در حال بارگذاری ...
  • جزئیات دیدار وزیر راه و شهرسازی با وزیر حمل‌ونقل کره جنوبی


    اخیراً به دنبال راه‌اندازی یک سیستم آموزشی در فرودگاه امام خمینی (ره) بودیم و مذاکراتی با فرودگاه «اینچه اون» کره جنوبی انجام شد اما هزینه‌های پیشنهادی آن‌ها در مقابل شرکت‌های اروپایی بالاتر بود که شاید با توجه به همکاری‌های دولتی این مسئله قابل‌رفع باشد .

    به گزارش پایگاه اطلاع رسانی Iranway ، وزیر راه و شهرسازی در دیدار با همتای کره جنوبی محورهای لجستیک و ترانزیت از داخل خاک ایران را سطح بالاتری از همکاری‌های دوجانبه خواند و گفت : شرکت‌های کره‌ای با تاسیس واحد‌های لجستیک در بنادر خشک و آبی ایران می‌توانند از سرمایه‌گذاری‌های خود در ایران و منطقه پیشتیبانی لجستیکی کنند .

    عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی ایران و «کیم هیون می» وزیر زمین ، امور زیربنایی و حمل‌ونقل کره جنوبی بر همکاری‌های مشترک در زمینه‌های مختلف حمل‌ونقل ، مسکن و شهرسازی تاکید کردند .

    وزیر راه و شهرسازی ایران ضمن خوش‌آمد گویی و خیرمقدم به وزیر زمین، امور زیربنایی و حمل‌ونقل کره جنوبی و تبریک به مناسبت انتخاب رئیس‌جمهوری کره جنوبی «مون جه این» اظهار داشت : در سه دهه اخیر همکاری‌های ایران و کره جنوبی بسیار مطلوب بوده که این مسئله موجب آشنایی کامل دو کشور از فرهنگ تجاری دو کشور شده است . بعد از برجام زمینه‌ها و مقدمات همکاری بسیار خوبی میان دو کشور فراهم‌شده است . در حوزه همکاری‌های دو وزارتخانه نیز پروژه‌های فعالی وجود دارد و خوشبختانه دولت ایران در نگاه راهبردی به دنبال توسعه همکاری‌ها و روابط همه‌جانبه با شرق آسیا است و در این ارتباط کشور کره جنوبی جایگاه مشخصی در این روابط دارد .

    آخوندی با اشاره به سفر رئیس‌جمهوری کره جنوبی به ایران بیان داشت : در این سفر تفاهم‌نامه‌های بسیاری خوبی به امضا رسید و مقدمات همکاری‌ها فراهم گردید و خوشبختانه حجم معاملات تجاری دو کشور رو به افزایش است به‌طوری‌که طبق آمار دولتی ایران ، حجم معاملات تجاری در هفت‌ماهه اول سال ۲۰۱۷ به هفت میلیارد دلار رسیده است که نسبت به سال قبل رشد قابل‌توجهی را تجربه کرده است . البته دو کشور رقم بیش از ۱۷ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۱ را تجربه کرده بودند که نشان‌دهنده ظرفیت بالای همکاری میان دو کشور است .

    این عضو کابینه دولت یازدهم در ادامه بیان داشت : وزارت راه و شهرسازی ایران در راستای همکاری‌های مشترک دو محور مسکن و شهرسازی و حمل‌و‌نقل را دنبال می‌کند . در حوزه حمل‌ونقل پیشرفت‌هایی تاکنون حاصل شده است و خوشبختانه در حوزه حمل‌ونقل ریلی تفاهم‌نامه‌ای میان طرفین به امضا رسید که خرید ۳۷ رام قطار ریل‌باس جزو این تفاهم‌نامه به شمار می‌رود و تاکنون ۲۴ رام آن تحویل راه‌آهن ایران شده و الباقی در دست اقدام است .

    وزیر راه و شهرسازی ایران با اشاره به امضا تفاهم‌نامه خرید ۴۵۰ واگن ریل‌باس از کره جنوبی یادآور شد : خوشبختانه مذاکرات آن در حال نهایی شدن است . همچنین تفاهم‌نامه حمل‌ونقل دریایی میان دو کشور نیز به تصویب مجلس شورای اسلامی رسیده است .

