در حال بارگذاری ...

تحمیل خسارت های سنگین به کشور با وقوع تصادفات جاده ای


عدد منطقی میزان خسارت به بار آمده ناشی از تصادفات جاده ای بین ۲ تا ۳ درصد تولید ناخالص داخلی است که البته این یک برآورد تخمینی است و باید برای به دست آوردن عدد دقیق مطالعات دقیق در این حوزه انجام شود .

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی Iranway ، طبق گزارش های رسمی پلیس راهور و وزارت راه و شهرسازی ، در کشور در هر ۲۴ ساعت ، به طور متوسط ۴۲.۸ نفر جان خود را در تصادفات جاده ای از دست می دهند . یعنی وقتی امروز در تقویم خط می خورد ، نزدیک به ۴۳ نفر از هموطنانمان را در اثر تصادفات از دست داده ایم .

اگر این عدد را در ۷ روز هفته ضرب کنیم به عدد حدود ۳۰۰ نفر کشته می رسد یعنی هر هفته به تعداد جان باختگان سقوط یک هواپیمای بویینگ با ۳۰۰ مسافر ، در جاده‌ها تلفات داریم . در حالی که وقوع یک سانحه مرگبار سقوط هواپیما کافی است تا پای یک وزیر را به استیضاح بکشاند یا منجر به عزل مقام مسئولی شود اما گویا قبح تصادفات جاده ای که مانند قاتلی خاموش ، تنها در طول ۱۰ سال گذشته عامل مرگ بیش از ۲۵۰ هزار نفر در کشور بوده ، ریخته است . چرا که هنوز قربانی شدن نزدیک به ۱۶ هزار نفر در جاده های کشور از نظر مسئولان ، بحران جدی محسوب نمی شود و برنامه ضرب العجلی برای کاهش سوانح جاده ای در دستور کار نیست و همچنان ایران در بین کشورهای برتر در تعداد میزان تلفات تصادفات جاده ای است .

در کنار هزینه های اجتماعی بسیار عمیقی که سوانح جاده ای به جامعه وارد می کند ، از هزینه های اقتصادی آن هم نمی توان چشم پوشی کرد . تا کنون مرکز پژوهش های مجلس ارقام متفاوتی از میزان خسارت هایی که تصافات جاده ای به اقتصاد ایران تحمیل کرده ، خبر داده است طبق آخرین گزارش های این مرکز ؛ این رقم تقریبا حدود ۸  درصد از تولید ناخالص داخلی کشور است . طبق گزارش مرکز پژوهش های مجلس ، در دنیا میزان کشته ‌شدگان تصادف جاده ‌ای به ازای هر ۱۰ هزار خودرو ۳ نفر اما در ایران به ازای هر ۱۰ هزار خودرو ۳.۷ نفر بوده است .

به گفته محمد بخارایی دبیر انجمن طرفداران ایمنی راه‌ ها ، با وقوع سالانه ۷۰۰ هزار تصادف در سراسر جاده های کشور ، چیزی حدود یک سوم تخت های بیمارستانی به مصدومان به جا مانده از تصادفات اختصاص دارد و تقریبا ۲۵ درصد بودجه بهداشت و درمان صرف هزینه های تصادفات جاده ای می شود . وی گفته است با درگذشت حدود ۱۶ هزار نفر بر اثر سوانح جاده ای و اغلب از دست رفتن سرپرست خانوار ، سالانه بیش از یک چهارم میلیون خانوار کشور به سمت فقر می‌روند .

خسارت تصادفات جاده ای برابر با سه درصد تولید ناخالص داخلی

داوود کشاورزیان ، معاون وزیر راه و شهرسازی و رییس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای درباره میزان خسارتی که تصادفات جاده ای به اقتصاد وارد می کند ، اظهار داشت : گفته می شود ۸ هزار میلیارد تومان ، میزان خسارتی است که تصادفات جاده ای سالانه به اقتصاد کشور تحمیل می کند اما من معتقدم این عدد کمی اغراق آمیز است . ایمنی راه ها تاثیر قابل توجهی در کاهش تصادفات جاده ای دارد و طبق محاسباتی که انجام شده ، برای نگهداری از سراسر جاده های کشور به طول ۲۱۵ هزار کیلومتر به بودجه ۸ هزار میلیارد تومانی نیاز است . معادل حدود ۲ تا ۶ درصد ارزش راه های کشور باید صرف تعمیر و نگهداری از آن شود حال اینکه ما میانگین ۴ درصد را در نظر می گیریم که معادل ۸ هزار میلیارد تومان است .

