در حال بارگذاری ...
  • درخواست مجوز راه اندازی اداره کل راه آهن قزوین از وزیر راه و شهرسازی


    استان قزوین تنها یک درصد از مساحت کشور را شامل می شود ولی رتبه سوم در طول آزادراهها را در اختیار داشته و همواره در میان پنج استان پر تردد قرار دارد و البته که آزادراه تهران - کرج - قزوین به عنوان پر ترافیک ترین مسیر جاده ای کشور شناخته می شود .

    به گزارش پایگاه اطلاع رسانی Iranway ، مدیرکل راه و شهرسازی قزوین با ارسال نامه ای از مقام عالی وزارتخانه خود خواست تا با توجه به موقعیت ریلی این استان و اجرای طرح توسعه مبتنی بر حمل و نقل ریلی در آن مجوز استقرار و راه اندازی اداره کل راه آهن قزوین صادر شود .

    در بخشی از نامه مسعود حق لطفی به عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی آمده است :

    قزوین پهنه ای کهن و دیرین در سرزمین گرامی ایران است که بر راه ابریشم نشسته و شاید تنها شهری باشد که کریدورهای ارتباطی منطقه ای شمال به جنوب و شرق به غرب در دلِ آن به هم رسیده و از میانش می گذرند و این ویژگیِ شاخص حمل و نقلی با پیشینه تاریخیِ سترگ و ظرفیت های گوناگون کشاورزی ، صنعتی ، فرهنگی ، اقتصادی ، طبیعی و زیست بومی آن آمیخته شده و قزوین را به شهری بدل کرده که به آسانی می توان نامش را در سفرنامه ها، رخدادهای مهم تاریخی و دگرگونی های بزرگ سیاسی و اجتماعی ملی و حتی بین المللی مشاهده کرد .

    در بخش دیگری از این نامه آمده است : استان قزوین تنها یک درصد از مساحت کشور را شامل می شود ولی رتبه سوم در طول آزادراهها را در اختیار داشته و همواره در میان پنج استان پر تردد قرار دارد و البته که آزادراه تهران - کرج - قزوین به عنوان پر ترافیک ترین مسیر جاده ای کشور شناخته می شود .

    خوشبختانه در سال های گذشته با نگاه و سیاست بجا و هوشمندانه دولت محترم و شخص حضرتعالی ، افزایش سهم شبکه ریلی از اقتصاد حمل و نقل در دستور کار جدی قرار گرفته و باز هم قزوین که بر شاهراه عبور نشسته از این فرصت بی بهره نمانده و در پی آن ۲ پروژه بزرگ ریلی شامل دوخطه کردن راه آهن تهران - قزوین - زنجان  - تبریز و احداث راه آهن قزوین - رشت در آن آغاز شده و به یاری پرودگار یگانه و همت همه دست اندرکاران ارجمند به زودی شیرینی این رویدادهای سترگ به کام همگان خواهد نشست .

     

     

    در ادامه این نامه آمده است : در پی سیاست های برنامه ی توسعه کشور و وزارت متبوع ، مدیران و مسئولین استان قزوین و در راس آنها مطالبه ی عمومی مردم فرهیخته و آگاه قزوین ، سبب شد تا راه و شهرسازی به عنوان متولی امر حمل و نقل در استان ، موضوع اجرای طرح توسعه ی شهری مبتنی بر حمل و نقل (TOD) را در دستور کار جدی قرار داده و به عنوان اولین شهر کشور گام در میدان اجرای آن بگذارد .

    در بخش بعدی این نامه آمده است : بی گمان همه ی این دگرگونی و رخدادهای تازه آنگاه به بار خواهد نشست که قزوین به عنوان شهری که خود مرکز همه ی این تحولات است بتواند سکاندار هدایت و راهبرد موضوع حمل و نقل ریلی در منطقه بوده و با توجه به قرار گرفتن در چهارراه گذارِ بین المللی و همچنین دسترسی بسیار مناسبش به همه شهرهای مجاور، پایه گذار و پیشگام تحقق بخش چشمگیری از آرمانهای ارزشمندی باشد که در حوزه های بازآفرینی شهری پایدار ، حمل و نقل یکپارچه و شهرسازی ریل پایه در برنامه و اهداف مجموعه ی بزرگ وزارت راه و شهرسازی پیش بینی شده است .

    احداث ایستگاه راه آهن قزوین در اسفندماه سال ۱۳۱۸ که سبب شده به عنوان یک اثر واجد ارزش با شماره ی ۱۲۹۰۱ در تاریخ نوزدهم مردادماه سال یکهزار و سیصد و نود و چهار به ثبت ملی برسد ، خود نمونه ی دیگری است که نشان می دهد قزوین سزاواری این را دارد که با استقرار و راه اندازی 'اداره کل راه آهن' در آن ، امکان توسعه ی هر چه بیشتر آنرا فراهم آورد که قطعا در پی آن با توجه به ظرفیت های پیش گفته و وجود راه های پرشمار ارتباطی موجود و در دست احداث ، توسعه منطقه ای نیز سهل الوصول تر خواهد بود .

    در پایان نامه مدیرکل راه و شهرسازی قزوین به آخوندی آورده شده است : از حضرتعالی خواهشمندیم دستور فرمایید موضوع استقرار و راه اندازی 'اداره کل راه آهن قزوین' مورد بررسی و پیگیری قرار گیرد تا به یاری پرردگار یگانه و با رخ دادن این اتفاق خجسته ، شاهد دگرگونی سترگی در حوزه ی حمل و نقل و باززنده سازی منطقه و ایرانشهرِ قزوین باشیم .




    مطالب مرتبط

    پیرو تصویب سند توسعه مبتنی بر حمل‌ونقل همگانی در سال ۱۳۹۶ و راهنمای ملی توسعه مبتنی بر حمل‌ونقل همگانی در سال ۱۳۹۸ در شورای عالی شهرسازی و معماری ایران ، معاونت حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی نیز دستورالعمل اجرایی و سامانه ملی ساطح (TOD-Iran) را در سال ۱۴۰۰ با هدف ارزیابی طرح‌های ...

    |

    به گزارش پرتال حمل و نقل ،‌ شورای‌عالی شهرسازی و معماری با طرح جامع ایستگاه راه‌آهن قزوین با رویکرد TOD با اعمال برخی محدودیت‌ها و شرایط از ...

    |

    به گزارش پرتال حمل و نقل ، معاون حمل‌ونقل وزیر راه و شهرسازی از تصویب طرح جامع ایستگاه راه‌آهن شهر قزوین با رویکرد توسعه مبتنی بر حمل‌ونقل ...

    |

    نظرات کاربران