در حال بارگذاری ...
  • بروز مشکلات برای زائران اربعین در قطار ترکیبی قم - کربلا


    راه‌آهن عراق زمان سیر قطار بین بصره تا کربلا را ۹ ساعت اعلام کرده است زیرا خطوط ریلی در عراق چندان به خوبی نگهداری نشده و ارتقاء نیافته است و میانگین سرعت در این خط ریلی فقط ۵۰ کیلومتر است .

    به گزارش پایگاه اطلاع رسانی Iranway ، مدیرکل برنامه‌ریزی و نظارت بر خدمات مسافری راه‌آهن با عذرخواهی از زائران قطار قم - کربلا به دلیل بروز مشکلات برای آنها ، گفت : نبود زیرساخت قوی در راه‌‌آهن عراق ، عدم نگهداری مناسب خطوط ریلی این کشور و بررسی مکرر گذرنامه‌ها توسط پلیس عراق ، موجب بروز مشکلاتی برای زائران حسینی شد .

    علی کاظمی‌منش با بیان اینکه شرکت راه‌آهن تلاش کرده است در راستای ارتقاء ایمنی سیر ، حمل و نقل ریلی در اولویت جابجایی‌ها باشد ، بیان کرد : در این راستا تلاش کردیم امسال نیز قطار قم - کربلا به صورت ترکیبی با اتوبوس راه‌اندازی شود تا تعدادی از زائران بتوانند از حمل و نقل ریلی برای سفر به کربلا استفاده کنند . طبق برنامه این قطار در روزهای هشتم ، دهم ، یازدهم و دوازدهم آبان‌ماه از قم حرکت می‌کند و بازگشت آن روزهای ۲۰ ، ۲۱ ، ۲۲ و ۲۳ آبان‌ماه خواهد بود . این قطار ترکیبی ابتدا از قم تا شلمچه روی خط‌آهن ایران سیر می‌کند ، سپس از شلمچه تا بصره زائران از طریق اتوبوس جابه‌جا می‌شوند و سپس از بصره تا کربلا زائران توسط راه‌آهن عراق و قطار عراقی ، به کربلا می‌روند .

    وی با اشاره به بروز مشکلاتی در هماهنگی اتوبوس در قطار تهران - کربلا در سال گذشته ، گفت : امسال تلاش کردیم که مشکلی از نظر تأمین اتوبوس رخ ندهد و این را به کارگزار الزام کردیم .

    مدیرکل برنامه‌ریزی و نظارت بر خدمات مسافری راه‌آهن با اشاره به بروز مشکلاتی برای زائران اولین قطار قم - کربلا توضیح داد : این قطار مسیر قم تا شلمچه را در مدت زمان مقرر طی کرد ، پس از آن در شلمچه طی هماهنگی کارگزار ، اتوبوس‌ها ‌آماده بودند و ۳۶۰ نفر مسافر این قطار ، با اتوبوس به ایستگاه راه‌اهن شلمچه رفتند که اغلب مشکلات آنها در این ایستگاه رخ داده بود . زائران انتقاد داشتند که مسیر ۵۰۰ کیلومتری بصره تا کربلا توسط قطار عراقی در مدت زمان ۱۰ ساعت طی شده‌ و این زمان بسیار طولانی است .

    مدیرکل برنامه‌ریزی و نظارت بر خدمات مسافری راه‌آهن توضیح داد : ‌زیرساخت‌های ریلی کشور عراق فرسوده است و نباید انتظار داشت که حرکت قطار در خطوط ریلی این کشور‌ مانند ایران باشد . راه‌آهن عراق زمان سیر قطار بین بصره تا کربلا را ۹ ساعت اعلام کرده است زیرا خطوط ریلی در عراق چندان به خوبی نگهداری نشده و ارتقاء نیافته است و میانگین سرعت در این خط ریلی فقط ۵۰ کیلومتر است .

     

     

    وی ادامه داد : همچنین زائران از نبود پذیرایی در قطار عراقی انتقاد داشتند که باید گفت این هم به دلیل نبود امکانات و عدم توسعه زیرساخت‌های ریلی در کشور عراق است . به هر حال در قطارهای ما با کیک ، آبمیوه ، فلاسک چای و غیره بسته به نوع قطار ، از مسافران پذیرایی می‌شود و این نوع پذیرایی در کشورهای مختلف متفاوت است ، اما در قطارهای عراق چنین امکاناتی موجود نیست و فقط ما پیگیری کردیم که حداقل بتوانند آب آشامیدنی در اختیار مسافران قرار دهند .

    مدیرکل برنامه‌ریزی و نظارت بر خدمات مسافری راه‌آهن با تأکید بر اینکه این حق مردم است که بهترین خدمات را دریافت کنند ، اظهار داشت : روز گذشته با رئیس راه‌آهن عراق حدود یک ساعت مکالمه تلفنی داشتم و از آنها خواستیم که در کنار فراهم‌سازی شرایط مناسب ، حداقل پذیرایی را در قطار عراقی از زائران داشته باشند .

    وی همچنین درباره معطلی مسافران در ایستگاه راه‌آهن بصره اظهار داشت : مقرر بود پس از آنکه‌ زائران با اتوبوس به ایستگاه راه‌آهن بصره می‌رسند ، بلافاصله از طریق قطار به کربلا اعزام شوند ، اما ظاهراً پلیس عراق تصمیم گرفته بود مجدداً گذرنامه مسافران را کنترل کند و همچنین بلیت را از آنها گرفته‌اند و کارت بلیت دیگری برای مسافران که تعداد آنها ۳۶۰ نفر بود ، صادر کرده بودند و این دو مورد موجب بروز تأخیر و معطلی زائران در ایستگاه راه‌آهن بصره شده بود .

