در حال بارگذاری ...
  • صرفه جویی در مصرف انرژی با استفاده از حمل و نقل ریلی


    در راستای اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی اکنون طرح‌های مختلفی در شرکت راه آهن در دستور کار ما قرار گرفته و توسعه شبکه به منظور دسترسی مراکز عمده بار و مسافر بخصوص برای افزایش ترانزیت و صادرات در راس برنامه‌های ما قرار دارد .

    به گزارش پایگاه اطلاع رسانی Iranway ، معاون فنی و زیربنایی راه آهن جمهوری اسلامی ایران گفت : تاکنون ۲ هزار و ۷۰۳ پل یعنی دو سوم پل‌های موجود در محور جنوب مقاوم‌سازی شده است .

    مازیار یزدانی ، معاون فنی و زیربنایی راه آهن جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه سطح عرشه مقاوم سازی شده این مسیر به بیش از ۸۳ هزار و ۳۹۹ مترمربع رسیده است ، اظهار کرد : مقاوم سازی یک سوم پل‌های باقیمانده نیز در دستور کار است تا با این کار سرعت سیر قطار‌ها در این محور پرتردد افزایش یابد . در مجموع در محور جنوب تاکنون یک هزار ۳۶۱ کیلومتر از این مسیر ریلی مقاوم سازی شده و مقاوم سازی بقیه مسیر مسیر نیز در دست اقدام است . 

    یزدانی با اشاره به اهمیت محور جنوب برای تردد قطار‌های باری و مسافری تصریح کرد : محور ریلی جنوب یکی از قدیمترین مسیر‌های ریلی کشور است و مقاوم سازی و بهسازی این مسیر به عنوان یکی از اولویت‌های شرکت راه آهن در دستور کار ما قرار گرفته و پس از اتمام مقاوم سازی پل‌های این مسیر ، مقاوم سازی تونل‌ها نیز آغاز می‌شود . در راستای اجرای اقتصاد مقاومتی ، توسعه ، حفظ و نگهداشت شبکه ریلی برای ما اهمیت زیادی دارد و دسترسی حداکثری مراکز عمده بار و مسافر ریلی در کشور در دستور کار راه آهن قرار دارد تا بخش زیادی از بار و مسافر در کشور از حمل و نقل جاده‌ای به شبکه ریلی منتقل شود .

    معاون فنی و زیربنایی راه آهن اظهار کرد : در راستای اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی اکنون طرح‌های مختلفی در شرکت راه آهن در دستور کار ما قرار گرفته و توسعه شبکه به منظور دسترسی مراکز عمده بار و مسافر بخصوص برای افزایش ترانزیت و صادرات در راس برنامه‌های ما قرار دارد .

    وی با بیان اینکه در توسعه شبکه ریلی کشور نیازی به استفاده از شرکت‌های خارجی نداریم ، گفت : با ایجاد ارتباط بیشتر بین بخش‌های مختلف حمل و نقل و با توسعه ظرفیت شبکه در محور‌های مهم ، کاهش زمان سفر و هزینه‌ها از مهمترین اولویت‌های ما در جابجایی بار و مسافر است تا با ایجاد ایستگاه‌های چندی بعدی (TOD) شرایط مناسب برای استفاده بیشتر از این شبکه برای هموطنان فراهم شود .

     

     

    یزدانی با اشاره به مزیت‌های توسعه شبکه ریلی و افزایش سهم جابجایی بار و مسافر توسط قطار بیان کرد : مصرف کنونی گازوییل در بخش حمل و نقل کشور سالیانه حدود ۲۰ میلیارد لیتر است و اگر این توسط شبکه ریلی انجام شود تنها با ۳ میلیارد لیتر گازوییل مصرفی می‌توان خدمت رسانی کرد . کاهش ۱۷ میلیارد لیتری در مصرف سوخت ، سالیانه بیش از ۹ میلیارد دلار صرفه جویی ارزی برای کشور دارد .

