در حال بارگذاری ...

توسعه راه آهن در گرو توسعه خطوط و سرمایه گذاری بخش خصوصی


طبق محاسبات سازمان برنامه ریزی و مدیریت ، به ازای هر تن کیلومتر باری که توسط راه آهن جابجا می شود نسبت به جاده ۷۵۶ ریال منافع اجتماعی برای کشور حاصل می شود .

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی Iranway ، معاون توسعه مدیریت و منابع گفت : طبق مصوبه مجلس در پایان برنامه ششم توسعه ، سهم راه‌آهن باید به ۳۰ درصد از کل حمل‌ بار برسد که این امر مستلزم کمک دولت در توسعه خطوط و زیر ساخت و نیز سرمایه گذاری بخش خصوصی است .

محمدرضا نصرت نظامی در جمع مدیران و کارشناسان هسته گزینش شرکتهای تابعه وزارت راه و شهرسازی گفت : شرکت راه آهن از زمان شکل گیری تاکنون ، افتخارات بسیاری را رقم زده و موجبات رشد و توسعه اقتصادی کشور بوده همچنین دو جنگ بزرگ جهانی دوم و هشت سال دفاع مقدس را پشت سر گذاشته است . راه آهن علی رغم اینکه یکی از بزرگترین شرکت های زیر مجموعه وزارت راه و شهرسازی از لحاظ پهنه جغرافیایی ، حوزه عملیاتی و گردش مالی است اما اولین شرکت برگزار کننده مجمع عمومی سالیانه شرکت های تابعه وزارت راه و شهرسازی بوده و این نشان دهنده قدرت پاسخگویی شرکت در برابر سهامداران و سایر ذینفعان خود است .

محمدرضا نصرت نظامی اظهار داشت : امروز راه آهن در کانون توجه نظام قرار دارد و مقام معظم رهبری و روسای جمهور و مجلس شورای اسلامی تاکید ویژه ای بر توسعه راه آهن دارند . مقام معظم رهبری توجه ویژ‌ه‌ای به حمل‌ونقل ریلی دارند و ایشان در بازدید از کارخانه مپنا در سال ۹۳ به مدیرعامل وقت شرکت راه‌آهن فرمودند که ؛ "کامیون ها را از جاده ها جمع کنید، این همه زحمت کشیده شد تا بنادر به راه آهن متصل شوند آنوقت تمام بار بنادر را کامیون ها حمل می کنند . این موضوع را یادداشت کرده بودم که به آقای دکتر آخوندی بگویم ، بروید و کاری کنید که بارها با راه آهن حمل شود" .

نصرت نظامی افزود : حمل‌و نقل ریلی از نظر رهبری یک اولویت است و معظم له در سیاست‌های کلی برنامه ششم در فصل حمل‌ونقل به این موضوع در دو بند ۲۴ و ۲۵ تاکید کردند که در بند ۲۴ " اولویت حمل‌ونقل ریلی در حوزه حمل‌ونقل و ایجاد مزیت رقابتی" و در بند ۲۵" اولویت حمل‌و نقل ریلی بار و اتصال ریل به مراکز تجاری ، صنعتی و تولید بار و مسافر و تکمیل کریدور شمال - جنوب و اتصال ریل به کشورهای همسایه" مورد تأکید قرار گرفته‌اند که در صورت تحقق برنامه ها، شاهد رشد عظیمی در صنعت ریلی خواهیم بود . متوسط سرعت سیر قطارها در دنیا در ۴۰ سال گذشته ۴۰ کیلومتر بر ساعت بود که اکنون به بیش از ۳۵۰ کیلومتر رسیده است و علی رغم اینکه توسعه بخش ریلی در اغلب کشورها نسبت به سایر صنایع بیشتر بوده اما در ایران رشد چندانی نداشته است .

معاون توسعه مدیریت و منابع با اشاره به اینکه شرکت راه آهن دارای ۱۰ هزار و ۴۷۵ کیلومتر خطوط اصلی ریلی است ، عنوان کرد : اگر خطوط مانوری و خطوط فرعی را هم به آن اضافه کنیم مجموع راه آهن به ۱۳ هزار و ۲۸۴ کیلومتر می رسد که مرزهای شمالی و جنوبی و شرقی و غربی را به هم وصل کرده است . در سال ۹۵ نسبت به سال ۹۴، حمل بار از ۳۵ میلیون تن به ۵/۴۰ میلیون تن رسید که نسبت به سال قبل از آن ۵/۱۲ درصد رشد داشته است . در سال ۹۵ بیش از ۵/۹۸ درصد از بودجه مصوب شرکت در حمل بار محقق شده است و در سال جاری نیز تا کنون رشد ۱۶ درصدی در تناژ بارگیری و ۸ درصدی در تن کیلومتر محقق شده است .

 

 

وی با بیان اینکه سهم راه آهن در جابجایی بار از کل بازار حمل و نقل ، ۸/۱۱ درصد است تصریح کرد : قیاس بین حمل و نقل جاده ای و ریل ، قیاس مع الفارق است زیرا راه آهن در ۱۱ استان کشور حضور ندارد و حتی در استانهایی که راه آهن دارد ، گستردگی ریل به گستردگی جاده نیست . طبق مصوبه مجلس در پایان برنامه ششم توسعه ، راه‌آهن باید به ۳۰ درصد از کل حمل‌ بار برسد یعنی باید حمل ۴۰ میلیون تن بار به ۱۹۵ میلیون تن افزایش یابد که این امر مستلزم کمک دولت در توسعه خطوط و زیر ساخت و نیز سرمایه گذاری بخش خصوصی است .

