در حال بارگذاری ...

پیگیری عملیات عمرانی بهسازی راه های منتهی به مرز مهران


انتظار می رود در اربعین امسال شمار ورودی و خروجی زوار سوگوار ایرانی و غیر ایرانی برای شرکت در آیین راهپیمایی اربعین از راه مرز مهران از مرز ۲ میلیون نفر فراتر رود که همه این افراد باید از محور در حال بهسازی ایلام مهران گذر کنند .

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی Iranway ، به موازات آغاز تردد زائران اربعین حسینی ، انجام عملیات عمرانی بهسازی راه های منتهی به مرز مهران در محدود استان ایلام به خصوص طرح چهارخطه کردن محور حمیل - ایلام - مرز مهران به عنوان کانون اصلی آمد و شد زائران با سرعت و حساسیت بیشتری همچنان در حال پیگیری است .

به نظر می رسد بخش عمده و سخت گذر این محور که تا قبل از این دو خطه و حادثه خیز بود بهسازی ، چهارخطه و مناسبتر شده است هرچند تا مطلوبیت کامل فاصله دارد .

مسیر ۲خطه ، سخت گذر ، کوهستانی و حادثه خیز ایلام - مهران تا آنجا که فقط مورد استفاده اهالی و روند جاری تردد روزانه متوسط شش هزار زائر بود میزان ترافیک و حوادث آن نه معمولی که دستکم قابل تحمل بود .

اما از ابتدای دهه ۹۰ به بعد با شروع میهمانی بزرگ کنگره اربعین تردد میلیونی سوگوارانی که گویا ایلام و مهران انتخاب اول و آخر آنها برای عزیمت به کربلای معلی است از طریق جاده ۲خطه و سخت گذر ایلام - مهران بیش از حد نامتناسب ، بحرانی و غیر ممکن به نظر رسید .

بدیهی بود جاده ۲ خطه ایلام تا خروجی مرز مهران تحمل ترافیک متراکم زائران اربعینی با شیب جهشی افزایش جمعیت که در پنج سال از کمتر از ۳۰۰ هزار نفر به ۲ میلیون نفر در سال ۹۵رسید ، نداشت .

بر این مبنا و به دنبال بروز حوادث رانندگی منجر به جرح و فوت و همچنین دیگر موارد محتمل در حین تردد زائران اربعین حسینی از سال ۹۵طرح بهسازی ، تعریض و چهارخطه کردن محور ایلام - مهران ( و حذف نقاط سخت گذر دیگر را ه های ارتباطی استان ) در دستور کار قرار گرفت .

اکنون در شرایط تردد زائران همچنان مسئولان مجریان و همه دست اندرکاران مرتبط که وعده بهسازی و چهار خطه کردن ۳۰ کیلومتر دیگر از این مسیرتا آغاز سفر اربعینیان که سال گذشته نیز ۳۰ کیلومتر آن چهارخطه شده بود داده اند می دانند تحقق این موضوع که با جان و سلامت زائران بستگی دارد از اهمیتی فراتر از موضوع تحقق یا عدم تحقق وعده های رایج عمرانی برخوردار است .

بر این اساس با وجود تردد همراه با تراکم و ترافیک خودرو زائران عملیات بهسازی و به خصوص روکش آسفالت کردن حدود پنج کیلومتر باقی مانده همچنان ادامه دارد .

خیراله خادمی ، مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیرساخت های حمل و نقل کشور گفت : در مسیر حمیل - ایلام - مهران به طول ۱۲۰ کیلومتر طرح چهارخطه کردن در دست اجراست که تاکنون ۵۵ کیلومتر آن بهره برداری شده است .

 

 

وی با بیان اینکه ۲هزار میلیارد ریال در مجموع برای طرح چهاربانده کردن مسیر حمیل - ایلام - مهران سرمایه گذاری شده است ، اظهار کرد : ۸۰ میلیارد ریال تنها در هفته گذشته برای بهسازی مسیر ایلام به مهران اختصاص پیدا کرد که در سرعت بخشی به اجرای پروژه و پرداخت مطالبات پیمانکاران این طرح بسیار مثمرثمر بود . با بهره برداری کامل از این طرح شاخص های ارتباطی استان ایلام از وضعیت مناسب تری برخوردار خواهد شد . بهسازی مسیر ارتباطی ایلام - مهران برای دسترسی راحت و ایمن زائران به مرز بین المللی مهران تا پیش از آغاز آیین اربعین حسینی با جدیت تمام در بخش های مختلف در دست اجرا است .

سیدکمال الدین میرجعفریان اظهار کرد : در حال حاضر تمام محور ارتباطی ایلام - مهران با همکاری دستگاه های اجرایی استان و با تلاش شبانه روزی پیمانکاران با پیشرفت فیزیکی مختلف در حال چهارخطه شدن و تبدیل به بزرگراه است ، مقرر شده تا چند روز قبل از اربعین کار انجام شود و در جاهایی که تقاطع دارد پروژه جدید انجام نشود .

وی از ادامه تلاش های شبانه روزی برای تکمیل زیرساخت های این مسیر خبر داد و یادآور شد : با توجه به نزدیک تر شدن اربعین ، اولویت با نقاط پر حادثه و گره های ترافیکی محور در این مسیر است و تا اربعین سال جاری این نقاط حذف شده و نقاط ذکر شده محور برای تردد زائرین آماده می شود .

