در حال بارگذاری ...

نقش اساسی و مهم دوربین‌های هوشمند در کاهش سوانح رانندگی


با افتتاح مرکز مانیتورینگ و سامانه های ثبت تخلفات در تمام استان های کشور ثبت ، ابلاغ و اعمال قانون توسط پلیس راهور همان استان انجام می شود ، البته به کارگیری سامانه های مزبور نیز در شهرستان ها در دستور کار است .

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی Iranway ، جانشین فرمانده نیروی انتظامی با تاکید براینکه استفاده از فناوری و سیستم هوشمند یک ضرورت اجتناب‌ناپذیر است ، گفت ، در ابتدای استفاده ازسامانه‌های هوشمند به علت کم بودن تعداد دوربین ، ثبت تخلف به صورت متمرکز در مرکز انجام می‌شد اما امروزه دوربین های هوشمند نقش موثری در کاهش سوانح رانندگی دارد .

سردار اسکندر مؤمنی در مراسم افتتاح ۳۵ مرکز مانیتورینگ در سطح استان‌های کشور و سامانه‌های هوشمند ثبت تخلفات با اشاره به همکاری خوب سازمان راهداری با پلیس راهنمایی و رانندگی ، اظهار داشت : در سال ۵۸ ، حدود دو میلیون خودرو در کشور وجود داشت و پس از گذشت ۲۲ سال ( سال ۸۰ ) تعداد خودروها به ۴ میلیون رسید ، در حالی که در سال ۹۶ ، تعدادخودرو ها از مرز ۱۹ میلیون گذشت . در سال گذشته حدود ۶۰ میلیون نفر از طریق سامانه راهور ۱۲۰و سیستم پیامکی، خدمات دریافت کردند و اگر همین آمار را در نظر بگیریم، به معنی کاهش ۶۰ میلیون سفر رفت و برگشت است .

وی بر استفاده از فناوری های جدید و هوشمند در جاده های کشور تاکید و بیان کرد : نمی‌توان با روش‌های سنتی و قدیمی، ترافیک را کنترل کرد ، با توجه به افزایش خودرو و سفر بایستی از طریق سامانه های هوشمند ، ترافیک را سامان بخشیم بنابراین به کارگیری سامانه های مزبور در دستور کار قرار گرفت که خوشبختانه امروز در مسیر بسیار درستی قرار گرفتیم .

جانشین فرمانده ناجا با تاکید براینکه استفاده از فناوری و سیستم هوشمند یک ضرورت اجتناب‌ناپذیر است ، گفت : در ابتدای استفاده از فناوری و سامانه‌های هوشمند به علت کم بودن تعداد آنها ، ثبت تخلف به صورت متمرکز در مرکز انجام می‌شد اما با توجه به گسترش سیستم حمل‌ونقل جاده‌ای و رشد سفرها ، تعداد دوربین‌ها افزایش یافت و دیگر مثل گذشته ثبت و ابلاغ تخلفات به صورت متمرکز از این مرکز انجام نمی شود .

سردار مومنی با اشاره به افتتاح ۳۵ مرکز مانیتورینگ در استان های کشور ، ادامه داد : از امروز با افتتاح این مراکز مانیتورینگ در سراسر کشور ، از این پس در همان منطقه‌ای که تخلف واقع شود پلیس استان نسبت به ثبت تخلف اقدام می کند ، این اقدام ما برای سرعت‌بخشی ، دقت بیشتر ، صحت و همچنین تمرکز زدایی از مرکز است؛ با افتتاح این سامانه‌ها ، شاهد بازدارندگی در تخلفات خواهیم بود ، زیرا سریعتر از گذشته تخلفات به فرد متخلف اعلام و در سامانه درج می‌شود که نتیجه آن کاهش حوادث و تلفات جاده‌ای است .

 

 

وی درباره ویژگی‌های افتتاح مراکز مانیتورینگ در استان‌ها ، گفت : سرعت و دقت در کار و همچنین صحت عمل از جمله موضوعاتی است که همکاران باید به آن توجه کنند، تفاوتی نمی‌کند که خودرو چه مدلی باشد و یا مربوط به چه شخصی ، همچنین تمام تخلفات مستند است و شهروندان متوجه می شوند که تخلف آنها چیست ؛ این سامانه‌ها امکان ایجاد بیشتر سرعت ، دقت و صحت را می‌دهد که این اقدام در نهایت موجب ایجاد آرامش در جامعه هم می‌شود . موضوع ترافیک نیازمند همکاری بین بخشی است، میان بخش‌های مختلف تعامل و ارتباط تنگاتنگی ایجاد شد و همه به این نتیجه رسیدیم که باید کار بین بخشی انجام بدهیم .

