در حال بارگذاری ...

نظارت‌های شدید بر ناوگان مسافربری جاده‌ای


استان فارس دارای ۴۲۰۰ ناوگان اتوبوسی ، ۱۲۱ شرکت مسافربری و ۶ هزار و ۸۵۰ راننده حرفه‌ای است و سامانه سپهتن در بخش غالب ناوگان نصب گردیده است .

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی Iranway ، میزان بالای تصادفات و تلفات جاده‌ای در کشور و به‌ویژه استان فارس و همچنین نقش انسان به عنوان عامل اصلی تصادفات مدت‌ها است مورد توجه قرار گرفته و راهکارهایی برای کاهش تخلفات نیز پیش‌بینی شده که در بخش حمل و نقل جاده‌ای مسافر ، سامانه سپهتن جهت کاهش خطاها و تخلفات رانندگان بر روی ناوگان مسافربری نصب شده است .

علیرضا سیاهپور مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای فارس با بیان مطلب فوق گفت : «سامانه پیمایش هوشمند تردد ناوگان» یا به اختصار «سپهتن» بر روی ناوگان حمل و نقل جاده‌ای مسافر نصب می‌گردد و اطلاعات لازم را به‌صورت لحظه‌ای در اختیار پلیس‌راه قرار می‌دهد . از جمله ویژگی‌های سامانه سپهتن می‌توان به کنترل و نظارت تصویری لحظه‌ای بر راننده ، مسیر حرکت راننده، محل‌های توقف و میزان توقف ، سرعت لحظه‌ای و متوسط دستگاه ، اطلاع رسانی فوری در صورت بروز تصادف ، عدم نیاز به پیاده شدن در پلیس‌راه‌ها برای مهر دفترچه رانندگان ، ارسال و دریافت پیام کوتاه و بهره‌برداری‌های مفید دیگر اشاره کرد .

وی بیان کرد : با کنترل لحظه‌ای و دقیقی که به کمک سامانه سپهتن امکان‌پذیر شده ، می‌توان بسیاری از تخلفات راننده را کاهش داد ؛ به طور مثال اگر ناوگان مسافربری قصد حمل کالای قاچاق در مسیر داشته باشد ، بر اساس محل و میزان توقف هماهنگ نشده می‌توان برخورد لازم را اعمال و از این موارد جلوگیری نمود . این سامانه ویژگی‌های مفید فنی بسیاری نیز دارد به‌طور مثال با میزان پیمایش و توقف‌های روشن بودن خودرو می‌تواند زمان تعویض روغن و لاستیک اتوبوس و یا میزان فاصله زمانی و مکانی از مبدأ و مقصد را در اختیار شرکت و پلیس‌راه قرار دهد .

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان فارس همچنین گفت : در سامانه سپهتن پیش‌بینی‌های لازم جهت رفاه رانندگان ، مسافرین و شرکت‌ها بدون انجام تخلف صورت گرفته تا بهانه‌ای برای رانندگان و شرکت‌ها باقی نمانده و امنیت خودرو و مسافرین ارتقاء زیادی پیدا کند که به صورت نمونه می‌توان تعویض راننده ضمن سفر را عنوان کرد ؛ در این حالت با توجه به محدودیت‌های میزان ساعت رانندگی ، راننده نخست از سامانه سپهتن خارج شده و راننده جدید با وارد کردن کارت خود می‌تواند به سفر خود ادامه دهد و در کمتر از یک دقیقه بدون هیچ مشکلی راننده در حال رانندگی در سامانه تعویض می‌شود و با این کار راننده نمی‌تواند تخلفات خود را نپذیرد یا راننده دیگری را مقصر بداند .

وی تصریح کرد : استان فارس دارای ۴۲۰۰ ناوگان اتوبوسی ، ۱۲۱ شرکت مسافربری و ۶ هزار و ۸۵۰ راننده حرفه‌ای است و سامانه سپهتن در بخش غالب ناوگان نصب گردیده و برخی پلیس‌راه‌ها که دارای مشکلاتی در زیرساخت‌های مخابراتی هستند به زودی امکان دسترسی لحظه‌ای به اطلاعات سامانه را به دست می‌آورند و توقف در پلیس‌راه‌ها فقط در صورت دریافت شکایت از راننده و یا بروز تخلف صورت خواهد گرفت .

این مقام مسئول تأکید کرد : مسافرین می‌توانند تخلفات راننده را با ارسال پیامک به سامانه ۱۱۰۱۲۰ به پلیس‌راه و سامانه ۳۰۰۰۱۴۳ به راهداری و حمل و نقل جاده‌ای اطلاع دهند و در اولین پلیس‌راه اتوبوس و وسیله نقلیه مسافربری متوقف و با راننده برخورد خواهد شد . نحوه استفاده از سامانه پیامکی بر روی تمامی ناوگان مسافربری نصب گردیده است .

این گزارش حاکی از آن است که همزمان با سراسر کشور طی نشستی با حضور مدیران عامل و کارشناسان شرکت‌های مسافربری نحوه برداشت و تحلیل اطلاعات سامانه سپهتن به بخش حمل و نقل جاده‌ای مسافر آموزش و برداشت اطلاعات سامانه سپهتن توسط شرکت‌ها نیز آغاز شده که می‌تواند در کنترل بیشتر رانندگان و افزایش ایمنی ناوگان اتوبوسی نقش بسزایی را داشته باشد .​




مطالب مرتبط

کمیسیون‌ ویژه ماده ۱۲ ، پاسخگویی سریع به شکایات مسافران نوروزی هم‌راستا و در تکمیل زنجیره نظارت‌های سازمانی و با هدف رعایت قوانین و مقررات حمل و نقلی در بازه زمانی اجرای طرح نوروزی و اطمینان‌بخشی نسبت به ارائه خدمات مطلوب به مسافران فعال است .

|

روزانه بیش از ۲ هزار دستگاه اتوبوس از پایانه‌های مسافربری شهر تهران به مقاصد مختلف خارج می‌شوند و علاوه بر اختصاص ۱۰ درصد ظرفیت اتوبوس‌ها برای خرید حضوری بلیت در پایانه‌ها ، شرایط تهیه ۹۰ درصدی بلیت از طریق سکوهای اینترنتی فراهم است .

|

به گزارش پرتال حمل و نقل ، همزمان با اجرای طرح نوروزی ۱۴۰۳ (از ۲۵ اسفند ۱۴۰۲) دریافت اطلاعات مسافران حمل‌ و نقل جاده‌ای در پایانه‌های فروش حضوری ...

|

میزهای ارتباطات مردمی ، پاسخگویی و رسیدگی به شکایات با محوریت مسئولان بازرسی ادارات کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای در سراسر کشور در حال فعالیت هستند . فعالیت میزهای ارتباطات مردمی ، پاسخگویی و رسیدگی به شکایات از ابتدای اجرای طرح نوروزی در روز ۲۴ اسفند ۱۴۰۲ آغاز شده و تا ...

|

گذرگاه مرزی لطف‌آباد شهرستان درگز در ۹۰ کیلومتری جنوب عشق‌ آباد پایتخت ترکمنستان قرار دارد و فاصله این گمرک و پایانه مرزی با شهر درگز در شمال خراسان رضوی ۲۲ کیلومتر و با مشهد ۲۹۶ کیلومتر است .

|

نظرات کاربران