اتمام احداث دو دستگاه تونل راه آهن قزوین - رشت در منطقه رودبار
راهآهن قزوین - رشت دارای ۵۲ دستگاه تونل به طول ۲۲ کیلومتر است و با اتمام کار این دو دستگاه پیشرفت فیزیکی تونلها به ۹۸ درصد رسید .
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی Iranway ، معاون وزیر راه و شهرسازی گفت : با تلاش و تخصص مهندسان ایرانی احداث دو دستگاه تونل به طول ۱۶۵۰ متر در راهآهن قزوین - رشت واقع در یکی از سختترین محیطهای زمینشناسی منطقه رودبار به اتمام رسید .
خیراله خادمی تکمیل دو دستگاه تونل در محور راه آهن قزوین - رشت را یکی از سختترین بخشهای احداث محور قزوین - رشت دانست و گفت : این دو دستگاه تونل در منطقهای قرار دارد که بافت زمین مدام در حال تغییر است و حفاری تونل در این موقعیت بسیار کند و با مشکلات فراوان پیش میرود .
خادمی با اشاره به طول این دو دستگاه تونل گفت : تونلهای سه و پنج در قطعه ۴ الف محور در محدوده رودبار قرار دارند که اولی به طول ۵۹۸ متر و دیگری به طول یک هزار و ۵۲ متر است و حفاری هر کدام از با توجه به موارد یاد شده ۱۰ سال به طول انجامیده است . وجود آبهای فراوان زیرزمینی ، ساختار متغیر زمینشناسی در منطقه رودبار از عوامل اصلی طولانی شدن حفر تونلها بود .
معاون وزیر راه و شهرسازی توان مهندسان ایرانی در این زمینه را شایان توجه دانست و تاکید کرد : با توجه به پیشنهادهای فراوان برای به کارگیری متخصصان خارجی ، طراحی ، عملیات حفاری و ایمنسازی این دو دستگاه تونل به دست متخصصان و مهندسان ایرانی صورت گرفته است .
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه حجم عملیات در این دو دستگاه تونل را قابل توجه ارزیابی کرد و افزود : ۲ هزار و ۵۰۰ تن قاب ، هزار و ۶۷۰ تن آرماتور ، ۴۱۵ تن مش و ۲۵ هزار و ۸۰۰ متر مکعب بتن در احداث این تونلها به کار رفته است .
گفتنی است ؛ راهآهن قزوین - رشت دارای ۵۲ دستگاه تونل به طول ۲۲ کیلومتر است و با اتمام کار این دو دستگاه پیشرفت فیزیکی تونلها به ۹۸ درصد رسید .