جانشین فرمانده ناجا بر ضرورت کاهش هر چه بیشتر تلفات جاده ای تاکید و تصریح کرد : یک نفر کشته هم زیاد است و این آمار باید به صفر برسد ، در یک مقطع زمانی، با وجود ۷ میلیون خودرو ، ۲۸ هزار نفر جان خود را در سوانح از دست دادند اما در پایان سال ۹۵ تعداد جان باختگان کمتر از ۱۶ هزار نفر بود در حالی که تعداد خودروها به بیش از ۱۹ میلیون دستگاه رسید ، بنابراین با وجود چند برابر شدن تعداد خودروها از میزان کشته‌ها کاسته شده است .

سردار مومنی با بیان اینکه بیش از ۹۰ درصد حمل و نقل و جابه‌جایی مسافر در کشور از طریق جاده‌ها صورت می‌گیرد و این عدد بزرگی است ، گفت : اگر می‌خواهیم خود را با کشورهای دیگر مقایسه کنیم باید محیط ثابت را در نظر بگیریم و میزان حمل و نقل جاده‌ای یکی از مولفه‌ها است؛ نکته بعدی وسعت کشور است که با بیش از یک میلیون و ۶۰۰ هزار کیلومتر به اندازه وسعت بیش از ۲۰ کشور اروپایی است ، بنابراین با در نظر گرفتن این شرایط تعداد کشته‌های ما کمتر از میانگین جهانی و آسیا است ، اما نباید به این مسئله قانع شویم .

وی بر اهمیت ایمنی و توجه سایر بخش ها به این موضوع تاکید و تصریح کرد : برای کاهش تلفات سوانح رانندگی بایستی سایر بخش های ذیربط نیز کمک کنند تا ایمنی افزایش یابد ؛ در حال حاضر ۵۰ درصد از کشته‌ها مربوط به صحنه تصادف است و ۵۰ درصد دیگر در مسیر رخ می‌دهد اگر آمار کشته شدگان در مسیر به ۲۰ تا ۳۰ درصد برسد، چند هزار نفر از آمار کشته‌ها کاسته می‌شود .

این مقام عالی انتظامی کشور ، ایمنی خودروها را یکی دیگر از عوامل موثر در کاهش تلفات عنوان و بیان کرد : در یک جاده خودرویی با سرعت بسیار بالا واژگون می‌شود اما برای سرنشینان آن اتفاقی رخ نمی‌دهد ، اما یک خودروی دیگر با سرعت کمتر در همان جاده واژگون می‌شود و تلفات دارد ؛ در چنین شرایطی تاثیر بین بخشی ایمنی خود را نشان می‌دهد .

 

 

سردار مومنی به تاثیر نصب دوربین‌های جاده‌ای در کاهش تخلفات اشاره کرد و گفت : پس از نصب این دوربین‌ها در روزهای اول ۱۰ درصد خودروها تخلف داشتند اما حالا پس از گذشت یکی ، دو سال این آمار به کمتر از یک درصد رسیده بنابراین کاهش سوانح محصول این رویکرد جدید و اقدامات بین بخشی است .

جانشین فرمانده ناجا به همکاری تنگاتنگ میان پلیس ، راهداری ، هلال‌احمر و اورژانس اشاره کرد و افزود : از این به بعد ضرورت همکاری بیشتر می‌شود ، زیرا وقتی در سال‌های اول سوانح زیاد بود ، ساده‌تر می‌شد درصد تلفات را کاهش داد ، اما اکنون که تعداد جان باختگان به ۱۶ هزار نفر رسیده است ، کاهش این آمار مشکل‌تر می‌شود و باید همکاری بیشتری صورت بگیرد .

سامانه های ثبت تخلفات در تمام استان های کشور

جانشین فرمانده نیروی انتظامی گفت : با افتتاح مرکز مانیتورینگ و سامانه های ثبت تخلفات در تمام استان های کشور ثبت ، ابلاغ و اعمال قانون توسط پلیس راهور همان استان انجام می شود ، البته به کارگیری سامانه های مزبور نیز در شهرستان ها در دستور کار است .

سردار اسکندر مومنی در حاشیه افتتاح ۳۵ مرکز مانیتورینگ در سطح استان‌های کشور و سامانه‌های هوشمند ثبت تخلف در جمع خبرنگاران ، اظهار داشت : سامانه های جدید ، امروز با همکاری بسیار خوب پلیس راهنمایی و رانندگی و سازمان راهداری راه اندازی شد . در ابتدای استفاده از سامانه های هوشمند ثبت تخلف به علت کم بودن تعداد این دوربین ها ، تخلفات به صورت متمرکز در یک مرکز انجام و پس از ثبت ، ارسال می شد اما با توجه به گسترش و توسعه حمل و نقل و نیز همکاری خوب پلیس راهور و راهداری تعداد دوربین های مزبور افزایش یافته و بایستی در آینده نیز افزایش پیدا کند .

