در حال بارگذاری ...

فراهم شدن زمینه‎ سرمایه‎گذاری خارجی در شرکت فرودگاه‎ها


ما اخیرا از مجلس برای اصلاحات ساختاری مجوز گرفته‎ایم که می‎توانیم شرکت‎هایی را با مشارکت طرف‎های خارجی ایجاد کنیم و روند طوری طراحی شده است که سرمایه‎گذاران بیشترین سهم را داشته باشند .

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی Iranway ، با حضور یک هیئت آلمانی از فرودگاه مونیخ ، طرح پیشنهادی آموزش مدیران نسل آینده فرودگاهی شرکت فرودگاه‎ها و ناوبری هوایی ایران (اینگام) ، از سوی آنها ارائه شد و مورد بررسی کارشناسانه قرار گرفت .

در نشستی که پس از جلسه ارائه طرح پیشنهادی این هیئت آلمانی برای اینگام برگزار شد ، رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل شرکت فرودگاه‎ها و ناوبری هوایی ایران با بیان اینکه ایران قصد دارد به یک هاب منطقه‎ای در عرصه فرودگاهی و ناوبری هوایی تبدیل شود ، گفت : در این زمینه در حال ایجاد بسترهای تسهیل ارتباطات و رفع موانع موجود هستیم .

وی با اشاره به ظرفیت‎ها سرمایه‎گذاری در صنعت حمل و نقل هوایی ایران گفت : در فرودگاه مهرآباد که اصلی‎ترین فرودگاه کشور است سه سال پیاپی رشد دو رقمی پروازها را تجربه کرده‎ایم و در این مدت این رشد به حدود ۵۰ درصد رسیده است . اما به دلیل این افزایش پروازها در این فرودگاه و سایر فرودگاه‎های بین‎المللی ، با مشکل کمبود ظرفیت روبه رو شده‎ایم و این باعث شده است برای رفع سریع این گلوگاه‎ها به سرمایه‎گذاری خارجی را مورد توجه قرار دهیم .

مه آبادی با اشاره به اینکه شرکت فرودگاه‎ها و ناوبری هوایی ایران سالانه بین ۱۵۰ تا ۲۰۰ میلیون یورو از منابع خود را برای توسعه و بهسازی سرمایه‎گذاری می‎کند ، گفت : برای مثال در شیراز در حال احداث یک ترمینال جدید هستیم و طرح‎های مختلفی را نیز در فرودگاه‎های دیگر در حال اجرا داریم .

وی با اشاره به اینکه راهبرد شرکت فرودگاه‎ها انتخاب سرمایه‎گذار و پیمانکار از طریق شرکت در فراخوان است ، افزود : ما سعی کردیم برای سرمایه‎گذاری جذابیت لازم را ایجاد کنیم ، بنابراین پروژه‎ها را به صورت BLT طراحی کرده‎ایم و در عین حال از طرح‎هایBOT  نیز استقبال می‎کنیم .

مدیرعامل شرکت فرودگاه‎ها نکته بعدی مورد نظر خود را نوسازی سامانه‎های هوایی عنوان کرد و با اشاره به اینکه این شرکت برای نوسازی و تکمیل سامانه‎های ناوبری هوایی یک طرح پنج ساله را تهیه کرده است ، افزود : ایجاد تحولی تاریخی در شبکه مسیرهای هوایی ایران، افزایش دو برابری رشد پروازهای عبوری ، آزادسازی قیمت‎ها و سیاست‎های دیگر دولت و رشد ترافیک پروازهای بین‎المللی و محلی ، همگی باعث شده‎اند تا نوسازی و تکمیل سامانه‎های هوایی را در برنامه‎های کوتاه و میان مدت شرکت قرار دهیم .

