در حال بارگذاری ...

افزایش ۳۰ درصدی سهم راه آهن در بخش بار تا پایان برنامه ششم توسعه


در گذشته تعرفه‌های حق دسترسی به شبکه ریلی که سهم راه‌آهن بود را کاهش دادیم و از ۵۷ درصد به ۲۳ درصد رساندیم و امروز نیز برنامه داریم اگر سهم راه‌آهن به هر میزان که در جابه‌جایی بار افزایش یابد تعرفه‌ها کاهش یابد .

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی Iranway ، مدیرعامل راه‌آهن با اشاره به تلاش راه‌آهن برای احداث ۱۰۰ کیلومتر خط ریلی آنتنی بابت اتصال به مراکز بار ، گفت : برنامه‌ریزی کرده‌ایم با افزایش سهم راه‌آهن در حمل کالا ، تعرفه حق دسترسی خود را کاهش دهیم .

سعید محمدزاده امروز در نشست خبری به اسناد بالادستی و تأکید آنها بر توسعه حمل‌ونقل ریلی اشاره کرد و گفت : در برنامه ششم ابلاغی مقام معظم رهبری دو بند به حمل‌ونقل پرداخته شده است که هر دو بند در حوزه توسعه حمل‌ونقل ریلی است . بند ۲۴ برنامه ششم بر اولویت حمل‌ونقل ریلی و ایجاد مزیت رقابتی آن تأکید دارد و بند ۲۵ نیز به اولویت توسعه حمل‌ونقل ریلی بار و اتصال ریل به مبادی و مراکز صنعتی بار ، مرزها ، بنادر و همچنین تکمیل کریدور شمال - جنوب تأکید دارد . در حوزه حمل‌ونقل اگر یک تن - کیلومتر بار از جاده به ریل منتقل شود ، حداقل ۳۵ سی‌سی صرفه‌جویی مصرف سوخت خواهد بود .

محمدزاده افزود : در پایان برنامه ششم سهم راه‌آهن در بخش بار باید به ۳۰ درصد افزایش یابد ؛ در سال ۹۲ سهم راه‌آهن از حمل بار کشور ۳۲ میلیون تن بود که طی این چند سال تلاش کردیم ، با ثابت نگه داشتن تعرفه‌های حمل‌ونقل سهم راه‌آهن از حق دسترسی به شبکه ریلی را کاهش دهیم ، تا بدین ترتیب سهم حمل بار راه‌آهن افزایش یابد که بر این مبنا به عدد ۴۰ میلیون تن حمل بار در سال ۹۵ رسیدیم .

وی با تأکید بر اینکه ضروری است بخش عمده‌ای از باری که توسط جاده جابه‌جا می‌شود ، به ریل منتقل شود ، گفت : در کشور سالانه حدود ۲۶۰ میلیارد تن بار حمل می‌شود که ۲۷ میلیارد تن کیلومتر آن سهم راه‌آهن در سال ۹۵ بود .

تلاش برای افزایش سهم ریل در حمل بار

مدیرعامل راه‌آهن با تأکید بر اینکه قطارهای برنامه‌ای در چند سال اخیر ۴ برابر شده است ، گفت : هم اکنون از بندر شهید رجایی به منطقه آپرین تهران و یا ابومسلم خراسان بار کانتینری در فاصله زمانی ۴۰ تا ۵۰ ساعت جابه‌جا می‌شود .

محمدزاده با تأکید بر اینکه تلاش می‌کنیم به هدف حمل ۳۰ درصدی بارهای کشور برسیم ، گفت : اگر بخواهیم این رقم محقق شود ، باید در سال ۱۴۰۰ از میزان ۱۹۵ میلیون تن بار حمل کنیم و این نیازمند برنامه جدی است .

وی بر لزوم افزایش سهم ریل در حمل بارهای معدنی اشاره کرد و گفت : سال گذشته ۶۰ میلیون تن بار معدنی وجود داشت که راه‌آهن فقط ۲۰ میلیون تن آن را جابه‌جا کرد و امکان جابه‌جایی ۲۰ میلیون تن دیگر را هم داشت . ۳۵ میلیارد دلار طرح توسعه فولادی داریم و در سال ۱۴۰۴ باید ۲۱۰ میلیون تن بار معدنی در کشور جابه‌جا شود که ضروری است تلاش کنیم سهم راه‌آهن افزایش یابد .

 

 

محمدزاده همچنین به دو خطه‌سازی‌های ریلی اشاره کرد و گفت : دو خطه‌سازی بافق - اصفهان در زیرسازی ۸۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و امسال تلاش می‌کنیم تا ۲۵۰ کیلومتر از این مسیر افتتاح شود . وی تکمیل تراک‌بندی دو خطه بافق - بندرعباس را اوایل بهار سال آینده اعلام کرد و گفت : بعد از دو خطه‌سازی تراک‌بندی از موارد ضروری برای افزایش ظرفیت است .

