در حال بارگذاری ...

اعلام جزئیات جدیدی از علت سقوط اتوبوس به دره جاجرود


مدیرفنی شرکت حمل‌ونقل کنترل‌های چشمی انجام می‌دهد ، مثلاً وسیله نقلیه را از منظر لاستیک ، شیشه ، چراغ جلو عقب ، چراغ ترمز ، کپسول آتش‌نشانی ، چکش شیشه و غیره چک می‌کنند در حالی‌که سیستم ترمز در اتوبوس‌ها پیچیده است و به صورت چشمی قابل کنترل نیست .

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی Iranway ، مدیرکل دفتر ایمنی و ترافیک سازمان راهداری با اشاره به حادثه سقوط اتوبوس به دره جاده جاجرود گفت : علت اصلی حادثه بریده شدن ترمز اتوبوس ۲۰۰ متر قبل از سقوط به دره بوده و با وجود تلاش راننده ، پس از برخورد به نیوجرسی و حرکت روی آن ، به دره سقوط می‌کند .

جواد هدایتی درباره آخرین بررسی‌های مربوط به حادثه سقوط اتوبوس در دره محور جاجرود بیان کرد : این اتوبوس از کرج به سمت ساری حرکت کرده بود ، در ساعت ۱۲ شب از مبدأ صورت وضعیت می‌گیرد و به سمت تهران حرکت می‌کند تا به مقصد ساری مسافران را جابه‌جا کند ، پس از‌ خروج از ترمینال شرق حدود ۲۰ دقیقه بعد نزدیک به جاجرود در یکی از پیچ‌های جاده‌ای ، دچار حادثه می‌شود که ۱۱ نفر فوت می‌کنند و حدود ۲۷ نفر مصدوم می‌شوند . در این راستا تیم بررسی حادثه سازمان راهداری ، بلافاصله بر سر صحنه حاضر شد و ابعاد وقوع حادثه و دلایل آن را بررسی کرد .

مدیرکل دفتر ایمنی و ترافیک سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای گفت : سازمان راهداری از چند سال پیش در مورد برخط‌سازی صدور اسناد حمل شامل جابه‌جایی مسافر و حمل بار ، تلاش کرده است . در بخش حمل بار برون‌شهری ناوگان باید بارنامه و در بخش مسافری صورت‌وضعیت داشته باشد که اینها به صورت آنلاین بررسی می‌شوند . درواقع این اسناد حمل به صورت برخط صادر می‌شود و شرکت حمل و نقلی که بخواهد به ماشینی سرویس بدهد باید اطلاعات سفر شامل نام راننده ، مشخصات خودرو ، مبدأ سفر ، مقصد سفر ، کارت هوشمند ، کارت معاینه فنی ، کارت سلامت و غیره را در این سامانه ثبت کند تا امکان رصد از طریق سازمان راهداری وجود داشته باشد .

وی افزود : با استفاده از GPS و اطلاعات کارت هوشمند خودرو و راننده ، زیرساخت اطلاعات از شرکت‌های حمل‌ونقل به سازمان راهداری می‌آید و کنترل از طریق سیستم به صورت برخط انجام می‌شود ، در واقع کارت هوشمند راننده و خودرو ، کارت سلامت ، گواهینامه ، معاینه فنی و غیره بررسی می‌شود و پس از تأیید ، کد رهگیری از سوی ‌سازمان راهداری به شرکت حمل و نقل ارائه و اجازه صدور صورت وضعیت مسافر یا بارنامه حمل کالا صادر می‌شود .

 

 

