نشان از عدم رغبت مسافر دارد .

    وی با اشاره به اینکه استفاده از قطار در اولویت مردم قرار نگرفته است، بیان کرد: البته به غیر از مسیر‌های طولانی مانند محور جنوب به دلیل مسافت طولانی از مرکز و سایر نقاط کشور به جنوب ، در سایر مسیر‌ها از حمل و نقل جاده‌ای و شهری بیشتر استفاده می‌شود . متأسفانه ارتقای کیفی در حمل و نقل ریلی مسافر به خوبی تعریف نشده است ، ‌‌در کشور‌های اروپایی و توسعه یافته مسافر ۱۰ تا ۱۵ دقیقه قبل از آغاز سفر خود وارد ایستگاه راه آهن می‌شود در حالی که در ایران به دلیل چندین مرحله فیلترینگ بلیت ، مسافر در ایستگاه‌ها معطل می‌شود ؛ این روش‌های منسوخ شده در دنیای امروز موجب ایجاد سالن‌های انتظار در داخل ایستگاه‌های راه‌آهن ما شده است .

    قائم‌مقام مدیر‌عامل راه‌آهن بیان کرد : در حال حاضر واگن‌های مورد استفاده داخل کشور به لحاظ نوع از لوکس‌ترین واگن‌های دنیا که معمولا در سایر نقاط جهان به عنوان قطار‌های گردشگری و یک هتل متحرک با سرویس بسیار پایین‌تر استفاده می‌شود ، هستند .

    وی با اشاره به سیاست‌های توسعه قطار‌های حومه‌ای گفت : بهترین نوع ناوگان حومه‌ای «ریل باس» وارد ناوگان حومه‌ای کشور شده است در حالی که در کشور‌های جهان عمدتا از واگن‌های اتوبوسی استفاده می‌شود، زیرا از توان بخش خصوصی و دولتی خارج است . ‌‌‌‌براساس آغاز طرح توسعه راه‌آهن از سه سال گذشته ، پروژه‌ها پیشرفت قابل قبولی داشته‌اند . حوزه‌های مرتبط با بخش ریلی اعم از راه‌آهن، شرکت‌های ریلی و شرکت‌های گردشگری باید همسو با یکدیگر حرکت کنند تا هدف اصلی که ارائه سرویس به مردم است به افزایش تعداد مسافر و آمار مورد نظر شرکت راه‌آهن یا شاخص‌های مورد نظر دیگر منجر شود .

    ‌قائم مقام مدیرعامل شرکت راه‌آهن با اشاره به اهمیت بخش گردشگری در حمل و نقل ریلی‌ به لزوم برگزاری تور‌های گردشگری با فاصله‌های بلندتر اشاره کرد و گفت‌ : این تور‌ها می‌تواند به تعداد روز‌های بیشتری بین یک هفته تا ۱۰ روز را سپری کند و قطار می‌تواند به عنوان یک هتل متحرک ، نقش اساسی داشته باشد و برای گردشگران نیز اقتصادی خواهد بود ؛ در این راستا خارجی‌ها با قیمت‌های بالای پیشنهادی در راستای برگزاری تور‌های بلندمدت موافقت خود را اعلام کرده‌اند .




    مطالب مرتبط

    اتمام بهسازی و آسفالت راه های روستایی زنجان در سال آینده

    اتمام بهسازی و آسفالت راه های روستایی زنجان در سال آینده

    قابل ذکر است استان زنجان پیشرو در بهسازی و آسفالت راه های روستایی نسبت به دیگر استان ها است به طوری که نرم کشوری آسفالت راه های روستایی ۶۵ درصد بوده در حالی که استان زنجان ۲۵ درصد از نرم کشوری بالاتر می باشد .

    |

    پیشرفت فیزیکی ۷۹ درصدی در پروژه چهارخطه تهران - پیشوا

    پیشرفت فیزیکی ۷۹ درصدی در پروژه چهارخطه تهران - پیشوا

    هم اکنون روزانه ۱۰ زوج قطار حومه ای در مسیر تهران - پیشوا - گرمسار با ضریب اشغال ۱۰۰ درصد تردد می‌کنند و با توجه به تقاضای مردم منطقه با تکمیل پروژه ۴ خطه این مسیر ۱۱۴.۵ کیلومتری و تامین ناوگان ، قطار های حومه ای بیشتری در این مسیر سیر کنند .

    |

    احداث ۵۹ کیلومتر خط فرعی برای اتصال مراکز بار به شبکه ریلی طی سال جاری

    احداث ۵۹ کیلومتر خط فرعی برای اتصال مراکز بار به شبکه ریلی طی سال جاری

    برخی از کارخانجات صنعتی و تولیدی با خطوط ریلی فاصله چندانی ندارند ، لذا برای تسریع در اتصال این مراکز به شبکه ریلی گرفته ایم برای تسهیل در بارگیری و تخلیه مواد اولیه و محصولات تولیدی این مراکز ، ۵۹ کیلومتر انشعابات فرعی امسال به خطوط اصلی متصل شود .

    |

    محاسبه مالیات بر ارزش‌افزوده خدمات حمل‌ونقل ریلی با نرخ صفر درصد

    محاسبه مالیات بر ارزش‌افزوده خدمات حمل‌ونقل ریلی با نرخ صفر درصد

    در نمایشگاه حمل‌ونقل ریلی ، خدمات ، تجهیزات و صنایع وابسته ، جهت‌گیری و عظم رآه‌هن برای کاهش وابستگی به خارج مشهود بود ، اما نیازمند حمایت است و در صورتی که هماهنگی با دستگاه‌های مختلف بیشتر شود امسال حتما سال فرصت‌ها خواهد بود .

    |

    نظرات کاربران