در حال بارگذاری ...
  • آخرین اخبار

     
  • لزوم افزایش سهم راه‌آهن در ترانزیت میان قطب‌های اقتصادی دنیا


    پس از برجام حجم تجارت ایران و اتحادیه اروپا ۶۰ درصد افزایش یافت و اروپا دومین مقصد صادراتی ایران در نظر گرفته شد و ۱۷ درصد سهم صادرات ایران به مقصد کشورهای عضو این اتحادیه است .

    به گزارش پایگاه اطلاع رسانی Iranway ، معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه در چهار سال گذشته بیش از ۱.۵ میلیارد دلار در حوزه ریلی سرمایه‌گذاری مستقیم انجام داده‌ایم ، گفت : در حال حاضر راه‌آهن ۷ میلیارد دلار قرارداد فاینانس منعقد کرده است .

    تیلمان رودلف براون معاون رئیس بخش خاورمیانه وزارت اقتصاد و انرژی آلمان در ادامه سفر خود به ایران با مدیرعامل راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران دیدار و گفت‌وگو کرد .

    در این مراسم ، مدیرعامل راه‌آهن اظهار داشت : کشور آلمان یکی از تأثیرگذارترین کشورهای عضو اتحادیه اروپا و بزرگترین اقتصاد این اتحادیه به شمار می‌رود . روابط ایران با آلمان و گسترش آن در ابعاد سیاسی و اقتصادی از اولویت‌های مهم سیاست خارجی ایران در رابطه با اتحادیه اروپا است .

    وی با اشاره به ارتقاء و حجم روابط اقتصادی ایران با آلمان گفت : این رقم در سال گذشته میلادی به ۹.۲ میلیارد یورو رسید ؛ ایران و آلمان می‌توانند به عنوان دو شریک قابل اعتماد در زمینه‌های مختلف اقتصادی همکاری‌های مناسبی داشته باشند . ایران بین کشورهای خاورمیانه و افریقای شمالی دومین کشور بزرگ اقتصادی است ، GDP ایران در سال ۲۰۱۶ میلادی ۴۱۲ میلیارد دلار بود و اقتصاد ایران در آن سال جهش ۶.۴ درصدی داشت . پس از برجام حجم تجارت ایران و اتحادیه اروپا ۶۰ درصد افزایش یافت و اروپا دومین مقصد صادراتی ایران در نظر گرفته شد و ۱۷ درصد سهم صادرات ایران به مقصد کشورهای عضو این اتحادیه است .

    وی به برنامه‌ ششم توسعه ایران اشاره کرد و گفت : طبق این برنامه در سال ۲۰۱۶ میلادی آغاز می‌شود و تا ۲۰۲۱ ادامه دارد ، راه‌آهن ایران باید سهم خود را در حمل بار از ۱۲  به ۳۰ درصد و در حمل مسافر از ۸ به ۲۰ درصد برساند . در همین راستا یکی از برنامه‌های ما ، افزایش سهم راه‌آهن در ترانزیت کالا بین قطب‌های اقتصادی دنیا به ویژه خلیج فارس و شمال اروپا و همچنین آسیای شرقی و اروپا از طریق ایران است .

    محمدزاده افزود : افزایش خطوط برقی با هدف ارتقای سرعت به ۲۰۰ کیلومتر بر ساعت ، نوسازی و بازسازی خطوط ، ایستگاه‌ها و ناوگان ، توسعه ایستگاه‌های مسافری ، افزایش مشارکت بخش خصوصی در تأمین منابع مالی ، توسعه و ایجاد بنادر خشک و مراکز لجستیک و اتصال به مراکز تجاری و معدنی و توسعه زیرساخت‌ها در بنادر ، از دیگر برنامه‌های راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران است .

    مدیرعامل راه‌آهن ادامه داد : برای تحقق این اهداف ، رویکرد راه‌آهن ، مشارکت بخش خصوصی در سه حوزه کاری است، بهره‌برداری از ناوگان به بخش خصوصی واگذار شده است و همچنین خدمات و سرمایه‌گذاری و تأمین منابع مالی در این حوزه در دستور کار است . در چهار سال گذشته کشور ایران بیش از ۱.۵ میلیارد دلار در حوزه ریلی سرمایه‌گذاری مستقیم داشته است و این غیر از ارقام فاینانس است . در حال حاضر راه‌آهن ایران ۷ میلیارد دلار قرارداد فاینانس برای توسعه زیرساخت‌های ریلی منعقد کرده است .




    مطالب مرتبط

    ضرورت عبور وسایل نقلیه و ادوات کشاورزی از گذرگاه‌های مجاز راه‌آهن

    ضرورت عبور وسایل نقلیه و ادوات کشاورزی از گذرگاه‌های مجاز راه‌آهن

    هم اکنون مسیر دو خطه قطار تهران - مشهد باز است و تردد قطارها در این مسیر طبق برنامه از پیش اعلام شده در جریان است . خوشبختانه این اتفاق تلفاتی در پی نداشت اما راننده کامیون بعد از وقوع سانحه متواری و در این بین خسارت جزئی به لکومتیو وارد شده است .

    |

    راهکارهای مقابله با نا امیدی در فضای رقابتی کریدورهای حمل‌ونقلی

    راهکارهای مقابله با نا امیدی در فضای رقابتی کریدورهای حمل‌ونقلی

    ترانزیت کالا از طریق حمل‌ونقل جاده‌ای ایران به دلیل مسافت کوتاه‌تر از سایر مسیر‌ها است اما باید در نظر داشته باشیم که صاحبان کالا به دنبال منافع شخصی هستند و حاضر به پرداخت ضرر و زیان به خاطر اخلال در امور ترانزیتی یک کشور نمی‌شوند . لذا برای جذب مشتری در کریدور تراسیکا و ...

    |

    آمادگی روسیه برای سرمایه‌گذاری در راه آهن ایران

    آمادگی روسیه برای سرمایه‌گذاری در راه آهن ایران

    اعلام آمادگی مجدد پوتین در حوزه حمل و نقل ریلی به ویژه پروژه های خطوط و ناوگان برقی بیانگر تحکیم برنامه های دولت در این حوزه و تحقق آن تا سند چشم انداز ۲۰ ساله جمهوری اسلامی ایران محسوب می شود .

    |

    خاطرات مهماندار قطار در رابطه با یافتن کیف یک میلیارد تومانی

    خاطرات مهماندار قطار در رابطه با یافتن کیف یک میلیارد تومانی

    پس از بررسی کیف متوجه شدم که اسناد بسیار با ارزشی در کیف وجود دارد که از جمله آن‌ها ۱۲سند تک‌برگ ، سه سند منگوله‌دار و تعدادی اوراق ضمانت قرارداد با شرکت‌های مختلف بود . به‌علاوه مبلغ ۶۵۰ میلیون تومان پول نقد و ۳۵۰ میلیون چک در وجه حامل در کیف موجود بود .

    |

    نظرات کاربران