در حال بارگذاری ...
  • رشد ۲۱ درصدی مسافران اربعین حسینی نسبت به سال گذشته


    قطار ترکیبی قم - کربلا امسال با ۴ سرویس در تاریخ‌های هشتم ،‌ دهم ،‌ یازدهم و دوازدهم از ایستگاه راه‌آهن قم تا کربلا سر خواهد داشت و در تاریخ‌های بیستم ،‌ بیست و یکم و بیست و سوم از کربلا به قم باز می‌گردد .

    به گزارش پایگاه اطلاع رسانی Iranway ، معاون مسافری راه‌آهن با اعلام این خبر که قطار خرمشهر - شلمچه با ۴۷۰ سیر و ۱۵۰ هزار و ۷۲۰ نفر صندلی به‌صورت رایگان و ۲۴ ساعته سرویس ارائه خواهد کرد گفت : ۲۲۱ هزار نفر صندلی برای زائران اربعین حسینی پیش‌بینی شده که نسبت به سال گذشته ۲۱ درصد رشد داشته است .

    میرحسن موسوی در نشست خبری با حضور اصحاب رسانه ضمن عرض تسلیت به مناسبت سالگرد شهادت حضرت رقیه (س) اظهار داشت : تا تاریخ اول آبان سال جاری ۱۴.۵ میلیون نفر مسافر جابجا شده است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۳.۱ درصد افزایش داشته است . حدود ۲ میلیون ۷۶۰ هزار نفر مسافر حومه‌ای جابجا شده است که نسبت به سال گذشته رشد ۱۹ درصدی را تجربه کرده است . در قانون برنامه ششم و در بند «پ» ماده ۵۲ پیش‌بینی شده که وزارت راه و شهرسازی مکلف به تأسیس شرکت قطارهای حومه‌ای تحت شرکت راه‌آهن کشور شده است که پیش‌نویس اساس‌نامه این شرکت توسط راه‌آهن تهیه و به وزارت راه و شهرسازی ارسال شده است تا پس از تصویب آن در هیئت‌وزیران، این شرکت ایجاد خواهد شد .

    موسوی با اشاره به پروژه‌هایی که در سال ۹۶ به بهره‌برداری رسیده است ، خاطرنشان کرد : با اعتباری بالغ‌بر ۳۶ میلیارد تومان نمازخانه و سرویس‌های بهداشتی ۱۰ ایستگاه زاهدان ،‌ تربت ، کاشمر ، عطار ، نمک زار ، ملکی ، رودشور ، گلگهر ، اردکان و زرین به بهره‌برداری رسید . بازسازی و تجهیز نمازخانه و سرویس بهداشتی ایستگاه‌های پیشوا و ابر دژ انجام‌شده و هم‌اکنون در حال بهره‌برداری است . همچنین ایستگاه‌های یزد ، بافق ، میبد و ارکان مجهز به آسانسور شده‌اند و سکو‌های ۶ و ۷ ایستگاه راه‌آهن تهران به ۴ دستگاه پله‌برقی و یک دستگاه رمپ متحرک تجهیز شده است . سالن‌های مسافری در بندر ترکمن و بندر گز بهسازی و همچنین سکوی ایستگاه راه‌آهن نیشابور و تعویض سنگ محوطه پیشخوان ایستگاه تهران نیز انجام شده است .

    معاون مسافری راه‌آهن از تکمیل پروژه‌های دیگری با اعتبار بالغ‌بر ۷۶ میلیارد تومان پیش از ایام پیک سفرهای نوروزی خبر داد و گفت : پروژه‌های تسهیل جابجایی مسافران در ایستگاه‌های منتخب محور خراسان از جمله گرمسار ، سمنان ،‌ دامغان ،‌ شاهرود ،‌ نقاب و نیشابور به پله‌های برقی و آسانسور که ۶۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد. همچنین پروژه اتصال خط راه‌آهن به خط ۳ مترو تهران با پیشرفت فیزیکی ۳۰ درصد تا پایان سال ۹۶ به بهره‌برداری می‌رسد . احداث نمازخانه و سرویس بهداشتی در ۱۴ ایستگاه راه‌آهن کشور از بیهق ، نیباد ، دوکوهه ، جوین ، شیرین چشمه ،‌ ابروان ،‌ آب گرم ،‌ بادرود ، کرج و سایر ایستگاه‌ نیز در دست انجام است .

