در حال بارگذاری ...
  • ساخت حلقه مفقوده خط آهن ایران - کربلا توسط بنیاد مستضعفان


    کشور ایران و وزارت راه و شهرسازی طی برگزاری جلسات با دولت عراق قبول کرد که پل روی شط‌العرب در کشور عراق را ایران بسازد و کشور عراق نیز همزمان بقیه خطوط ریلی از شلمچه تا بصره را تکمیل کند .

    به گزارش پایگاه اطلاع رسانی Iranway ، معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به وجود حلقه مفقوده ۳۵ کیلومتری شلمچه تا بصره برای تکمیل خط آهن ایران - کربلا ، گفت : کشور عراق سهم خود را در این مسیر اجرا نکرد اما وزارت راه در این باره در حال مذاکراتی با بنیاد مستضعفان برای اجرای این ۳۵ کیلومتر است .

    سعید محمدزاده امروز در نشست خبری به پروژه‌ها و برنامه‌های راه‌آهن در خصوص توسعه ناوگان ، توسعه خطوط ریلی ، ارتقای بهره‌وری و افزایش سهم راه‌آهن در حمل بار و مسافر طبق اهداف سند چشم‌انداز اشاره کرد .

    وی در پاسخ به سؤالی مبنی بر تعیین تکلیف ۳۵ کیلومتر حلقه مفقوده ریلی در خط آهن ایران - کربلا بین شلمچه تا بصره در کشور عراق ، گفت : اگر این ۳۵ کیلومتر تکمیل می‌شد تا کربلا خط ریلی وجود داشت و زائران به راحتی می‌توانستند با قطار به کربلا بروند . در این راستا کشور ایران و وزارت راه و شهرسازی طی برگزاری جلسات با دولت عراق قبول کرد که پل روی شط‌العرب در کشور عراق را ایران بسازد و کشور عراق نیز همزمان بقیه خطوط ریلی از شلمچه تا بصره را تکمیل کند .

    محمدزاده افزود : تکمیل فقط همین پل که ایران احداث آن را بر عهده گرفت ۱۵۰ میلیارد تومان هزینه دارد که تأمین اعتبار آن هم مصوب شد اما احداث این پل ریلی به تنهایی ارزش ندارد زیرا باید خط کامل شود اما کشور عراق در این باره فعالیت چندانی نکرده است . پیش از این دولت عراق مکلف شده بود همزمان با احداث پل عملیات ساخت خط آهن شلمچه تا بصره را اجرا کند که انجام نشد .

    وی اظهار داشت : به دلیل آنکه کشور عراق نتوانست این ۳۵ کیلومتر را تکمیل کند به تازگی با بنیاد مستضعفان مذاکراتی را انجام داده‌ایم و مدلی طراحی کرده‌ایم که پل و کل مسیر توسط دولت ایران و با تعهد پرداخت از سوی طرف عراقی اجرا شود که در این باره منتظر ارائه تعهدات از سوی کشور عراقی هستیم که وزیر راه و شهرسازی در حال پیگیری موضوع است .

    بنا بر این گزارش پیش از این راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران به دلیل عدم تکمیل این ۳۵ کیلومتر خط ریلی قطار ترکیبی ایران - کربلا را راه‌اندازی کرده بود که در قسمت مفقوده این خط آهن زائران از اتوبوس استفاده می‌کردند .




    مطالب مرتبط

    شرکت بنا گستر کرانه به‌عنوان شرکت سرمایه‌گذار ، عملیات انتقال سوخت از مبدأ تا مقصد را عهده‌دار شده و به یاری مسئولین و مدیران ارشد راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران، این مهم در اداره کل راه‌آهن قم به انجام رسید .

    |

    به گزارش پرتال حمل و نقل ، سازمان ملل متحد در راستای تحقق توسعه پایدار جهانی در سال ۲۰۳۰ میلادی و با شعار ” تغییر جهان ما“ ، ۱۷ هدف کلان را تعیین ...

    |

    به گزارش پرتال حمل و نقل ،‌ معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل راه آهن جمهوری اسلامی ایران ، طی حکمی داود طالبی ، معاون تامین سرمایه و اقتصاد حمل و ...

    |

    مقایسه حمل بار در سال ۹۹ که به علت کرونا و کاهش شدید مسافر ، تقریبا کل ناوگان و خط به حمل بار اختصاص یافت با سال های دیگر که شرایط حمل مسافر عادی بوده و حتی ناوگان باری هم به حوزه مسافری اختصاص پیدا کرد ، منطقی نیست .

    |

    مرز ریلی شمتیغ به‌منظور تبادلات تجاری ، صادرات ، واردات و ترانزیت بین ایران و افغانستان یکی از مراکز مهمی است که در سند آمایش سرزمینی مراکز لجستیکی کشور ثبت و مصوب شده است و زنجیره عرضه و تقاضا و تسهیل تجارت بین دو کشور را تسهیل می‌کند .

    |

    نظرات کاربران