    معاون فنی و زیربنایی راه آهن جمهوری اسلامی ایران تاکید کرد : بدون شک در صرفه جویی مصرف انرژی مصداق واقعی آن راه آهن است که یک هفتم جاده سوخت مصرف می‌کند و هرچه از سفر‌های جاده‌ای کاسته و به سفر‌های ریلی اضافه شود ضمن کاهش سوانح جاد‌های در کشور از انتشار آلاینده‌های زیست محیطی نیز کاسته شده و در بخش حمل ونقل امنیت بیشتری حاکم می‌شود . تمرکز بر افزایش ایمنی برای کاهش سوانح و نگاه ویژه به پدافند غیرعامل ، استفاده از مشارکت سرمایه گذاران داخلی و خارجی و ایجاد اشتغال مستقیم و غیرمستقیم با ارتقای بهره وری از مولفه‌های مهم حوزه فنی و زیربنایی راه آهن در راستای تحقق سیاست‌های اقتصاد مقاومتی در این بخش است .

    محور ریلی جنوب به دلیل صعب العبور و کوهستانی بودن در طول ۷۰ سالی که از احداث آن می‌گذرد ، بازسازی و بهسازی کامل نشده است و اکنون راه آهن طبق برنامه ریزی‌های انجام شده بهسازی و مقاوم سازی بخشی از این محور فرسوده در اولویت کاری خود قرار داده تا این مسیر ریلی پرتردد کشور مسدود نشود .

    نزدیک به ۳۰۰ کیلومتر از محور ریلی جنوب در منطقه زاگرس قرار دارد و این مسیر کوهستانی ، خشن و سخت به شمار می‌رود که دارای پل‌ها و تونل‌های متعدد است و فرسودگی مسیر ضمن کاهش سرعت حرکت قطارها ، می‌تواند منجر به بروز حوادث ریلی در این منطقه شود .




    مطالب مرتبط

    راه آهن شمال – جنوب در حال ورود به فهرست یونسکو

    راه آهن شمال – جنوب در حال ورود به فهرست یونسکو

    پلها و ایستگاه‌ها در شرایط آب و هوایی مختلف ، طراحی متفاوتی دارند ، به خصوص این تفاوت در ایستگاه‌ها به خوبی محسوس است ؛ به طوری که ۱۴ مدل ایستگاه مختلف در این مسیر به چشم می‌خورد .

    |

    جزئیات بازدید وزیر راه و شهرسازی از پروژه‌ های راهسازی و ریلی شهرستان سبزوار

    جزئیات بازدید وزیر راه و شهرسازی از پروژه‌ های راهسازی و ریلی شهرستان سبزوار

    وی قرار است در این سفر ضمن بازدید از فرودگاه سبزوار از پروژه بهسازی سبزوار - خوشاب ، راه‌آهن آنتنی سبزوار ، محور سلطان آباد - جوین ، محور جوین - جغتای ، محور جغتای - سه راهی برغمد ، سه راهی برغمد - سبزوار و داورزن - کاهک بازدید کند .

    |

    رشد ۲۰ درصدی جابجایی مسافر توسط راه آهن خراسان

    رشد ۲۰ درصدی جابجایی مسافر توسط راه آهن خراسان

    راه آهن خراسان با جابجایی بیش از ۴ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر مسافر ، علاوه بر رشد ۲۰ درصدی جابجایی مسافر نسبت به مدت مشابه سال قبل ، موفق به کسب رتبه نخست جابجایی مسافر در شبکه ریلی کشور شده است .

    |

    رشد ۲۹ درصدی صادرات کالا از راه آهن قم به کشورهای CIS

    رشد ۲۹ درصدی صادرات کالا از راه آهن قم به کشورهای CIS

    سالانه ۱۹ میلیون تن بار از مناطق مهم باری قم جابه جا می‌شود که این مساله فرصت خوبی برای راه آهن است تا در راستای کاهش هزینه ها و جلوگیری از آلودگی هوا ، بخشی از این میزان بار را از سطح جاده به ریل منتقل کند .

    |

    نظرات کاربران