     

     

    آخوندی در ادامه جلسه خواستار تنظیم برنامه دقیق همکاری‌های دوجانبه و پیگیری آن در حوزه‌های لجستیک و ترانزیت شد و تصریح کرد : پیشنهاد وزارت راه و شهرسازی ، تأسیس واحد‌های لجستیکی توسط شرکت‌های کره‌ای در بنادر آبی و بنادر خشک ایران است . تا شرکت‌های کره‌ای از صنایعی که در ایران سرمایه گزاری کرده‌اند و حتی از صنایع تحت سرمایه‌گذاری همچون نفت ، انرژی ، کشتیرانی و فناوری اطلاعات خود در منطقه پشتیبانی لجستیکی کنند . در زمینه ترانزیت از داخل خاک ایران ، انتظار می‌رود با دولت کره جنوبی به توافق روشنی در راستای انتقال کالاهای خود به منطقه خاورمیانه و اروپا از بهترین مسیر یعنی داخل خاک ایران دست‌ یابیم . لذا انتظار می‌رود تدبیری از جانب وزارتخانه مطبوع کره جنوبی اندیشیده شود .

    وزیر راه و شهرسازی ایران با بیان اینکه « امکان همکاری در زمینه حمل‌ونقل ریلی بسیار گسترده است » گفت : در بخش قطارهای مسافری در حال سرمایه‌گذاری گسترده‌ای هستیم که از جمله می‌توان به قطار سریع‌السیر اشاره کرد . همچنین قطارهای حومه‌ای برای اتصال شهرهای حومه‌ای به کلان‌شهرها از اهمیت زیادی نزد ما برخوردار است و بحث ریل‌باس‌ها در همین خصوص جای دارد .

    آخوندی با اشاره به نوسازی و توسعه ناوگان باری اظهار کرد : در حال حاضر عمده بار در کشور توسط حمل‌ونقل جاده‌ای حمل می‌شود و ما به دنبال انتقال حجم قابل‌توجهی از آن به ریل هستیم . به همین خاطر با توجه به اهداف ما در خصوص مباحث فناوری و آموزش و زمینه‌های سرمایه‌گذاری در زیرساخت و تأمین ناوگان مانند لکوموتیو‌ و واگن به دنبال مذاکره در این زمینه‌ها هستیم .

    وی با اشاره به مذاکره و همکاری میان شرکت کره‌ای «دایلم» و شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل در مسیر اصفهان-اهواز خاطرنشان کرد : علیرغم اینکه تمایل ایران استفاده از روش P.P.P است اما طرح ارائه‌شده از سوی شرکت کره‌ای E.P.C است به همین خاطر ما علاقه‌مند به گفتگو در خصوص این مسئله هستیم . همچنین در حوزه ناوگان نیز مذاکراتی صورت گرفته که بخشی از آن در حال نهایی شدن است. سرانجام علاقه‌مندیم که در مورد این پروژه به یک پکیج مشخص دست یابیم .

    وزیر راه و شهرسازی ایران در ادامه جلسه موافقت خود با برگزاری کمیته هماهنگی دوجانبه میان وزارتخانه‌های راه و شهرسازی ایران و زمین ، زیرساخت و حمل‌ونقل کره جنوبی را اعلام کرد و گفت : معاون برنامه‌ریزی و مدیریت منابع وزارت راه و شهرسازی ایران به‌عنوان نماینده این وزارتخانه در کمیته شرکت خواهد کرد .

    این عضو کابینه دولت دوازدهم با اشاره به علاقه مندی کره جنوبی برای همکاری در زمینه  ITS نیز ابراز داشت : طی چند سال اخیر اقدامات گسترده‌ای در حوزه سامانه‌های هوشمند حمل‌ونقل در ایران انجام شده است و پیشنهاد می‌شود در این زمینه سمیناری برای آشنایی کارشناسان ایرانی با تجربه کره جنوبی در این حوزه برگزار شود تا در ادامه زمینه‌های همکاری تعریف گردد .