     

     

    موسوی یادآور شد : پروژه احداث سرویس بهداشتی بانوان در ایستگاه راه‌آهن مشهد با پیشرفت فیزیکی ۷۰ درصد در دست انجام است . همچنین طراحی و احداث فضا در سکوهای ایستگاه راه‌آهن تهران و زاهدان ، یزد ، طبس و نیشابور نیز ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد .

    وی با اشاره به اقدامات انجام‌شده و برنامه‌های ویژه شرکت راه‌آهن در خصوص جابجایی زائران اربعین حسینی اظهار داشت : ۲۲۱ هزار نفر صندلی برای زائران اربعین حسینی پیش‌بینی شده که نسبت به سال گذشته ۲۱ درصد رشد داشته است. همچنین حرکت قطارها در این مسیر از ۴ تا ۲۴ آبان ماه انجام می‌شود .

    معاون مسافری راه‌آهن به قطارهای مسیر خرمشهر - شلمچه اشاره کرد و گفت : این قطار با ۴۷۰ سیر و ۱۵۰ هزار و ۷۲۰ نفر صندلی به‌صورت ۲۴ ساعته بر اساس تقاضای سفر موجود سرویس ارائه خواهد کرد و هزینه این قطار برای تسهیل خدمات به زائران رایگان است .

    آمادگی ۷۰ سیر قطار در مسیر جنوب

    وی افزود : ۷۰ سیر قطار ادامه‌ای مسیر جنوب با ۳۹ هزار و ۲۰۰ صندلی برای ادامه مسیر تا ایستگاه شلمچه آماده شده است . همچنین ۴۵ قطار فوق‌العاده پیش‌بینی شده با ظرفیت ۳۱ هزار و ۳۶۰ نفر که در سال ۹۵ عمده‌ترین قطارهای دارای صندلی بود اما با توجه به خروج ناوگان مسافری با سن بالا از چرخه فعالیت ،‌ امسال قطارهای ۴ و ۶ تخته جهت تسهیل سفر زائران اربعین حسینی پیش‌بینی شده است .

    موسوی با اشاره به توافق میان شرکت راه‌آهن و انجمن دفاتر خدمات مسافرتی و گردشگری استان قم گفت : قطار ترکیبی قم - کربلا امسال با ۴ سرویس در تاریخ‌های هشتم ،‌ دهم ،‌ یازدهم و دوازدهم از ایستگاه راه‌آهن قم تا کربلا سر خواهد داشت و در تاریخ‌های بیستم ،‌ بیست و یکم و بیست و سوم از کربلا به قم باز می‌گردد .

    معاون مسافری راه‌آهن در ادامه بیان داشت : قطار کربلا از مبدأ قم به سمت ایستگاه شلمچه مسیر خود را آغاز می‌کند که بعد از تشریفات قانونی حدود ۳۵ کیلومتر تا ایستگاه راه‌آهن بصره را با اتوبوس سیر خواهد کرد و بر اساس هماهنگی با راه‌آهن کشور عراق از ایستگاه راه‌آهن بصره تا کربلا با قطارهای کشور عراق سیر خواهد کرد .

    وی خاطرنشان کرد : فروش بلیت با توجه به اینکه توسط دفاتر مسافرتی استان قم انجام شده است، لذا بلیت‌ این قطارها از طریق آژانس‌های منتخب همین دفاتر به فروش رسیده است .




    مطالب مرتبط

    همه کارکنان مجموعه وزارت راه و شهرسازی برای ارائه خدمت به مسافران نوروزی در این ایام مشغول فعالیت خواهند بود که باید نتیجه این خدمات برای مردم محسوس و ملموس باشد و رضایت اجتماعی به‌همراه داشته‌باشد .

    |

    به گزارش پرتال حمل و نقل ، میرحسن موسوی ، معاون مسافری راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران بیان کرد : مرجع قانونی تعیین نرخ بلیط قطارهای مسافری ، راه‌آهن ...

    |

    پس از اجرای آزمایشی موفق ریل طویل ، در حال حاضر در تمام مناقصات احداث خطوط جدید ، استفاده از روش نصب ریل طویل الزامی شده و یک مناقصه در مسیر پر ترافیک تهران - مشهد به‌صورت ریل طویل در مرحله فراخوان است .

    |

    ارزش این کاربرگ‌ها مجموعا به ۶۵۸ میلیارد تومان می‌رسد .

    |

    درخواست پیشنهادهای ۸ نیاز اولویت‌دار فناورانه راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران که دارای سطح فناوری بالا می‌باشد هم‌اکنون آماده شده و با همکاری و حمایت معاونت علمی ، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری به فراخوان گذاشته خواهد شد .

    |

    نظرات کاربران