در حال بارگذاری ...

نظارت سازمان راهداری بر دستورالعمل شناورسازی نرخ حمل و نقل مسافر


بر اساس مصوبات سومین جلسه کارگروه تنظیم بازار در مورخ ۳ ۵ ۹۵ ، سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای ملزم به ارائه دستورالعمل شناورسازی نرخ حمل‌ونقل عمومی جاده‌ای مسافر گردیده است .

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی Iranway ، مدیرکل دفتر ترانزیت و حمل‌ونقل بین‌المللی سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای با اشاره به برگزاری جلسات و هماهنگی لازم با تمامی نهادهای مسئول مرتبط «لزوم ایجاد تعادل و توازن بین هزینه‌ها و درآمدها از موارد با اهمیت خواند» و گفت : که عدم ایجاد این تعادل باعث خدشه به ارائه خدمات مناسب و به‌موقع  گردیده و موجب بروز اختلال در نقل‌وانتقال زائرین خواهد گردید .

رضا نفیسی مدیرکل دفتر ترانزیت و حمل‌ونقل بین‌المللی با اظهار آمادگی بخش حمل‌ونقل جاده‌ای مسافر گفت : در حال حاضر تعداد اتوبوس‌های پلاک عمومی برون‌شهری که قادر به سرویس‌دهی در ایام اربعین حسینی (ع) به زائرین اباعبدالله حسین هستند بالغ‌بر ۱۲۰۰۰ دستگاه با متوسط ظرفیت ۳۵ صندلی است که بر اساس تجربیات سال‌های گذشته و بعد مسافت حرکت آن‌ها (از اقصی نقاط کشور به مرزهای چهارگانه و بالعکس) در ایام اوج تقاضا (در یک بازه زمانی رفت‌وبرگشت زائرین طی ۸ الی ۱۰ روز) و لزوم به‌کارگیری حداکثر توان و ظرفیت ناوگان اتوبوسی در این بازه زمانی محدود و اعزام ۵۰۰۰ دستگاه اتوبوس به‌طور روزانه به مرزهای چهارگانه ورودی و خروجی به کشور به‌منظور رفت‌وبرگشت ۲.۵ میلیون زائر که قریب به ۶۰% آن‌ها با وسایط نقلیه عمومی جاده‌ای جابجا می‌شوند ، اتوبوس‌ها ملزم هستند که به‌صورت یکسرخالی مسیر را تردد نمایند تا سریعاً به مرزها و مبادی اولیه مراجعه نمایند .

وی خاطرنشان کرد : با توجه به محدودیت زمان رانندگی که حداکثر ۹ ساعت در شبانه‌روز است و نظر به اعزام ناوگان از نقاط مختلف کشور ، به‌کارگیری حداقل ۲ راننده ضروری است (در بعضی از موارد تا ۳ راننده نیز می‌بایست در یک سرویس پیش‌بینی گردد) و از طرفی وجود ترافیک سنگین در راه‌های منتهی به مرزهای چهارگانه و توقف در مرزها به‌منظور مسافر گیری ، باعث افزایش زمان سفر و بالتبع افزایش هزینه‌های جاری مترتب بر حمل‌ونقل گردیده و هزینه اضافی به ناوگان و مالک تحمیل می‌نماید .

نفیسی همچنین تصریح کرد : بر اساس مصوبات سومین جلسه کارگروه تنظیم بازار در مورخ ۳ /۵ / ۹۵ ، سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای ملزم به ارائه دستورالعمل شناورسازی نرخ حمل‌ونقل عمومی جاده‌ای مسافر گردیده است . که در دستورالعمل مذکور که تهیه و ابلاغ گردیده است ، ایام خاص نظیر اربعین نیز دیده‌شده است . همچنین قبل از ابلاغ دستورالعمل مذکور ، نرخ سرویس‌های ویژه طبق تبصره ۲ ماده یک ضوابط حمل‌ونقل مسافر موضوع ماده ۹ آیین‌نامه حمل بار و مسافر و مدت لغو پروانه فعالیت و تعطیلی مؤسسات حمل‌ونقل جاده‌ای مصوب  ۵ / ۸/ ۷۸ از شمول نرخ مستثنا بوده و بر اساس عرضه و تقاضا تعیین می‌گردید که در اغلب ایام سال عرضه از تقاضا بیشتر بوده و عموماً نرخ‌ها پایین‌تر از نرخ عرف به مسافرین عرضه‌شده است . در حال حاضر نیز بر اساس دستورالعمل شناورسازی نرخ ، نرخ‌ها توسط تشکل‌های صنفی بخش حمل‌ونقل مسافر تعیین می‌گردد و سازمان متبوع در رعایت آن نظارت دارد .

مدیرکل دفتر ترانزیت و حمل‌ونقل بین‌المللی سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای با قدردانی از تلاش‌های ارزنده تلاشگران بخش حمل‌ونقل جاده‌ای مسافر به‌ویژه رانندگان و شرکت‌های مسافری همچنین تشکل‌های صنفی مرتبط افزود : جلسات و هماهنگی لازم با تمامی نهادهای مسئول مرتبط به‌طور خاص با تشکل‌های صنفی حمل‌ونقل مسافر برگزار و هماهنگی لازم صورت پذیرفته و با عنایت به موارد فوق و با توجه به اینکه کلیه سرمایه‌گذاری در بخش حمل‌ونقل عمومی جاده‌ای توسط بخش غیردولتی تأمین می‌گردد ، لزوم ایجاد تعادل و توازن بین هزینه‌ها و درآمدها از موارد با اهمیت بوده که عدم ایجاد این تعادل باعث خدشه به ارائه خدمات مناسب و به‌موقع گردیده و موجب بروز اختلال در نقل‌وانتقال زائرین خواهد گردید .




مطالب مرتبط

به گزارش پرتال حمل و نقل ، در بازه زمانی ده روزه از اجرای طرح سفرهای نوروزی سال ۱۴۰۳ ، میزان تعداد تردد مسافر در پایانه‌های مرزی کشور از ۴۶۵ هزار نفر ...

|

         

|

پیش‌بینی‌های مرکز مدیریت راه‌های کشور از افزایش پنج درصدی سفرهای نوروزی در ایام تعطیلات پیش‌رو حکایت دارد و بر این اساس ضرورت آمادگی ۱۰۰ درصدی برای خدمات‌رسانی بهینه در سایه تلاش مضاعف همه نیروهای سازمان راهداری اهمیت دارد .

|

با وجود همه کمبودها ، اربعین امسال در حوزه خدمات‌رسانی و پاسخگویی به نیازهای مردم در جایگاه خود نمونه و کم‌نظیر بود .

|

در کمیته درآمد سایر حوزه‌های درآمدی ، اقدامات ، نظارت‌ها و کنترل‌هایی که تاکنون انجام شده بود ، مطرح و مورد بحث و تبادل‌نظر قرار گرفت .

|

نظرات کاربران