لزوم استفاده بیشتر از رویههای بتنی در روکش راه های کشور
طبق رویکرد وزارت راه و شهرسازی در دولت تدبیر و امید قرار است تا پایان برنامه ششم توسعه ۱۰ درصد راه های کشور با استفاده از رویه های بتنی آماده شود .
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی Iranway ، رئیس مرکز تحقیقات راه ، مسکن و شهرسازی با توجه به عمر مفید ۳۰ تا ۵۰ ساله رویههای بتنی ، خواستار استفاده بیشتر از این رویهها در روکش راههای کشور شد .
محمد شکرچی زاده اعلام کرد : با وجود عمر ۸۰ ساله تولید بتن در حوزه ساخت و ساز کشور ، به علت ارزان بودن قیمت قیر دچار یک غفلت تاریخی در کاربرد رویه های بتنی در راه های کشور هستیم . این در حالی است که در اجرای پروژه های ملی به خصوص در حوزه راهسازی باید از رویه های بتنی استفاده شود . رکود مسکن سبب شده با وجود ظرفیت بالای تولید سیمان در کشور مصرف آن کاهش یابد و با گسترش استفاده از رویه های بتنی در راه ها و زیر لایه های جاده ها سالیانه حدود یک و یا دو میلیون تن سیمان در این بخش استفاده شود .
شکرچی زاده بیان کرد : در عرصه اجرای پروژههای ملی استفاده از بتن به عنوان یک ماده با عمر مفید بالا ، باید در ساخت راه ها ، اسکله ها ، بنادر ، فرودگاه ها و سایر ابنیه های راهسازی مورد توجه جدی قرار گیرد .
رئیس مرکز تحقیقات راه ، مسکن و شهرسازی با بیان این که استفاده از رویه های بتنی در راه ها از اواخر قرن ۱۹ و اوایل قرن بیستم در برخی از کشور های جهان مورد توجه قرار گرفته است گفت : هم اکنون در برخی از کشورهای جهان به صورت گسترده از رویه های بتنی استفاده می شود و ۶۰ درصد آزادراه ها در کره جنوبی رویه بتنی دارند .
قرار است در چند پروژه مهم راهسازی از جمله قطعه یک آزادراه تهران ـ شمال ، ۶۰ کیلومتر از آزادراه اصفهان ـ شیراز ، آزادراه بیرجند ـ قائن در خراسان جنوبی ، باند ۲۹ فرودگاه مهرآباد ، اپرون (پارکینگ) غربی فرودگاه امام خمینی (ره) و باند فرودگاه تبریز از رویه بتنی استفاده شود .
طبق رویکرد وزارت راه و شهرسازی در دولت تدبیر و امید قرار است تا پایان برنامه ششم توسعه ۱۰ درصد راه های کشور با استفاده از رویه های بتنی آماده شود .