 

 

وی موضوع مهم بعدی را ضرورت دریافت خدمات مشاوره‎های مدیریتی ساختاری و اصلاح فرآینده و روش‎ها برای تجاری‎سازی فرودگاه‎ها و اصلاح ساختار شرکت عنوان کرد و افزود : این امر جزو اولویت‎های ما است و اصولا اجرای طرح اینگام هم یک اقدام مقدماتی برای رسیدن به آن است . به همین منظور طرحی با عنوان بهره‎برداری از فرودگاه‎های کم هزینه را در دست اقدام داریم . ما در سطح کشور ده‎ها استریپ داریم که تنها نیازمند یک ترمینال کوچک هستند تا بتوانیم آنها را برای پروازهای محلی آماده کنیم. این بحث آنقدر مهم و جدی است که حتی قصد داریم برای توسعه پروازها در این فرودگاه‎ها هزینه‎ای را از شرکت‎های هواپیمایی دریافت نکنیم و از روش‎هایی مانند چندپیشه کردن کارکنان برای کاهش هزینه‎های این گونه فرودگه‎ها استفاده کنیم .

وی همچنین امکان تاسیس شرکت‎هایی با مشارکت سرمایه‎گذاران خارجی را مورد اشاره قرار داد و گفت : ما اخیرا از مجلس برای اصلاحات ساختاری مجوز گرفته‎ایم که می‎توانیم شرکت‎هایی را با مشارکت طرف‎های خارجی ایجاد کنیم و روند طوری طراحی شده است که سرمایه‎گذاران بیشترین سهم را داشته باشند .

آماده ارائه یک طرح جامع برای تمام فرودگاه‎های ایران هستیم

قائم مقام فرودگاه مونیخ نیز گفت : در روزهای اخیر گفتگوهای خیلی خوبی داشتیم و در مورد ایده‎ها و پروژه‎های احتمالی مختلفی بحث کردیم و قول می‎دهیم که به سرعت خواسته شما و شرایط را بررسی کنیم تا در نتیجه بگوییم که در کجا و از چه طریقی می‎توانیم کمک و از فعالیت‎های شما حمایت کنیم .

رالف گافال ادامه داد : ما می‎توانیم یک طرح جامع برای کل فرودگاه‎های ایران تدوین کنیم که این طرح راه‎اندازی فرودگاه‎های کم هزینه و اقتصادی‎سازی فرودگاه‎ها را نیز شامل می‎شود . حتی می‎توانیم در چهارچوب این طرح جامع مشخص کنیم که در کجاها شرکت‎های خارجی می‎توانند مشارکت و سرمایه‎گذاری کنند .

وی با ابراز خوشبینی از روند این همکاری گفت : تصور می‎کنم در بازگشت از ایران با خود ۲۰ پروژه امکان‎پذیر را خواهیم برد و قدم به قدم پیشنهادهای جدیدی را ارائه خواهیم کرد .

در این نشست سیداحمد مومنی رخ ، مشاورعالی مدیرعامل در امور عملیات هوانوردی ، غلامحسین باقریان ، عضو هیئت مدیره و معاون عملیات فرودگاهی ، معصومه ابراهیمی، عضو هیئت مدیره ، محمدرضا امامی ، معاون توسعه مدیریت و منابع ، سعید اکبری ، معاون عملیات هوانوردی ، علی اکبر دلوریان‎زاده ، مدیرکل آموزش و توسعه نیروی انسانی ، محمدمهدی یزدانی ، مدیرکل دفتر برنامه‎ریزی راهبردی و مدیریت عملکرد و جمعی از مدیران نیز حضور داشتند .




مطالب مرتبط

فرودگاه‌های زاهدان ، ایرانشهر و سراوان عملیاتی است و به‌صورت شبانه روزی آماده خدمت‌رسانی به پروازهای اورژانسی و امدادی هستند .

|

به گزارش پرتال حمل و نقل ، ۵ پروژه عملیات هوانوردی به مناسبت بزرگداشت چهل و پنچمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران در فرودگاه بین المللی مهرآباد ...

|

در حال حاضر با در نظر گرفتن وضعیت جاری و حجم ترافیک هوایی و نیز تعداد فرودگاه‌های کشور ، حداقل نیاز به ۲۴۸ کنترلر جدید و جهت اجرای قوانین ملی و بر اساس استانداردهای سازمان هواپیمایی کشوری (ATCO) و انجام آن نیاز به ۳۰۰ کنترلر جدید است که با توجه به میانگین سنی کنترلرهای ترافیک ...

|

از امروز باید افق‌های جدید برای اداره‌کل ارتباطات و ناوبری هوایی ایران ترسیم شود و با تکیه بر توانمندی‌ نخبگان ، برای اعتلای صنعت هوانوردی گام برداریم .

|

نظرات کاربران