افزایش ناوگان بار ریلی به ۲۸ هزار دستگاه واگن

وی گفت : قدم بعدی برای توسعه ظرفیت و ارتقای بهره‌وری راه‌آهن تأمین ناوگان است چندی پیش با کمک فاینانس روس تأمین ۶ هزار واگن با همکاری تولیدکنندگان روسی و ایرانی در دستور کار قرار گرفت . در سه سال گذشته ۲ هزار دستگاه واگن باری وارد ناوگان شد و با احتساب این ۶ هزار دستگاه واگن قرارداد ایران - روس ارقام ما افزایش می‌یابد .

مدیرعامل راه‌آهن بیان کرد : در گذشته تعرفه‌های حق دسترسی به شبکه ریلی که سهم راه‌آهن بود را کاهش دادیم و از ۵۷ درصد به ۲۳ درصد رساندیم و امروز نیز برنامه داریم اگر سهم راه‌آهن به هر میزان که در جابه‌جایی بار افزایش یابد تعرفه‌ها کاهش یابد . مثلاً اگر عدد فعلی حمل سالانه ۴۰ میلیون تن به ۸۰ میلیون تن برسد تعرفه‌ها ۳۰ درصد کاهش می‌یابد . خط آهن کرمان - سیرجان با مشارکت دولتی - خصوصی به طول ۲۰۰ کیلومتر اجرا خواهد شد . محمدزاده رقم سرمایه‌گذاری در این خط آهن را ۸۰۰ میلیارد تومان اعلام کرد .

هدف‌گذاری ساخت ۱۰۰ کیلومتر خط ریلی آنتنی و اتصال به مراکز بار

وی اظهار داشت : یکی از سیاست‌های افزایش بهره‌وری راه‌آهن و ارتقای سهم ریل در حمل کالا اتصال ریل به مراکز بار است در این راستا توسعه خطوط آنتنی به مراکز بار را به کمک صاحبان کالا و کارخانه‌ها دنبال می‌کنیم . هدف‌گذاری کرده‌ایم ، امسال ۱۰۰ کیلومتر خط ریلی آنتنی به شبکه ریلی متصل شود .

استفاده از منابع ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید برای اولین بار

محمدزاده گفت : استفاده از صاحبان کالا برای سرمایه‌گذاری در حوزه ریل را دنبال می‌کنیم. طبق قانون ماده ۱۲ یا همان بند «ق» معروف در حوزه حمل بار زمینه فراهم است که به کمک سرمایه‌گذاری از محل صرفه‌جویی سوخت رقمی به سرمایه‌گذاران عودت شود که این بند «ق» در حوزه بار ریلی عملاً امسال آغاز شد که امیدواریم توسعه یابد .

وی گفت : این مدل می‌تواند سرمایه‌گذار را در وضعیتی قرار دهد که سرمایه‌اش بازگشت‌پذیر باشد؛ صرفه‌جویی به میزان ۳۵ سی سی به ازای هر تن کیلومتر محاسبه شده و به سرمایه‌گذار پرداخت می‌شود .




مطالب مرتبط

با توجه به موقعیت استراتژیک این اداره کل در شبکه ریلی کشور و ترافیک قطارهای مسافری در محدوده استحفاظی این اداره کل ، حمل و نقل بار نیز از اهمیت بسیاری برخوردار بوده که برنامه‌ریزی و اجرای آن در خطوط مشترک ریلی بار و مسافر مستلزم تلاشی مضاعف است و این مهم با تلاش همکاران خدوم ...

|

به گزارش پرتال حمل و نقل ، میعاد صالحی مدیرعامل شرکت راه آهن از سیر ۴ هزار و ۳۱۰ رام قطار و جابه‌جایی بیش از یک میلیون و ۷۰۰ هزار مسافر در طول برنامه ...

|

شکستن رکورد تاریخی حمل مسافر ریلی در هر دو سال گذشته اتفاق افتاد که امیدواریم این روند ادامه پیدا کرده و سال ۱۴۰۳ نیز رکورد جدید در این زمینه به ثبت برسد . البته همانطور که شاخص های حمل و نقل برای ما مهم است ، در سال ۱۴۰۳ باید علاوه بر افزایش کمیت واگن‌های مسافری به افزایش کیفیت ...

|

مرز ریلی شمتیغ به‌منظور تبادلات تجاری ، صادرات ، واردات و ترانزیت بین ایران و افغانستان یکی از مراکز مهمی است که در سند آمایش سرزمینی مراکز لجستیکی کشور ثبت و مصوب شده است و زنجیره عرضه و تقاضا و تسهیل تجارت بین دو کشور را تسهیل می‌کند .

|

به گزارش پرتال حمل و نقل ، محمدرضا نصرت نظامی در واکنش به نامه رئیس اخیر هیات مدیره انجمن صنفی شرکت های حمل و نقل ریلی و حاشیه‌سازی‌های مستمر وی ...

|

نظرات کاربران