بررسی علل واژگونی اتوبوس در محور فیروزکوه - سوادکوه
قبل از وقوع حادثه در فاصله ای حدود ۲۷ کیلومتر از محل وقوع ، کنترل اتوبوس از دست راننده خارج شد و با افزایش سرعت اتوبوس(از ۶۰ به ۱۱۹ کیلومتر در ساعت) پس از طی چند قوس متوالی سرانجام در یک قوس افقی چپگرد واژگون شد .
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی Iranway ، حادثه واژگونی اتوبوس در محور فیروزکوه – سوادکوه در نود و یکمین جلسه کمیسیون ایمنی راهها مورد بحث و بررسی قرار گرفت و مقرر شد با بررسیهای فنی وسیله نقلیه ، علل شکل گیری حادثه و شدت آن مورد ارزیابی تیم کارشناسی دبیرخانه کمیسیون ایمنی راهها قرار گیرد و نتیجه آن در نشست بعدی ارایه شود .
طبق اعلام دبیرخانه کمیسیون ایمنی راهها نود و یکمین نشست این کمیسیون صبح دوشنبه ۹۶/۰۸/۱۵ با مشارکت اعضاء به ریاست جناب آقای دکتر عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی برگزار و پس از بحث و بررسی پیرامون دستور کار، جمعبندیهای زیر حاصل شد :
مصوبات کمیسیون ایمنی راههای کشور در خصوص دو موضوع نصب حفاظهای ایمنی وسایل نقلیه سنگین و استفاده از تبلت در ثبت تصادفات رانندگی مورد پیگیری قرار گرفت .
خلاصه گزارش حادثه واژگونی اتوبوس در محور فیروزکوه – سوادکوه (محدوده انتهایی گردنه گدوک) به شرح ذیل ارائه شد :
حادثه در حوالی ساعت ۱۸:۴۰ روز یکشنبه ۱۳۹۶/۰۸/۱۴ رخ داد .
اتوبوس از تهران به مقصد گرگان با ۳۹ سرنشین( ۳۶ مسافر، ۲ راننده و یک کمکراننده) در حرکت بوده است .
قبل از وقوع حادثه در فاصله ای حدود ۲/۷ کیلومتر از محل وقوع ، کنترل اتوبوس از دست راننده خارج شد و با افزایش سرعت اتوبوس(از ۶۰ به ۱۱۹ کیلومتر در ساعت) پس از طی چند قوس متوالی سرانجام در یک قوس افقی چپگرد واژگون شد .
اتوبوس پس از واژگونی و برخورد با دیواره بتنی کنار جاده(که مانع سقوط آن به دره گردید) ، در حدود ۱۰۰ متر روی سطح جاده کشیده شده و در نهایت متوقف گردید .
بر اساس خروجیهای سامانه سپهتن ، راننده در طول مسیر سرعت مجاز را رعایت کرده است(حداکثر سرعت ۸۹ کیلومتر در ساعت) .
حادثه منجر به کشته شدن ۱۵ نفر و مجروحیت ۲۴ نفر گردید(۱۳ نفر فوتی در صحنه و ۲ نفر در بیمارستان) .
نخستین آمبولانس از پایگاه ۳۳۹۳ ورسک ، ۳دقیقه پس از دریافت مأموریت (زمان دریافت مأموریت : ۱۸:۴۶) به صحنه حادثه رسید .
از مجموع ۲۶ مصدوم ، ۲۰ مصدوم توسط آمبولانسهای اورژانس ۱۱۵ و ۴ مصدوم توسط آمبولانس هلالاحمر انتقال یافتند (دو نفر سرپایی درمان و ترخیص گردید) که دو نفر از مصدومان در بیمارستان فوت کردند .
بر اساس نظریه اول پلیس راهور ناجا ، نقص فنی اتوبوس (عدم ترمزگیری و خرابی جعبه دنده) عامل اصلی شکلگیری حادثه بوده است .
بخشی از علت تشدید حادثه ناشی از کنده شدن صندلیها بوده است .
بر اساس گزارش پلیس راهور ، راننده دارای ۲۲ سال سابقه رانندگی ، فاقد تخلفات حادثهساز بوده است .
در نهایت بهمنظور تحلیل عمقی تصادف با هدف پیشگیری از سوانح مشابه ، مقرر گردید با بررسیهای فنی وسیله نقلیه از لحاظ وقوع نقص فنی بصورت لحظهای یا مستمر(سیستم ترمز - ریتاردر - جعبه دنده) ، علل شکلگیری حادثه و شدت آن مورد ارزیابی تیم کارشناسی دبیرخانه کمیسیون ایمنی راهها قرار گرفته و نتیجه آن در نشست بعدی ارائه گردد .
رئوس برنامه عملیاتی ملی ایمنی راههای کشور ارائه و کلیت آن مورد تائید اعضاء قرار گرفت و مقرر شد فاز ۲ برنامه شامل جدول زمانبندی و برنامههای تفصیلی اجرایی در مدت ۲ ماه نهایی و ارائه شود .