در حال بارگذاری ...
  • بررسی علل واژگونی اتوبوس در محور فیروزکوه - سوادکوه


    قبل از وقوع حادثه در فاصله­ ای حدود ۲۷ کیلومتر از محل وقوع ، کنترل اتوبوس از دست راننده خارج شد و با افزایش سرعت اتوبوس(از ۶۰ به ۱۱۹ کیلومتر در ساعت) پس از طی چند قوس متوالی سرانجام در یک قوس افقی چپگرد واژگون شد .

    به گزارش پایگاه اطلاع رسانی Iranway ، حادثه واژگونی اتوبوس در محور فیروزکوه – سوادکوه در نود و یکمین جلسه کمیسیون ایمنی راه‌ها مورد بحث و بررسی قرار گرفت و مقرر شد با بررسی‌های فنی وسیله نقلیه ، علل شکل ­گیری حادثه و شدت آن مورد ارزیابی تیم کارشناسی دبیرخانه کمیسیون ایمنی راهها قرار گیرد و نتیجه آن در نشست بعدی ارایه شود .

    طبق اعلام دبیرخانه کمیسیون ایمنی راه‌ها نود و یکمین نشست این کمیسیون صبح دوشنبه ۹۶/۰۸/۱۵ با مشارکت اعضاء به ریاست جناب آقای دکتر عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی برگزار و پس از بحث و بررسی پیرامون دستور کار، جمع‌بندی‌های زیر حاصل شد :

    مصوبات کمیسیون ایمنی راه‌های کشور در خصوص دو موضوع نصب حفاظ‌های ایمنی وسایل نقلیه سنگین و استفاده از تبلت در ثبت تصادفات رانندگی مورد پیگیری قرار گرفت .

    خلاصه گزارش حادثه واژگونی اتوبوس در محور فیروزکوه – سوادکوه (محدوده انتهایی گردنه گدوک) به شرح ذیل ارائه شد :

    حادثه در حوالی ساعت ۱۸:۴۰ روز یکشنبه ۱۳۹۶/۰۸/۱۴ رخ داد .

    اتوبوس از تهران به مقصد گرگان با ۳۹ سرنشین( ۳۶ مسافر، ۲ راننده و یک کمک‌راننده) در حرکت بوده است .

    قبل از وقوع حادثه در فاصله­ ای حدود ۲/۷ کیلومتر از محل وقوع ، کنترل اتوبوس از دست راننده خارج شد و با افزایش سرعت اتوبوس(از ۶۰ به ۱۱۹ کیلومتر در ساعت) پس از طی چند قوس متوالی سرانجام در یک قوس افقی چپگرد واژگون شد .

    اتوبوس پس از واژگونی و برخورد با دیواره بتنی کنار جاده(که مانع سقوط آن به دره گردید) ، در حدود ۱۰۰ متر روی سطح جاده کشیده شده و در نهایت متوقف گردید .

    بر اساس خروجی­های سامانه سپهتن ، راننده در طول مسیر سرعت مجاز را رعایت کرده است(حداکثر سرعت ۸۹ کیلومتر در ساعت) .

     

     

    حادثه منجر به کشته شدن ۱۵ نفر و مجروحیت ۲۴ نفر گردید(۱۳ نفر فوتی در صحنه و ۲ نفر در بیمارستان) .

    نخستین آمبولانس از پایگاه ۳۳۹۳ ورسک ، ۳دقیقه پس از دریافت مأموریت (زمان دریافت مأموریت : ۱۸:۴۶) به صحنه حادثه رسید .

    از مجموع ۲۶ مصدوم ، ۲۰ مصدوم توسط آمبولانس‌های اورژانس ۱۱۵ و ۴ مصدوم توسط آمبولانس هلال‌احمر انتقال یافتند (دو نفر سرپایی درمان و ترخیص گردید) که دو نفر از مصدومان در بیمارستان فوت کردند .

    بر اساس نظریه اول پلیس راهور ناجا ، نقص فنی اتوبوس (عدم ترمز‌گیری و خرابی جعبه دنده) عامل اصلی شکل‌گیری حادثه بوده است .

    بخشی از علت تشدید حادثه ناشی از کنده شدن صندلی‌ها بوده است .

    بر اساس گزارش پلیس راهور ، راننده دارای ۲۲ سال سابقه رانندگی ، فاقد تخلفات حادثه‌ساز بوده است .

    در نهایت به‌منظور تحلیل عمقی تصادف با هدف پیشگیری از سوانح مشابه ، مقرر گردید با بررسی‌های فنی وسیله نقلیه از لحاظ وقوع نقص فنی بصورت لحظه‌ای یا مستمر(سیستم ترمز - ریتاردر - جعبه دنده) ، علل شکل­گیری حادثه و شدت آن مورد ارزیابی تیم کارشناسی دبیرخانه کمیسیون ایمنی راه‌ها قرار گرفته و نتیجه آن در نشست بعدی ارائه گردد .

    رئوس برنامه عملیاتی ملی ایمنی راه‌های کشور ارائه و کلیت آن مورد تائید اعضا‌ء قرار گرفت و مقرر شد فاز ۲ برنامه شامل جدول زمان‌بندی و برنامه‌های تفصیلی اجرایی در مدت ۲ ماه نهایی و ارائه شود .




    مطالب مرتبط

    در این ایام تعداد وسیله وارد شده به استان بیش از یک میلیون و ۴۰۰ هزار دستگاه بوده که ۴ درصد افزایش داشته است و تعداد وسیله نقلیه خروجی بیش از یک میلیون ۳۰۰ هزار دستگاه با ۵ درصد کاهش نسبت به سال قبل است . کل مسافران جابه‌جا شده توسط ناوگان حمل و نقل عمومی مسافر استان در این ایام ...

    |

    به گزارش پرتال حمل و نقل ، معاون حمل و نقل اداره‌کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای البرز گفت : طرح کنترل مبدا-مقصد ناوگان حمل‌ و نقل عمومی جاده‌ای ...

    |

    با توجه به حجم بالای ترافیک و تردد وسایل نقلیه در راه های استان قزوین ، شناسایی ، ایمن‌ سازی و حذف نقاط پرتصادف این محورها در جهت افزایش ضریب ایمنی راه‌ها و کاهش سوانح رانندگی همواره مورد توجه است .

    |

    با توجه به مخاطرات بار بیش از ظرفیت مجاز در کاهش ایمنی تردد و خسارت به جاده‌ها ، طرح شناسایی برخورد با متخلفین اضافه تناژ از ابتدای سال جاری با جدیت بیشتری در دستور کار قرار گرفته است .

    |

    بر اساس برنامه ششم توسعه به ازای هر ۱۰ هزار وسیله نقلیه ۳۱ درصد کاهش تصادفات پیش‌بینی شده و تاکنون نیز اقداماتی برای تحقق این هدف انجام شده است .

    |

    نظرات کاربران