    ‌کاظمی‌منش با بیان اینکه تعویض بلیت از سوی راه‌آهن عراق مورد قبول ما نبود ، اظهار داشت : در این باره نیز با رئیس راه‌آهن عراق صحبت کردیم که ضرورتی نداشت این کار انجام شود اما وی نیز به هر حال تابع دستوراتی از مقامات بالاتر خود است . این منطقی است که به‌ دلیل ازدحام در ایام اربعین ، شرایط نسبت به ایام عادی متفاوت باشد ، مسائل امنیتی هم مدنظر قرار گرفته است و این تشخیص پلیس عراق بوده است که‌ در راستای مسائل امنیتی ، مجدداً گذرنامه زائران را چک کند . پیش از این ما در قطار تبریز - وان و تهران - آنکارا هماهنگ کرده بودیم که مأموران نیروی انتظامی قبل از مرز با لب‌تاپ وارد قطار می‌شدند و تا رسیدن به مرز همه روادیدها را چک می‌کردند تا در مرز مسافران معطل نشوند .

     

     

    کاظمی‌منش همچنین درباره اخذ وجه مجدد از مسافران قطار قم - کربلا در ایستگاه بصره علاوه بر ۱۹۰ هزار تومانی که قبلاً پرداخت کرده بودند ، توضیح داد : ‌این موضوع را نیز از رئیس راه‌آهن عراق پیگیری کردیم ،‌ ظرفیتی که پیش از این از سوی طرف عراقی به کارگزار ایرانی قطار قم - کربلا که دفتر انجمن خدمات مسافرتی قم است ، فروخته شده بود ، بابت قطار اتوبوسی از بصره تا کربلا بوده است اما ظاهراً راه‌آهن عراق واگن‌های کوپه‌ای دارای تخت به تعدادی از مسافران داده است که مابه‌التفاوت بلیت از آنها اخذ شده است ؛ البته ما این مورد را قبول نداریم و باید راه‌اهن عراق از قبل این موضوع را به کارگزار اطلاع‌ می‌داد . البته شنیده‌ایم که راه‌آهن عراق از کارگزار وجه بیشتری بابت قطار کربلا گرفته است .

    وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چرا راه‌آهن به عنوان حاکمیت صنعت ، ارائه خدمات مناسب به زائران را از کارگزار قطار قم - کربلا درخواست نداشته است ، گفت : پیش از این جلسات متعددی با کارگزار که دفتر انجمن خدمات مسافرتی قم است ، برگزار کردیم و به آنها تأکید کردیم که حتماً همه هماهنگی‌ها را انجام دهند ضمن آنکه کارگزار ۲ نماینده در هر قطار ، یک نماینده در ایستگاه راه‌آهن بصره و یک نماینده در مرز ایران و عراق مستقر کرده است اما به هر حال به دلیل ازدحام ایام اربعین چنین مشکلاتی رخ داد . همچنین پیش از حرکت قطار قم - کربلا و در هماهنگی‌‌های قبلی ، معاون استاندار‌ و انجمن خدمات مسافرتی قم ۲ نوبت سفر به عراق داشتند و با رئیس راه‌آهن عراق و مدیرکل راه‌آهن بصره جلساتی برگزار شد .

    کاظمی‌منش ضمن عذرخواهی از مسافران قطار قم - کربلا گفت : به هر حال تلاش کردیم طی صحبت‌هایی که با مدیرعامل راه‌آهن عراق داشتیم ، نسبت به رفع مشکلات اقدام شود ، حتی روز چهارشنبه ۱۰ آبان ماه نیز مدیرعامل راه‌آهن عراق به سفارت ایران رفت تا درخصوص خدمات‌رسانی بهتر به زائران اربعین مواردی مطرح شود .

    مدیرکل برنامه‌ریزی و نظارت بر خدمات مسافری راه‌آهن با تأکید بر اینکه تکمیل ۳۲ کیلومتر باقی‌مانده شلمچه تا بصره همه مشکلات قطار ایران - کربلا را رفع می‌کند ، ‌اظهار داشت : به هر حال اگر ۳۲ کیلومتر باقیمانده در فاصله شلمچه تا بصره تکمیل شود ‌‌قطار ایران مستقیم تا کربلا خواهد رفت ، همین حمل و نقل ترکیبی قطار با اتوبوس در مسیر ایران - کربلا موجب بروز مشکلاتی شده است ، همچنین چک کردن گذرنامه و روادید نیز زمان‌بر است .




    مطالب مرتبط

    هدفگذاری ما برای سال آینده دستیابی به رکورد یک میلیون ۶۰۰ هزار تُن حمل بار از طریق ناوگان ریلی است که با توجه به افزایش ظرفیت ناوگان و ورود به بازار‌های تازه از جمله بازار مواد معدنی و ترانزیت دستیابی به ارقام بالاتر دور از انتظار نیست .

    |

    سازمان بنادر و دریانوردی برنامه‌ریزی‌های منسجمی را برای توسعه زیرساخت‌های بندر شهید رجایی و بنادر شرق و غرب هرمزگان آغاز کرده است و در جهت ارتقا معیشتی مناطق ساحلی کشور ، افزایش جمعیت و همچنین توسعه اشتغال‌ و صنایع خرد پروژه‌های بسیار مهمی را در دست اجرا دارد .

    |

    تمرکز اصلی این سازمان بر گسترش سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی در ژاپن و کمک به شرکت‌های کوچک و متوسط برای به حداکثر رساندن توان صادرات جهانی آنها است .

    |

    به گزارش پرتال حمل و نقل ، امین افقی معاون سابق امور بندری و حوزه خزر سازمان منطقه آزاد انزلی با عنایت به سرمایه‌گذاری های انجام شده در حوزه زیرساخت ...

    |

    نظرات کاربران