سردار مومنی افزود : با افتتاح مرکز مانیتورینگ و سامانه های ثبت تخلفات در تمام استان های کشور ، ثبت ، ابلاغ و اعمال قانون توسط پلیس راهور همان استان انجام می شود ، البته به کارگیری سامانه های مزبور نیز در شهرستان ها در دستور کار است . افتتاح سامانه های مزبور در کل کشور علاوه بر تسهیل در عبور و مرور موجب ایجاد بازدارندگی از تخلفات نیز می شود که نتیجه آن کاهش تصادفات و تخلفات است . ممکن است برخی از بسترها و قطعات این سامانه خارجی باشد اما سخت افزار و نرم افزار آن تقریبا بومی است که با همکاری سازمان راهداری نصب شده است ؛ سامانه های نسل جدید ، ظرفیت ها و قابلیت آن بیشتر است به گونه ای که سرعت متوسط و حتی فاصله طولی دو خودرو نیز قابل سنجش و اندازه گیری می باشد .

 

 

این مقام ارشد انتظامی همچنین گفت : کاهش کشته های سوانح رانندگی از ۲۸ هزار نفر به کمتر از ۱۶ هزار نفر در حالی که خودرو از ۷ میلیون به ۱۹ میلیون نفر افزایش یافته، محصول کار جمعی ، ارتقاء رفتار ترافیکی رانندگان و رعایت قوانین و مقررات ؛ بهبود و ایمنی جاده ها و رفع نقاط حادثه خیز و... بوده که در کاهش سوانح و تلفات ناشی از آن نیز موثر بوده است ؛ برای کاهش سوانح رانندگی باید همه تلاش کنیم .

جانشین فرمانده ناجا در پاسخ به سوال خبرنگاری در خصوص تصور رانندگان مبنی بر عدم ثبت سرعت غیرمجاز و نیز رعایت فاصله طولی توسط دوربین های ثبت تخلف ، گفت : برخی از رانندگان تصور می کنند هنگام عبور از دوربین می توانند سرعت خود را کم یا زیاد کنند در حالی که این گونه نیست و دوربین های مزبور ، سرعت متوسط را محاسبه می کنند زیرا فاصله دو دوربین ثابت است .

وی درباره پیگیری پرونده اهانت به مأموران پلیس راهور حین انجام وظیفه ، گفت : متأسفانه هر چند این موارد کم بوده اما بسیار تلخ است و اکثر قریب به اتفاق شهروندان در این رابطه ضمن ابراز همدردی با پلیس همکاری کردند . پلیس از طریق مراجع قانونی پیگیر این پرونده هاست ؛ پرونده مزبور تشکیل و در دستگاه قضائی در حال جریان است ؛ در این گونه موارد حتی یک مورد آن نیز زیاد است و پلیس حتماً این موارد را پیگیری خواهد کرد .




مطالب مرتبط

سال گذشته برای رفع نقاط پرحادثه ، بهسازی ، روشنایی ، نصب نیوجرسی ، خط کشی و روکش آسفالت در مسیرهای منتهی به مرزهای اربعین حسینی ، ۲۵۰۰ میلیارد تومان پروژه تعریف شد که امسال نیز همین اقدام در دست انجام است .

|

ترانزیت کالاهای غیرنفتی در سال گذشته بالغ بر ۹ میلیون و ۴۰۰ هزارتن بوده است که نسبت به سال ۱۴۰۱ به میزان ۳۸ درصد رشد داشته است .

|

محورهای کهک ، فردو ، دستجرد ، تاج خاتون ، قاهان و ... از جمله محورهای روستایی هستند که در دستور کار این اداره کل جهت پیگیری ارتقای آنها به راه فرعی غیر شریانی قرار دارند .

|

به گزارش پرتال حمل و نقل ، معاون حمل و نقل سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای تسهیل تجارت و روان‌سازی تردد مسافر در پایانه‌های مرزی کشور را از ...

|

به گزارش پرتال حمل و نقل ، حمیدرضا شهرکی در نشست خبری ارائه اقدامات و عملکرد وزارت راه و شهرسازی در حوزه سفرهای نوروزی ۱۴۰۳ ، به تجربه اجرای پویش ...

|

نظرات کاربران