در حال بارگذاری ...
  • کنوانسیون بین المللی کنترل و مدیریت آب توازن کشتی ها


    کنوانسیون از کشورهای عضو می خواهد تا کشتیهای مشمول کنوانسیون و کشتی هایی که محق برافراشتن پرچم آنها می باشند را موظف به تطبیق با مفاد و الزامات درج شده در آن بنمایند .

    امروزه مساله انتقال گونه های مضر آبزی غیر بومی ناشی از تخلیه آب توازن کشتیها به دریا ، به شکل یک معضل جهانی نمود یافته است ، به نحوی که حل این مشکل از برنامه های ملی فراتر رفته و نیازمند همکاریها و عملکرد یکنواخت جهانی و منطقه ای گردیده است .

    کنوانسیون حقوق دریاها در سال ١٩٨٢ از دولتهای عضو خواسته است تا کلیه اقدامات لازم به منظور جلوگیری و کاهش آلودگی دریایی ناشی از بکارگیری دانش فنی در حوزه حاکمیت و صلاحیت یا کنترل خود یا معرفی عمدی یا غیر عمدی گونه های غیر بومی یا جدید به هر یک از اجزاء خاص محیط زیست دریایی که بتوانند باعث ایجاد تغییر معنی دار و مضر در محیط گردند را بعمل آورند .

    با شدت گرفتن پیامدهای ناشی از معرفی گونه های دریایی به اکوسیستم های جدید و در جریان برگزاری کنفرانس بین المللی محیط زیست و توسعه (ریو) در همان سال ، سازمان بین المللی دریانوردی مسئول بررسی و تصویب مقررات لازم در خصوص تخلیه آب به دریا به منظور جلوگیری از انتشار گونه های غیر بومی گردید . در سال ١٩٩٢ کنوانسیون تنوع زیستی (CBD) با هدف حفظ تنوع زیستی ، استفاده پایدار از گونه ها و سهیم شدن عادلانه و برابر در مزایای حاصل از کاربرد منابع ژنتیکی از دولتهای عضو می خواهد تا به نحو مقتضی از ورود گونه های غیر بومی که اکوسیستمها و زیستگاه های گونه های دیگر را به خطر می اندازند ، جلوگیری نموده و آنها را تحت کنترل درآورده و یا نابود سازند .

    پیش از این در سال ١٩٩١ سازمان بین المللی دریانوردی ، کار تدوین و تصویب دستورالعملهای داوطلبانه تحت عنوان "دستورالعملهای جلوگیری از معرفی گونه های ناخواسته دریایی و پاتوژنها از طریق تخلیه آب توازن و رسوبات کشتی ها" را به اتمام رسانده بود . بلافاصله پس از صدور اعلامیه کنفرانس ریو در سال ١٩٩٣ و متعاقبا" ١٩٩٧ ضمن اصلاح دستورالعملهای مذکور اقدامات لازم برای تهیه و تصویب سند حقوقی لازم الاجرای بین المللی در قالب "کنوانسیون بین المللی برای کنترل و مدیریت آب توازن و رسوبات کشتی" با سرعت بیشتری دنبال گردید. پس از برگزاری جلسات متعدد و بحث و کارشناسی طولانی سند مذکور در ١٣ فوریه سال ٢٠٠٤ میلادی پس از برگزاری کنفرانس دیپلماتیک به تصویب دولتهای عضو سازمان بین المللی دریانوردی رسید .

    کنوانسیون از کشورهای عضو می خواهد تا کشتیهای مشمول کنوانسیون و کشتی هایی که محق برافراشتن پرچم آنها می باشند را موظف به تطبیق با مفاد و الزامات درج شده در آن بنمایند . همچنین هر دولت عضو باید با توجه به شرایط خاص و توانایی های خود ، سیاست ، استراتژی یا برنامه های ملی برای مدیریت آب توازن در بنادر و آبهای تحت حاکمیت و صلاحیت خود را به منظور دستیابی به اهداف کنوانسیون تهیه و اجرا نماید . تا جولای سال ٢٠٠٥ میلادی، ٨ کشور به عضویت کنوانسیون بین المللی کنترل و مدیریت آب توازن وارد گردیده اند . کنوانسیون مذکور ١٢ ماه پس از عضویت ٣٠ کشور که دارای ٣٥% ظرفیت کشتیرانی تجاری باشند ، لازم الاجرا خواهد گردید .




    مطالب مرتبط

    صنعت حمل و نقل پایدار باید حفاظت از نیروی کار خود را در دستور کار قرار دهد ؛ این طرح یک فرصت منحصر به فرد برای صنعت دریانوردی است که با اقدامات تعیین شده، صیانت از حقوق نزدیک به ۲ میلیون دریانورد در سراسر جهان را انجام دهد .

    |

    رسیدگی به چالش های دریانوردان در مواجهه با موانع تردد در زمان قرنطینه در هنگام سوارشدن به کشتی یا بازگشت به وطن ، رعایت پروتکل های بهداشتی برنامه واکسیناسیون و خدمات درمانی ، مهمترین موضوعاتی بود که در این اجلاس به صورت ویژه و خارج از چارچوب های مصوب قبلی مورد بررسی قرار گرفت ...

    |

    سامانه NEXTGEN در حال حاضر بیش از ۱۴۰۰ پروژه ارائه شده توسط ۵۰۰ کاربر را در خصوص بیش از ۱۳ نوع سوخت پوشش می دهد ؛ آفریقا ، کارائیب و جزایر اقیانوس آرام تنها بخشی از کشورهایی هستند که پیشتر با این سامانه کار کرده اند .

    |

    دریانوردی در ذات و ماهیت خود با سختی همراه است و شیوع ویروس کرونا کار را برای دریانوردان بیش از پیش سخت کرد و با مشکلات عدیده ای از جمله واکسیناسیون ، تعویض خدمه در کشورهای مختلف ،‌ اتمام قرارداد و الزام حضور در کشتی پس از پایان طول مدت قرارداد روبرو شدند .

    |

    مساله ثبت متقلبانه کشتی و ثبت کننده متقلبانه از چند نشست قبل در کمیته حقوقی مطرح شده و هدف از آن مقابله با اقداماتی است که به صورت متقلبانه برای ثبت و کسب تابعیت کشتی انجام می شود ، علاوه بر این مقابله با اقداماتی مدنظر قرار دارد که شخص یا اشخاصی به صورت متقلبانه و بدون داشتن ...

    |

    نظرات کاربران