در حال بارگذاری ...

لزوم تخصیص بودجه برای توسعه خطوط ریلی در مناطق مرزی


بهترین مسیر ترانزیت کالا از کشور هند و چین و نیز روسیه به کشورهای مختلف آسیایی و اروپایی ، از خاک ایران و کریدورهای ریلی آن است که مجلس شورای اسلامی می تواند با تخصص بودجه های لازم به توسعه خطوط ریلی بویژه در مناطق مرزی کمک کند .

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی Iranway ، معاون بهره برداری و سیر و حرکت راه‌آهن جمهوری‌اسلامی با تاکید بر توسعه خطوط ریلی به‌ویژه در مناطق مرزی گفت : حمل هر تن بار ترانزیت در ایران ۵۰ فرانک سوییس برای کشورمان درآمد ایجاد می‌کند که به اندازه یک بشکه نفت است .

ابراهیم محمدی در مراسم ورود اولین قطار کانتینری چین به ایران از طریق کریدور ریلی اینچه‌برون افزود : توسعه خطوط ریلی بویژه در مناطق مرزی فرصت خوب برای ترانزیت کالا و توجه به این مهم در درآمدزایی و ایجاد اشتغال تاثیرگذار است . موقعیت جغرافیایی ایران و کریدورهای شمال به جنوب و شرق به غرب آن و نیز راه داشتن به دریا می تواند درآمد اقتصادی بالایی نصیب ایران کند .

محمدی با اشاره به جایگاه راهبردی راه‌آهن اینچه‌برون گنبدکاووس اضافه کرد : درصورت توجه به این خط ریلی و ترانزیت کالا، علاوه بر رونق اقتصادی و ایجاد اشتغال ، افزایش درآمد ناخالص در این منطقه نیز از دیگر نتایج آن خواهد بود. وصل بودن این خط ریلی به کریدور شمال و جنوب و نیز راه آهن ترکمنستان و قزاقستان و در ادامه به چین ، یک مزیت است .

معاون بهره‌برداری و سیر و حرکت راه‌آهن جمهوری‌اسلامی به حجم مبادلات کشور هند به روسیه و کشورهای اروپایی اشاره کرد و گفت : این کشور ، سالانه هفت میلیون تن کالا از خلیج فارس و از خاک ایران به روسیه ارسال می‌کند . علاوه بر این ، حجم مبادلات کشور هند سالانه ۷۰ تا ۸۰ میلیارد دلار از طریق ایران به کشورهای اروپایی است .

وی با بیان اینکه حجم مبادلات تجاری کشور چین نیز سالانه ۵۳۰ تا ۸۰۰ میلیارد دلار است افزود : اگر بخشی از این مبادلات کالا از طریق کریدور های ریلی ایران انجام شود ، درآمد زیادی برای کشور خواهد داشت . در سال‌های گذشته کمتر به اهمیت خطوط ریلی و ترانزیت کالا از کشور توجه شده است که باید این کم‌وجهی جبران شود . بهترین مسیر ترانزیت کالا از کشور هند و چین و نیز روسیه به کشورهای مختلف آسیایی و اروپایی ، از خاک ایران و کریدورهای ریلی آن است که مجلس شورای اسلامی می تواند با تخصص بودجه های لازم به توسعه خطوط ریلی بویژه در مناطق مرزی کمک کند .

معاون بهره‌برداری و سیر و حرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ، امنیت افزایی و ایجاد درآمد پایدار برای کشور و مردم را از مهمترین پیامدهای استفاده از خطوط ریلی دانست و بر آن تاکید کرد .

 

 

محمدی با اشاره به راه‌اندازی قطار کانتینری چین گفت : این قطار در راستای توافق چهار جانبه ایران ، چین ، ترکمنستان و قزاقستان راه‌اندازی شده و تا پایان امسال ۶ قطار دیگر نیز از این مسیر اینچه‌برون می‌آید. توسعه خطوط ریلی در اسناد بالادستی چشم انداز توسعه کشور ، برنامه ششم توسعه و اقتصاد مقاومتی آمده است که می توان از آن استفاده کرد . در وضعیت فعلی ترانزیت جاده ای مقرون به صرفه نیست و همه توان را باید به توسعه خطوط ریلی گذاشت و مجلس باید در این خصوص به دولت کمک کند .