مدیرکل دفتر ایمنی و ترافیک سازمان راهداری اظهار داشت : در این تصادف نیز راننده از نظر کارت هوشمند ، کارت سلامت و خودرو از نظر کارت هوشمند و معاینه فنی مشکلی نداشته و در واقع راننده و خودرو هر دو صلاحیت داشته‌اند . طبق آنچه که از تحقیقات فعلی ما به‌دست آمده‌، اتوبوس از کرج که حرکت کرده است مشکل فنی نداشته است ضمن آنکه در پایانه شرق نیز توقف می‌کند و مجدداً حرکت می‌کند ، اما ۲۰۰ متر قبل از وقوع این تصادف ، راننده متوجه می‌شود که وسیله نقلیه ترمز ندارد (ترمز بریده است) و چون جاده پیچ‌های زیادی دارد ، راننده تلاش کرده است با دنده سنگین و ترمز دستی اتوبوس را هدایت کند تا اینکه به جایی مسطح‌تر برسد ، اما در یکی از پیچ‌ها ، خودرو‌ پراید‌ از مقابل تغییر جهت می‌دهد ، بنابراین راننده اتوبوس را به منتهی‌الیه سمت راست جاده هدایت می‌کند که با نیوجرسی‌ها برخورد می‌کند ، اتوبوس روی نیوجرسی سوار می‌شود و ۶ متر روی آن حرکت می‌کند و سپس به داخل دره‌ای پرت می‌شود که ۸۰ متر عمق دارد .

وی با اشاره به اینکه‌ اتوبوس این حادثه در سال ۱۳۸۵ ساخته شده است ، افزود : این خودرو از زمان حرکت مشکل فنی نداشته است ، زیرا در طول مسیر ترمزهای زیادی گرفته و عمل کرده است ، همچنین در جاده جاجرود و قبل از وقوع حادثه، پیچ‌های زیادی بوده است که ترمز راننده آنجا عمل کرده است . پلیس هم نقص فنی را احصا کرده است ، در حال بررسی از افراد فنی و خودروسازان و قطعه‌سازان در این باره هستیم و در کوتاه‌ترین زمان ممکن علت وقوع این تصادف و کیفیت شکل‌گیری آن بیان می‌شود .

هدایتی در پاسخ به این سؤال که آیا کنترل این اتوبوس ولوو از سوی مدیران فنی شرکت‌‌ هم انجام شده است ؟‌ توضیح داد : مدیرفنی شرکت حمل‌ونقل کنترل‌های چشمی انجام می‌دهد ، مثلاً وسیله نقلیه را از منظر لاستیک ، شیشه ، چراغ جلو عقب ، چراغ ترمز ، کپسول آتش‌نشانی ، چکش شیشه و غیره چک می‌کنند در حالی‌که سیستم ترمز در اتوبوس‌ها پیچیده است و به صورت چشمی قابل کنترل نیست . رفتن راننده و شرکت حمل‌ونقل به کمیسیون‌های ماده ۱۱ و ۱۲ منوط به بررسی‌های بیشتر است ، به‌ هر حال اسناد حمل مشکل خاصی از نظر راننده و یا اتوبوس نداشته است . قطعاً اگر تخلفی از سوی راننده و یا شرکت حمل‌ونقل رخ داده باشد ، بدون اغماض و به صورت جدی اعمال قانون می‌کنیم .

بنابراین گزارش این حادثه بامداد روز سه‌شنبه ۲۱ شهریورماه و در زمان حرکت اتوبوس مسافربری از کرج به سمت ساری در جاده قدیم ‌جاجرود‌ در محور تهران- پردیس، ۲ کیلومتر مانده به پلیس راه ‌جاجرود‌ رخ داد .




مطالب مرتبط

به گزارش پرتال حمل و نقل ، تردد بین استانی از ابتدای طرح تا چهاردهم فروردین ۴۲ میلیون و ۶۲۸ هزار و ۱۲۶ وسیله نقلیه بوده که از کاهش دو درصدی نسبت به مدت ...

|

به گزارش پرتال حمل و نقل ، در بازه زمانی ده روزه از اجرای طرح سفرهای نوروزی سال ۱۴۰۳ ، میزان تعداد تردد مسافر در پایانه‌های مرزی کشور از ۴۶۵ هزار نفر ...

|

         

|

پیش‌بینی‌های مرکز مدیریت راه‌های کشور از افزایش پنج درصدی سفرهای نوروزی در ایام تعطیلات پیش‌رو حکایت دارد و بر این اساس ضرورت آمادگی ۱۰۰ درصدی برای خدمات‌رسانی بهینه در سایه تلاش مضاعف همه نیروهای سازمان راهداری اهمیت دارد .

|

با وجود همه کمبودها ، اربعین امسال در حوزه خدمات‌رسانی و پاسخگویی به نیازهای مردم در جایگاه خود نمونه و کم‌نظیر بود .

|

نظرات کاربران