تامین اعتبار نگهداری راههای شریانی از محل اعتبارات ملی
متأسفانه در سالهای گذشته چه در بخش راههای شریانی و چه در بخش راههای غیر شریانی با تنگنای اعتباری جدی مواجه بودیم و در این زمینه انتظار داریم که استانداران توجه بیشتری به مسئولیتهای سازمان راهداری داشته باشند .
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی Iranway ، معاون وزیر راه و شهرسازی گفت : در سالهای گذشته چه در بخش راههای شریانی و چه در بخش راههای غیر شریانی با تنگنای اعتباری جدی مواجه بودیم و در این زمینه انتظار داریم که استانداران توجه بیشتری به مسئولیتهای سازمان راهداری داشته باشند و برای تأمین منابع پایدار جهت نگهداری راهها به این سازمان کمک کنند .
داوود کشاورزیان در آئین تکریم و معارفه مدیرکل راهداری و حمل و نقل جادهای خوزستان اظهار کرد : چهار سال پیش در ابتدای دولت یازدهم ، آقای مصدقی به عنوان مدیرکل حمل و نقل و پایانههای استان خوزستان منصوب شد و در این مدت خدمات موثر و خوبی در استان انجام داد . حدود یک سال قبل مسئولیت راهداری از اداره کل راه و شهرسازی جدا و به اداره کل حمل و نقل و پایانهها واگذار شد و ادارات کل راهداری و حمل و نقل جادهای جایگزین ادارات حمل و نقل و پایانهها در استانها شدند .
رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای کشور تصریح کرد : این اداره کل علاوه بر مسئولیت حمل و نقل ، وظیفه نگهداری راهها را نیز بر عهده گرفته است و در این زمینه شرح وظایف جدیدی برای مدیران ادارات کل در نظر گرفته شد . نیاز بود در این مقطع در مدیریت استان بازنگری صورت گیرد و مدیری که به لحاظ تخصصی به بخش راهداری نیز اشراف داشته باشد در استان خوزستان جایگزین شود . آقای بهرامی نیا فارغ التحصیل مهندسی عمران است و سالهای زیادی به عنوان مدیرکل حمل و نقل در استانهای مختلف مشغول فعالیت بوده و با دو حوزه حمل و نقل و راهداری آشناست .
کمبود اعتبار برای نگهداری راهها
معاون وزیر راه و شهرسازی عنوان کرد : استان خوزستان به لحاظ حمل و نقل ، وسعت و طول راهها ، استان مهمی است و از این رو انتخاب مدیرکلی برای این استان که بتواند دو حوزه حمل و نقل و راهداری را پوشش دهد ، بسیار دشوار بود . وظیفه مدیرکل راهداری و حمل و نقل جادهای خوزستان در بخش راهداری ، نگهداری از حدود ۱۵هزار کیلومتر راههای استان شامل آزادراهها و راههای روستایی است . البته باید توجه داشت وظیفه نگهداری از آزادراههای احداث شده توسط بخش خصوصی ، بر عهده سازنده است .
وی ادامه داد : در تقسیم کار صورت گرفته از سوی سازمان برنامه و بودجه کشور اعتبار نگهداری راههای شریانی استان از محل اعتبارات ملی و اعتبار نگهداری از راههای غیر شریانی از بودجه استانی تأمین میشود . البته بارها عنوان کردهام اعتبارات استانی پاسخگوی نیازهای موجود و نگهداری راههای غیر شریانی نیست . حدود یک هزار کیلومتر راه شریانی در خوزستان وجود دارد و باقی راهها یعنی حدود ۱۴ هزار کیلومتر از راههای استان ، غیر شریانی هستند و در این زمینه به لحاظ عملکردی ، راههای شریانی بخش قابل توجهی از ترافیک کشور را در خود جای میدهند .
کشاورزیان اظهار کرد : متأسفانه در سالهای گذشته چه در بخش راههای شریانی و چه در بخش راههای غیر شریانی با تنگنای اعتباری جدی مواجه بودیم و در این زمینه انتظار داریم که استانداران توجه بیشتری به مسئولیتهای سازمان راهداری داشته باشند و برای تأمین منابع پایدار جهت نگهداری راهها به این سازمان کمک کنند .
باید اعتبارات پایدار برای نگهداری راهها تعریف شود
وی ادامه داد : نگهداری راهها یک امر مستمر و جاری است و نمیتواند تحت تأثیر کمبود اعتبار عمرانی قرار گیرد . ماهیت کار به گونهای است که باید اعتبارات پایدار برای نگهداری راهها تعریف شود و بهترین راه تامین اعتبار ، وضع عوارض بر سوخت است .
رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای کشور با بیان اینکه همه برای تردد به مصرف سوخت نیاز دارند اگر بتوانیم عوارض مختصری را بر سوخت مصرفی وضع کنیم ، منابع کافی برای نگهداری راهها تأمین خواهد شد ، گفت : پروژههای بخش راهداری زودبازده و از گستردگی بسیار خوبی برخوردار هستند و به یک استان و شهرستان و بخش اختصاص ندارند ، بنابراین پروژه نگهداری از راهها پروژهای گسترده در سطح ملی است و اگر اعتبارات مورد نیاز برای نگهداری راهها تامین شود ، همه کشور از آن بهرهمند خواهد شد . امیدواریم دولت توجه بیشتری به موضوع نگهداری راهها داشته باشد و انتظار داریم مقامات استانی به تأمین اعتبارات مورد نیاز در این زمینه کمک کنند .
اولویت اصلی در نگهداری راهها ارتقای ایمنی است
معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه اولویت اصلی در نگهداری راهها ارتقای ایمنی است ، اظهار کرد : اقداماتی از جمله تجدید به موقع خطکشیها ، تعمیر تابلوها ، اصلاح شانهها ، اصلاح دوربرگردانها ، نصب تابلوهای هشدار دهنده ، خاک ریزی که به ارتقاء ایمنی راهها و تردد ایمن کاربران کمک میکند ، باید به صورت صد درصدی در اولویت قرار گیرد .
کشاورزیان ادامه داد : نگهداری از راهها که سرمایه ملی هستند ، وظیفه دوم ما است زیرا اگر به موقع مورد توجه قرار نگیرند باید راه جدید ساخته شود و در این زمینه بستن راهها در بسیاری از موارد امکانپذیر نیست . بخشی از کارها در زمینه ایمنی راهها به صورت زیربنایی انجام میشود و بخشی از کارها از جمله مدیریت سرعت ، اقدامی است که پلیس راه با انجام آن میتواند به کاهش تلفات جادهای کمک کند .
رشد دو رقمی تصادفات در جادهها
معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان این که شاهد رشد حدود دو رقمی تصادفات در سطح جادهها هستیم ، عنوان کرد : در شش ماهه نخست سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته تقریبا ۱۱ درصد رشد تلفات جادهای در سطح راههای کشور را داشتیم . تقریبا ۱۰ درصد خودروهای موجود در کشور در سال گذشته پلاک شدند و افزایش ترددها باعث افزایش تلفات در سطح راههای کشور شد .
وی اظهار کرد : در بخش حمل و نقل کالا ، خوزستان استان مهمی است . بخش قابل توجهی از کالاهای فله از طریق بندر امام خمینی (ره) وارد کشور میشود . همچنین پایانههای مرزی شلمچه و چذابه از سالهای گذشته تا کنون بویژه در ایام اربعین شاهد تردد جمعیت زیادی از زائران عتبات عالیات هستند .