نحستین قطار کانتینری کشور چین با طی مسافت دو هزار و ۷۰۰ کلیومتری و گذر از کشورهای قزاقستان و ترکمنستان ، روز پنجشنبه از مرز اینچه برون در استان گلستان به خاک ایران وارد شد و به گفته مدیرکل راه آهن شمال شرق ۲ کشور (استان گلستان) به جنوب کشور یا ترکیه ادامه مسیر خواهد داد .

در آیین استقبال از ورود نخستین قطار کانتینری کشور چین به گمرک اینچه برون گنبدکاووس ، علاوه بر معاون بهره برداری و سیر و حرکت راه آهن جمهوری اسلامی مسئولان ارشد استان گلستان از جمله استاندار ، معاونین استاندار و فرماندار ویژه گنبدکاووس حضور داشتند .

تاکنون بخش زیادی از محصولات کشور چین با قطار از گمرک سرخس واقع در خراسان رضوی یا با استفاده از کشتی در جنوب ایران وارد کشورمان می شد و ورود نخستین قطار کانتینری کشور چین به گمرک اینچه برون ، گشایش مسیری جدید در مبادلات جدید تجای و اقتصادی با این کشور محسوب می شود .

راه آهن شمال شرق ۲ (استان گلسان) یکی از خطوط مهم شبکه ریلی کشور محسوب می شود و این مسیر برای انتقال باراز کشورهای CIS (کشورهای مستقل مشترک المنافع) از لحاظ مسافت نسبت به دیگر کریدورهای موجود کشور کوتاه ترین و ارزان ترین مسیر به حوزه آب های آزاد و کشورهای اروپایی محسوب می شود .

در آذر ماه سال ۱۳۹۳ راه آهن بین المللی قزاقستان - ترکمنستان - ایران با حضور روسای جمهوری سه کشور در مرز اینچه برون در استان گلستان مورد بهره برداری قرار گرفت .

گمرک اینچه برون در بخش مرزی داشلی برون شهرستان گنبدکاووس و در فاصله ۸۰ کیلومتری شمال این مرکز شهرستان واقع شده است .




مطالب مرتبط

روزانه به‌ طور متوسط ۵۷۰ دستگاه کامیون از این پایانه‌های مرزی تردد صورت‌می‌گیرد که تلاش می‌شود این میزان در سال جاری افزایش یاید .

|

در سال ۱۴۰۲ همچنین ۲۷۱ هزار و ۱۶۶ نفر مسافر در بنادر استان جابجا شد که در این شاخص نسبت به سال ماقبل آن رشد ۸.۷ درصدی حاصل شده است . در سال گذشته متوسط شناورهای ورودی و خروجی در بنادر استان ۷ هزار و ۴۰۰ فروند بود که از این شمار حدود پنج هزار شناور زیر یک هزار تن بوده است .

|

به گزارش پرتال حمل و نقل ، مدیر کل راهداری و حمل و نقل جاده ای آذربایجان غربی از افزایش چشمگیر ترانزیت کالا از پایانه مرزی پنج‌گانه استان طی ۱۱ ماهه ...

|

         

|

از مجموع تخلیه و بارگیری ۷۵ میلیون و ۸۰۶ هزار و ۳۲ تُن انواع کالا، ۲۶ میلیون و ۷۴۱ هزار و ۶۵۴ تن کالاهای نفتی بوده است . از مجموع کالاهای جابه‌جا شده در این بازه زمانی ۳۴ میلیون و ۲۸۶ هزار و ۳۵۴ تُن کالای غیرنفتی در این بندر بارگیری شده که در این بخش ۳۴ درصد نسبت به مدت مشابه سال ...

|

نظرات کاربران