     

     

    وزیر راه و شهرسازی با توجه به سابقه همکاری شهر فرودگاهی امام خمینی و فرودگاه «اینچه اون» کره جنوبی یادآور شد : اخیراً به دنبال راه‌اندازی یک سیستم آموزشی در فرودگاه امام خمینی (ره) بودیم و مذاکراتی با فرودگاه «اینچه اون» کره جنوبی انجام شد اما هزینه‌های پیشنهادی آن‌ها در مقابل شرکت‌های اروپایی بالاتر بود که شاید با توجه به همکاری‌های دولتی این مسئله قابل‌رفع باشد . علاوه بر مباحث آموزشی ، وزارت راه و شهرسازی ایران علاقه‌مند به سرمایه‌گذاری کره جنوبی در فرودگاه‌های ایران است به‌طور مثال ترمینالی با ظرفیت ۲۲ میلیون مسافر در فرودگاه امام خمینی تعریف شده است . همچنین سرمایه‌گذاری در سایر فرودگاه‌ها مثل تبریز نیز وجود دارد . به‌علاوه خواهان جابجایی یکسری از فرودگاه‌ها مانند فرودگاه اهواز و بوشهر که در مرکز شهر قرارگرفته‌اند نیز هستیم .

    وزیر راه و شهرسازی در پایان خواستار فعال شدن پروازهای مستقیم سئول - تهران شد و گفت : چند ایرلاین ایرانی برای ایجاد پرواز مستقیم اعلام آمادگی کرده‌اند و علاقه‌مندیم این موضوع از سوی وزارت زمین ، زیرساخت و حمل‌ونقل کره جنوبی هم پیگیری شود . هیچ مانعی برای فعال شدن شرکت‌های کره‌ای در ایران وجود ندارد و از فعال شدن شرکت‌های کره‌ای در ایران توسط دولت و بخش خصوصی استقبال می‌شود و امیدواریم سطح روابط هرچه بیشتر گسترش یابد .

    وزیر زمین ، امور زیربنایی و حمل‌ونقل کره جنوبی نیز در پایان ضمن ابراز خرسندی از حضور در ایران و ملاقات با وزیر راه و شهرسازی کشورمان با اشاره به آغاز همکاری‌های دو کشور از سال ۱۹۶۲ میلادی بیان داشت : با توجه به امضا موفقت‌نامه ایجاد خط اعتباری توسط روسای مجلس دو کشور ، مسیر جدیدی برای توسعه همکاری‌های دو جانبه فراهم شده و اولین سفر من بعد از انتصاب به عنوان وزیر زمین ، زیرساخت و حمل‌ونقل به ایران انجام شده که از نظر کاری و شخصی بسیار مهم و معنا دار است . البته انتظار دارم در زمینه شهرسازی و راهسازی همکاری های دو کشور توسعه یابد . لذا در صورت شکل گیری «کمیته عملیاتی» ، دولت کره نه‌تنها مدیریت مالی زیرساخت جاده و راه‌آهن ، بلکه پشتوانه فنی ، آموزش و سمینار مشترک مربوط به ITS و فرودگاه‌ها در ایران را حمایت میکند .




    مطالب مرتبط

    به گزارش پرتال حمل و نقل ،‌ معاون مهندسی و ساخت اداره کل راه و شهرسازی استان همدان گفت : هم‌اینک ۱۰ پروژه راهسازی مهم به طول حدود ۱۸۰ کیلومتر در ...

    |

             

    |

             

    |

    مازندران از استان‌های مهم و تراز اول در ترددهای جاده‌ای بوده ، از این رو نگاه مرکز مدیریت راه‌ها و همچنین سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای به محورهای مواصلانی این استان ویژه و ملی است .

    |

    آزادراه مشهد - چناران به طول ۵۰ کیلومتر با هدف ساماندهی ترافیک حدفاصل مشهد تا چناران و در ادامه تا قوچان طراحی شده است و بهره برداری از آن موجب عبور و مرور ایمن و سریع تر بیش از ۱۰۰ هزار وسیله نقلیه عبوری در روز از این مسیر می شود .

    |

    نظرات کاربران