در حال بارگذاری ...

سایه سنگین طرح ابتکاری یک کمربند یک جاده بر بازار تانکر


خط لوله میانمار – چین را می توان مهم ترین پروژه که تاثیر مستقیم بر صنعت کشتیرانی به جای خواهد گذاشت ، ذکر کرد ، این خط لوله به عنوان یک مسیر جایگزین برای چین جهت دریافت نفت خام از خاورمیانه و آفریقا طراحی می شود .

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی Iranway ، تعدادی از پروژه های طرح ابتکاری یک کمربند یک جاده چین که هدف از آن تحریک رشد اقتصادی و تجاری است ، سایه بلند و سنگین خود را بر سر بازار تانکر خواهد افکند .

شرکت مشاوره ای و حمل و نقل Poten & Partners در گزارش جدید خود با اشاره به اینکه تعدادی از پروژه های طرح ابتکاری یک کمربند یک جاده چین که هدف از آن تحریک رشد اقتصادی و تجاری است ، سایه بلند و سنگین خود را بر بازار تانکر خواهد افکند . گفت : برخی از پروژه ها مانند خط لوله انتقال نفت میانمار به ترکیه و پیشنهاد برای ایجاد یک کانال از طریق Kra Isthmus در تایلند ، با کوتاه کردن فواصل کشتیرانی تقاضا برای تن مایل تانکر را کاهش خواهد داد .

خط لوله میانمار – چین را می توان مهم ترین پروژه که تاثیر مستقیم بر صنعت کشتیرانی به جای خواهد گذاشت ، ذکر کرد ، این خط لوله به عنوان یک مسیر جایگزین برای چین جهت دریافت نفت خام از خاورمیانه و آفریقا طراحی می شود . با استفاده از این خط ، نیاز به حمل نفت از طریق تنگه های مالاکا به دریای جنوب چین حذف خواهد شد .

این خط لوله ۴۷۹ مایلی برای حمل بیش از ۴۰۰ هزار بشکه در روز از ترمینال نفتی جزیره Ma Day در ساحل غربی میانمار به بندر Kunming در ایالت Yunnan چین طراحی می شود . پس از راه اندازی رسمی این خط لوله از ماه آوریل سال جاری میلادی ، حجم ماهانه ای که ترمینال میانمار دریافت می کند ، به تدریج افزایش پیدا کرده است .

به موازات این توسعه ، Poten & Partners اعلام کرد ، سایز شناورهایی که در ترمینال ها پهلوگیری می کنند ، در حال افزایش است ، به طوری که تانکر سوئزماکس به تدریج جای خود را به نفتکش های غول پیکر می دهد .

این گزارش در ادامه با اشاره به طرح کانال از طریق Kra Isthmus در تایلند به عنوان پروژه جاه طلبانه دیگر طرح یک کمربند و یک جاده ، نوشت : به مانند خط لوله میانمار به چین ، کانال Kra Isthmus یا Thai نیز یک مسیر جایگزین برای حمل از طریق تنگه مالاکا را فراهم می کند ، علاوه بر این ، فاصله برای محمولات نفتی به ژاپن و چین را در حدود ۶۵۰ ناتیکال مایل کوتاه می کند .

Poten & Partners هم چنین افزود : علیرغم اینکه این پیشنهاد به دلیل هزینه های بالا و نگرانی های محیطی ، چندین بار رد شده است ، اما در صورت ساخت کانال ، تن مایل برای کشتیرانی تانکر کوتاه خواهد شد . چین بر روی چندین پروژه حمل و نقل و انرژی در خاورمیانه شامل پروژه های پالایشگاهی و خطوط نیز سرمایه گذاری کرده و یا اینکه طرح ریزی را در مورد آنها آغاز کرده است .

افزون بر این ، سرمایه گذاری های چین هم چنین برای پروژه های مختلفی در آسیای جنوبی - شرق مانند یک پالایشگاه در اندونزی و یک بندر با آبخور عمیق در ویتنام صرف خواهد شد .

این گزارش در پایان به نقل از Poten & Partners نوشت : در ظاهر ، آسیا نیاز به زیرساختار دارد و طرح OBOR بخشی از این نیاز را تامین می کند . در واقع ، پروژه مذکور تقاضای تن مایل تانکر را کاهش می دهد و بر نرخ کرایه حمل در مسیرهای طولانی نیز تاثیر گذار خواهد بود .




مطالب مرتبط

به گزارش پرتال حمل و نقل ، ششمین نشست هیات اندیشه ورز جامعه دریایی و بندری با حضور مجتبی خوش نیت ، رئیس دبیرخانه و دبیر شورای مطالعات و سیاست‌های ...

|

به گزارش پرتال حمل و نقل ، ارزش دارایی ۱۰ کشور برتر جهان در بخش حمل‌ونقل دریایی که در سال ۲۰۲۳ میلادی در رتبه‌های اول تا دهم قرار گرفته‌اند اعلام ...

|

نظرات کاربران