وی تاکید کرد : از تونل آزادی تا پایانه مرزی مهران ۱۰۵ کیلومتر است که ۳۰ کیلومتر از این مسیر در سال‌های گذشته به بهره‌ برداری رسیده و ۷۵ کیلومتر از آن باقی مانده که حدود۳۰کیلومتر از آن هم اکنون در آستانه آماده ‌سازی و تحویل کامل است .

میرجعفریان با اعلام اینکه مسیر ارتباطی صالح آباد تا ورودی کنجانچم به طول ۲۰ کیلومتر تکمیل شده ، گفت : عملیات خاکی پل روگذر در ورودی شهر ایلام نیز در مراحل پایانی بوده و هم اکنون کار نصب نرده ها در این مسیر در حال انجام است .

مدیرکل راه و شهرسازی ایلام از تکمیل و تجهیز پارکینگ های ورودی شهر مهران خبر داد و افزود : آسفالت پایانه برکت و پایانه بزرگ اربعین در ورودی شهر مهران در در مراحل نهایی است .

میرجعفریان با اشاره به اهمیت تونل قلاجه در سهولت در تردد زائران در ایام اربعین حسینی نیز گفت : افتتاح این تونل ضمن ایجاد کریدور جدیدی برای حمل ‌و نقل جاده‌ای در استان ، مسیری مطمئن و ایمن برای مسافران به ویژه زائران عتبات عالیات فراهم می کند .

 

 

در حالیکه در سال های گذشته تمرکز تردد زائران بر سه روز قبل و بعد از اربعین بود به نظر می رسد امسال بر خلاف سال های گذشته زائران زودتر از موعد خود را به مرز مهران رسانده اند تا به کربلای معلی مشرف شوند . تنها در ۳۶ ساعت گذشته ۹۸ هزار زائر (ورود و خروج) از مرز بین المللی مهران تردد کردند .

نورالله دلخواه روز سه شنبه با بیان عبور راحت و بدون معطلی زائران از مرز مهران به مقصد عتبات عالیات اظهار کرد : از ابتدای ماه صفر تاکنون (۲۹ مهر تا ۹ آبان ماه) نزدیک به ۳۱۵ هزار زائر (ورود و خروج) از مرز بین المللی مهران به عتبات عالیات سفر کردند . بیشتر این زائران برای نخستین بار (زائر اولی) به عراق و زیارت بارگاه مطهر ائمه اطهار (ع) مشرف شدند و برای سفر به این اماکن مقدس از مرز رسمی و بین المللی مهران تردد کرده اند . در حال حاضر تردد زائران در مرز مهران بدون مشکل و با سهولت در جریان است .

انتظار می رود در اربعین امسال شمار ورودی و خروجی زوار سوگوار ایرانی و غیر ایرانی برای شرکت در آیین راهپیمایی اربعین از راه مرز مهران از مرز ۲ میلیون نفر فراتر رود که همه این افراد باید از محور در حال بهسازی ایلام مهران گذر کنند .

مرز رسمی مهران در جنوب باختری و فاصله ۹۵ کیلومتری شهر ایلام کانون اصلی سفر گردشگران مذهبی در مناسبت های گوناگون دینی به مکان های مقدس کشورهای عراق و ایران است .

گذر زمان هرچقدر برای علاقه‌مندان به حضور در کنگره اربعین معلی کند می گذرد برای برنامه‌ریزان و مجریان طرح چهار خطه کردن محور سخت گذر و ۱۰۵ کیلومتری ایلام به مرز مهران به عنوان شاهراه گذر این علاقه‌مندان به سرعت در حال سپری شدن است .

می توان امیدوار بود که با شور و حساسیتی که در مجریان این طرح از کارگر ساده تا مدیران تصمیم سازی و عوامل ناظر وجود دارد امسال زائران اربعین حسینی سفری راحت‌تر و سالم‌تر از دیگر سال‌ها از محور ایلام به گذرگاه مرزی مهران خواهند داشت .




مطالب مرتبط

از ۴۷۰ کیلومتر هدف‌گذاری ساخت و توسعه آزادراه در کشور ؛ امسال آزادراه شیراز - اصفهان به طول ۲۱۲ کیلومتر ، منطقه ۲ آزادراه تهران - شمال به طول ۱۵.۵ کیلومتر به بهره برداری رسیده است و آزادراه منجیل - رودبار نیز به طول هشت کیلومتر آماده بهره‌برداری است .

|

به گزارش پرتال حمل و نقل ، خیرالله خادمی مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل در افتتاحیه پانزدهمین همایش قیر ، آسفالت و ماشین آلات گفت امسال ...

|

آزادراه شیراز - ایزدخواست به طول ۲۱۲ کیلومتر به عنوان بخشی از آزادراه شیراز - اصفهان در ۴ خط عبوری شامل دو خط رفت و دو خط برگشت توسط شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور با مشارکت سرمایه گذاران تکمیل شده و امروز با حضور رئیس جمهور و وزیر راه و شهرسازی افتتاح شد .

|

       

|

به گزارش پرتال حمل و نقل ، خیرالله خادمی مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل در نشست خبری به مناسبت افتتاح آزادراه اصفهان - شیراز به تشریح ...

|

نظرات کاربران