جابجایی ۲۰ میلیون تن بار از کریدور خلیجفارس - دریای سیاه در سال ۹۷
بر اساس مطالعات ظرفیت بار ترانزیتی کشور در سال ۱۴۰۰ باید بین ۳۰ تا ۱۰۰ میلیون تن باشد که رقم ۳۰ تا ۴۰ میلیون تن پتانسیل روشنی برای بار ترانزیتی راهآهن ایران است .
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی Iranway ، معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به تصویب چارچوب کریدور ریلی خلیجفارس - دریای سیاه ، گفت : پیشبینی میشود در سال ۹۷ حداقل ۲۰ میلیون تن بار از این کریدور جابهجا شود .
سعید محمدزاده بعدازظهر امروز در حاشیه اجلاس گروه کاری حملونقل بینالمللی در کریدور خلیجفارس - دریای سیاه (جنوب - غرب) در جمع خبرنگاران ، اظهار داشت : با تکمیل این کریدور برای ارتباط بین آسیای جنوب شرقی ، هند ، جنوب چین ، روسیه ، کشورهای اسکاندیناوی و شمال اروپا مسیری جذاب ایجاد کردهایم که عبور از ایران بخشی از این مسیر است . میتوانند از طریق ایران به جنوب و شرق خزر و روسیه وصل شوند .
محمدزاده افزود : در سالهای اخیر تلاش کردیم از کریدورهای ترانزیتی ریلی بیشترین استفاده را داشته باشیم و امروز هم اجلاس کارشناسی کریدور جنوب - غرب در حال برگزاری است که امیدواریم با فعال شدن کریدور خلیجفارس - دریای سیاه بخش قابل توجهی از بارها به سمت اروپا ، از این کریدور عبور کند . همچنین روز آینده جلسهای با بخش خصوصی و تجار و صاحبان کالا از ۵ کشور ایران ، آذربایجان ، لهستان ، گرجستان و اوکراین خواهیم داشت .
وی با بیان اینکه سازمان این کریدور مصوب شده است ، افزود : بیش از این نیز با حضور ۵ کشور مذکور درباره سازمان کریدور خلیجفارس - دریای سیاه و چارچوبهای آن مباحث مطرح و سازمان مصوب شد . همه تلاش ما پیگیری نظام فعالسازی و نظامهای ایجاد تشویق برای جذب صاحبان کالا در کریدور خلیجفارس - دریای سیاه است . بر اساس مطالعات ظرفیت بار ترانزیتی کشور در سال ۱۴۰۰ باید بین ۳۰ تا ۱۰۰ میلیون تن باشد که رقم ۳۰ تا ۴۰ میلیون تن پتانسیل روشنی برای بار ترانزیتی راهآهن ایران است .
وی به کریدورهای رقیب کریدور خلیجفارس - دریای سیاه اشاره کرد و گفت : در حال حاضر مسیر عبور بار جنوب به شمال از طریق دریا بسیار طولانی است و ۴۵ تا ۵۵ روز زمان میبرد. در حالی که با تکمیل کریدور خلیجفارس - دریای سیاه و با محوریت ایران این رقم ۱۴ روز خواهد بود . در راستای جذب صاحبان کالا به زودی در کشور هندوستان جلسهای با صاحبان کالا خواهیم داشت . همچنین سایت مشخصی توسط کشورهای عضو برای کریدور خلیجفارس - دریای سیاه طراحی کردهایم و تلاش کردهایم با نظام تعرفهای این کریدور را فعال کنیم .
وی اظهار داشت : ضروری است از سهم ۵ میلیارد دلاری ترانزیت حداقل ۱۰ درصد درآمد ارزی داشته باشیم . پتانسیل عبور بار بین جنوب و شمال ۷ میلیون تن است که ۵۰ درصد آن قابلیت عبور از ایران را دارد .
مدیرعامل راهآهن مدعی شد با تکمیل کریدور شمال - جنوب و جنوب - غرب تا یک میلیارد دلار درآمد ارزی پایدار خواهیم داشت . برای نظام تعرفهای این مسیر تلاش کردهایم قیمتها را در راستای جذب صاحبان کالا به نرخهای دریایی نزدیک کنیم .