در حال بارگذاری ...
  • کنوانسیون بین المللی کنترل و مدیریت آب توازن کشتی ها


    کنوانسیون از کشورهای عضو می خواهد تا کشتیهای مشمول کنوانسیون و کشتی هایی که محق برافراشتن پرچم آنها می باشند را موظف به تطبیق با مفاد و الزامات درج شده در آن بنمایند .

    امروزه مساله انتقال گونه های مضر آبزی غیر بومی ناشی از تخلیه آب توازن کشتیها به دریا ، به شکل یک معضل جهانی نمود یافته است ، به نحوی که حل این مشکل از برنامه های ملی فراتر رفته و نیازمند همکاریها و عملکرد یکنواخت جهانی و منطقه ای گردیده است .

    کنوانسیون حقوق دریاها در سال ١٩٨٢ از دولتهای عضو خواسته است تا کلیه اقدامات لازم به منظور جلوگیری و کاهش آلودگی دریایی ناشی از بکارگیری دانش فنی در حوزه حاکمیت و صلاحیت یا کنترل خود یا معرفی عمدی یا غیر عمدی گونه های غیر بومی یا جدید به هر یک از اجزاء خاص محیط زیست دریایی که بتوانند باعث ایجاد تغییر معنی دار و مضر در محیط گردند را بعمل آورند .

    با شدت گرفتن پیامدهای ناشی از معرفی گونه های دریایی به اکوسیستم های جدید و در جریان برگزاری کنفرانس بین المللی محیط زیست و توسعه (ریو) در همان سال ، سازمان بین المللی دریانوردی مسئول بررسی و تصویب مقررات لازم در خصوص تخلیه آب به دریا به منظور جلوگیری از انتشار گونه های غیر بومی گردید . در سال ١٩٩٢ کنوانسیون تنوع زیستی (CBD) با هدف حفظ تنوع زیستی ، استفاده پایدار از گونه ها و سهیم شدن عادلانه و برابر در مزایای حاصل از کاربرد منابع ژنتیکی از دولتهای عضو می خواهد تا به نحو مقتضی از ورود گونه های غیر بومی که اکوسیستمها و زیستگاه های گونه های دیگر را به خطر می اندازند ، جلوگیری نموده و آنها را تحت کنترل درآورده و یا نابود سازند .

    پیش از این در سال ١٩٩١ سازمان بین المللی دریانوردی ، کار تدوین و تصویب دستورالعملهای داوطلبانه تحت عنوان "دستورالعملهای جلوگیری از معرفی گونه های ناخواسته دریایی و پاتوژنها از طریق تخلیه آب توازن و رسوبات کشتی ها" را به اتمام رسانده بود . بلافاصله پس از صدور اعلامیه کنفرانس ریو در سال ١٩٩٣ و متعاقبا" ١٩٩٧ ضمن اصلاح دستورالعملهای مذکور اقدامات لازم برای تهیه و تصویب سند حقوقی لازم الاجرای بین المللی در قالب "کنوانسیون بین المللی برای کنترل و مدیریت آب توازن و رسوبات کشتی" با سرعت بیشتری دنبال گردید. پس از برگزاری جلسات متعدد و بحث و کارشناسی طولانی سند مذکور در ١٣ فوریه سال ٢٠٠٤ میلادی پس از برگزاری کنفرانس دیپلماتیک به تصویب دولتهای عضو سازمان بین المللی دریانوردی رسید .

    کنوانسیون از کشورهای عضو می خواهد تا کشتیهای مشمول کنوانسیون و کشتی هایی که محق برافراشتن پرچم آنها می باشند را موظف به تطبیق با مفاد و الزامات درج شده در آن بنمایند . همچنین هر دولت عضو باید با توجه به شرایط خاص و توانایی های خود ، سیاست ، استراتژی یا برنامه های ملی برای مدیریت آب توازن در بنادر و آبهای تحت حاکمیت و صلاحیت خود را به منظور دستیابی به اهداف کنوانسیون تهیه و اجرا نماید . تا جولای سال ٢٠٠٥ میلادی، ٨ کشور به عضویت کنوانسیون بین المللی کنترل و مدیریت آب توازن وارد گردیده اند . کنوانسیون مذکور ١٢ ماه پس از عضویت ٣٠ کشور که دارای ٣٥% ظرفیت کشتیرانی تجاری باشند ، لازم الاجرا خواهد گردید .




    مطالب مرتبط

    اجرای تعرفه‌های جدید بندری از ابتدای سال ۱۴۰۰

    اجرای تعرفه‌های جدید بندری از ابتدای سال ۱۴۰۰

    با توجه به پاسخگو نبودن منابع سازمان بنادر برای کلیه طرح‌های توسعه‌ای و عمرانی در حوزه تجهیزات ، بندری و دریایی ، استفاده از منابع بخش خصوصی باید لحاظ شود که این رویکرد مستلزم مطلوب بودن نتایج سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در بنادر و پسکرانه‌های بندری است .

    |

    سازمان بنادر و دریانوردی در سفرهای دریایی نوروز تابع تصمیمات ستاد ملی مبارزه با کرونا است

    سازمان بنادر و دریانوردی در سفرهای دریایی نوروز تابع تصمیمات ستاد ملی مبارزه با کرونا است

    هر چند هنوز پروتکل‌ها اجرایی یا تصمیم ستاد ملی مبارزه با کرونا در ستاد و استان‌ها برای برگزاری این برنامه‌ها یا عدم برگزاری آن اعلام نشده ، اما سازمان بنادر در حال آماده سازی بنادر برای انجام برنامه‌های نوروزی است اگر تصمیم ستاد مبنی بر عدم انجام سفرهای دریایی باشد ، مانند ...

    |

    افزایش ۱۵ درصدی عملیات تخلیه و بارگیری کالا در بندر خرمشهر طی ۱۱ ماهه سال جاری

    افزایش ۱۵ درصدی عملیات تخلیه و بارگیری کالا در بندر خرمشهر طی ۱۱ ماهه سال جاری

    در دوره زمانی ۱۱ ماهه امسال ۴۴۹ فروند شناور غیر کانتینری بالای هزار تن در بندر خرمشهر تردد داشته اند که این میزان در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته از افزایش ۱۰ درصدی برخور دار است .

    |

    افزایش فعالیت ها در بندر روتردام بزرگترین بندر کانتینری اروپا

    افزایش فعالیت ها در بندر روتردام بزرگترین بندر کانتینری اروپا

    انتظار می رود با توسعه بندر پرنسس آمالیا ، ظرفیت سالانه در بندر روتردام به ۴ میلیون TEU افزایش پیدا کند . افزایش ترافیک احتمالی ۴ میلیون TEU معادل افزایش ظرفیت حدود ۲۸ درصد نسبت به ظرفیت ثبت شده این بندر در سال ۲۰۲۰ است .

    |

    نظرات کاربران