 

 

معاون وزیر راه وشهرسازی ادامه داد : در دوسال گذشته از این رقم ۲ هزار میلیارد تومان پرداخت شده و یکهزار میلیارد تومان هم به پیمانکاران بدهکار شده ایم ، ۵۰۰  میلیون تومان نیز قیررایگان در اختیار مجموعه ایمنی راه ها قرارداده ایم. در مجموع می توان گفت بیش از ۳ هزار میلیارد تومان اعتبار صرف ارتقای ایمنی راه ها شده است . به عبارت دیگر تنها ۵۰ درصد اعتبارات مورد نیاز برای نگهداری از راه های کشورمان تخصیص داده شده است که با رقم استاندارد مورد نیاز فاصله فاحشی دارد بنابراین قطعا کمبود اعتبارات برای ارتقای ایمنی راه ها می تواند در بروز تصادفات جاده ای تاثیر گذار باشد .

رییس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای درباره تاثیر گذاری تصادفات جاده ای در اقتصاد کشور اظهار داشت : در این باره مطالعات متعددی انجام شده است . گفته می شود میزان خسارات ناشی از تصادفات جاده ای حدود ۶ الی ۷ درصد تولید ناخالص داخلی است که معتقدم این عدد اغراق آمیز است البته تاکید دارم ، خسارت اجتماعی از دست دادن هموطناننمان و کار افتادگی مصدومان این سوانح را نمی توان به ریال تبدیل کرد . به نظر بنده ، عدد منطقی میزان خسارت به بار آمده ناشی از تصادفات جاده ای بین ۲ تا ۳ درصد تولید ناخالص داخلی است که البته این یک برآورد تخمینی است و باید برای به دست آوردن عدد دقیق مطالعات دقیق در این حوزه انجام شود .

ایران جزو رتبه های برتر در تصادفات جاده ای

اعتقاد مسئولان دستگاه های متعدد درگیر در موضوع تصادفات جاده ای این است که عامل انسان سهم ۷۰ درصدی در بروز تصادفات جاده ای دارد و ۳۰ درصد مابقی بین خودرو و جاده های کشور تقسیم می شود . اما باید دید خودروسازی های ایرانی تا چه استانداردهای بین المللی را در تولید محصولات خود رعایت می کنند و آیا این خودروها از تمام استانداردهای جهانی برخوردار هستند . از سوی دیگر طبق گفته های اخیر «سردار تقی مهری» رییس پلیس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی در سطح جاده های کشور بیش از ۳ هزار نقطه حادثه خیز وجود دارد که هر کدام از این نقاط می توانند عامل بروز تصادفات جاده ای باشند . آیا با وجود تمام این موضوعات باز هم عامل انسان در ایران سهم ۷۰ درصدی در بروز تصادفات جاده ای دارد ؟

طبق گفته رییس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای در حال حاضر ، جایگاه ایران از لحاظ تعداد کشته‌های تصادفات جاده‌ای در دنیا به رتبه هشتم رسیده است ، این در حالی است که پیش از این در رتبه پنجم قرار داشتیم . قطعا برای بهبود جایگاه ایران در این زمینه و کاهش تلفات ناشی از تصادفات جاده ای هر یک از دستگاه های دخیل در جلوگیری از این سوانح باید به وظیفه محول شده عمل کند . به دلیل اهمیت این موضوع ، پس از سانحه دردناک واژگونی اتوبوس حامل دانش آموزان هرمزگانی مقام معظم رهبری اعلام کردند در موضوع تصادفات جاده ای باید نیروی انتظامی و دستگاه های دیگر همچون وزارت راه و مراکز صنعتی ، سهم خود را در جلوگیری از بروز چنین حوادث تلخ و ناگواری مشخص کنند و با برطرف کردن نقاط ضعف، وظیفه خود را انجام دهند .




مطالب مرتبط

به گزارش پرتال حمل و نقل ، محمدرضا کرمی مصمم رئیس مرکز فناوری اطلاعات و ارتباطات پلیس راهور در نخستین رویداد راه هوشمند گفت : ما از تمام ایده هایی که بتواند باری را از دوش همکاران بنده ...

|

با توجه به اینکه میزان ترددها در کل کشور منفی اما در استان یزد مثبت بوده و یزد به‌عنوان یکی از مقاصد گردشگری از سوی هم‌وطنان انتخاب شده‌ است ، امید داریم این روند کاهش تصادفات همچنان ادامه داشته‌ باشد تا روزی که با تلاش همه خدمتگزاران به این مردم ، آمار فوت در شبکه‌های ...

|

         

|

         

|

به گزارش پرتال حمل و نقل ، روح الله دهقانی فیروزآبادی معاون علمی فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری در مراسم افتتاحیه هفتمین نمایشگاه حمل و نقل و ...

|

نظرات کاربران