وی به منافع اجتماعی حاصل از حمل و نقل ریلی از قبیل مسائل زسیت محیطی ، کاهش تلفات جاده ای و مصرف سوخت اشاره کرد و گفت : طبق محاسبات سازمان برنامه ریزی و مدیریت ، به ازای هر تن کیلومتر باری که توسط راه آهن جابجا می شود نسبت به جاده ۷۵۶ ریال منافع اجتماعی برای کشور حاصل می شود . در سال گذشته ، راه آهن بیش از ۵/۱ میلیارد تن کیلومتر حمل و نقل ترانزیت انجام داده است.

وی اضافه کرد : متوسط سن واگن های در سرویس راه آهن حدود ۲۴ سال است و همچنین ۱۳۲۹ دستگاه واگن مسافری داریم و در سال گذشته به منظور افزایش ایمنی نزدیک به ۳۵۰ دستگاه از واگن های مسافری که دارای سن بالای ۴۵ سال بودند را از رده خارج کردیم و هم اکنون متوسط سن واگن های مسافری ما حدود ۲۷ سال است .

معاون توسعه مدیریت و منابع با اشاره به بخش مسافری شرکت راه آهن اظهار داشت : این بخش از موضوعات مهم ماست زیرا خدمات اجتماعی ارائه می کند و صرفه اقتصادی برای شرکت ندارد .

وی با اشاره به اینکه بخش مسافری در تمامی کشورهای اروپایی نیز زیان ده است گفت : منابع راه آهن جوابگوی ارائه خدمات مسافری نیست و به دلیل زیان ده بودن این بخش ، نیازمند کمک و حمایت دولت از بخش مسافری هستیم . تنها در شهر تهران روزانه نزدیک به یک میلیون و ۲۵۰ تا ۳۰۰ هزار نفر مسافر حومه ای از یک طرف حرکت می کنند و در طول روز تردد مسافر حومه ای از تهران به بیش از ۲ میلیون نفر می رسد ، اما سهم ریل در جابجایی مسافران حومه ای ۲ درصد است .

نصرت نظامی تعداد کل کارکنان شبکه ریلی را حدود ۳۰ هزار نفر ذکر کرد و افزود : از این تعداد ۹ هزار نفر در شرکت راه آهن مشغول خدمت هستند ، ۸ هزار نفر در حوزه تعمیر و نگهداری خطوط در شرکتهای بالاست و تراورس و ۱۳ هزار نفر نیز مسئولیت کنترل ترافیک و عملیات در سطح شبکه ریلی را عهده دار هستند . متوسط سن کارکنان شرکت راه آهن ۴۱ سال و متوسط سنوات خدمت آنها ۱۶ سال است و این نشان می دهد که کارکنان شرکت جوان و با تجربه هستند .

وی هدفمند و نتیجه گرا بودن ، خوش بینی ، منظم ، پرتلاش و پرانرژی ، ریسک پذیر بودن ، دارای تعامل اجتماعی با دیگران و سازمانهای دیگر ، یادگیرنده و عاشق کار بودن را از جمله ویژگی های کارکنان موفق برشمرد .

گفتنی است دوره آموزشی رسیدگی به نظام تخلفات اداری گزینش امروز با حضور آسترکی مدیر هسته مرکزی گزینش و سرپرست دبیرخانه هیات مرکزی گزینش وزارت راه و شهرسازی ، سید محمدصادق حسینی مدیرکل هسته گزینش راه آهن و مدیران و کارشناسان هسته های گزینش شرکتها و زیرمجموعه های وزارت راه و شهرسازی در ساختمان مرکز ی راه آهن در حال برگزاری است .




مطالب مرتبط

شکستن رکورد تاریخی حمل مسافر ریلی در هر دو سال گذشته اتفاق افتاد که امیدواریم این روند ادامه پیدا کرده و سال ۱۴۰۳ نیز رکورد جدید در این زمینه به ثبت برسد . البته همانطور که شاخص های حمل و نقل برای ما مهم است ، در سال ۱۴۰۳ باید علاوه بر افزایش کمیت واگن‌های مسافری به افزایش کیفیت ...

|

مرز ریلی شمتیغ به‌منظور تبادلات تجاری ، صادرات ، واردات و ترانزیت بین ایران و افغانستان یکی از مراکز مهمی است که در سند آمایش سرزمینی مراکز لجستیکی کشور ثبت و مصوب شده است و زنجیره عرضه و تقاضا و تسهیل تجارت بین دو کشور را تسهیل می‌کند .

|

به گزارش پرتال حمل و نقل ، محمدرضا نصرت نظامی در واکنش به نامه رئیس اخیر هیات مدیره انجمن صنفی شرکت های حمل و نقل ریلی و حاشیه‌سازی‌های مستمر وی ...

|

به گزارش پرتال حمل و نقل ،‌ مدیرکل راه‌آهن کرمان از رشد ۷۷ درصدی درآمد ، ۸۷ درصدی تخلیه ، ۱۲ درصدی تناژ بارگیری و ۹ درصدی بار صادراتی در راه‌آهن ...

|

حفاری این مسیر به طول ۲۵۰۰ متر توسط شرکت آبفا انجام شد و جای گذاری کابل و تمهیدات لازم برای اجرای ایمن طرح، توسط این اداره کل صورت گرفت .

|

نظرات کاربران