در حال بارگذاری ...

تاکید بر توسعه راه آهن در برنامه ششم توسعه


سیاست گذاری ها در بخش زیربناهای حمل و نقل کشور نشان از اولویت برنامه های ریلی در اجرای پروژه ها دارد . قطعا یکی از ابزارهای تحقق سیاست های دولت برای توسعه راه آهن و افزایش درآمدهای حاصل از آن در ترانزیت ، گردشگری ، صادرات و... تامین منابع مالی است .

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی Iranway ، گسترش راه آهن در راس برنامه های دولت در بخش توسعه حمل و نقل قرار دارد و قرار است که امسال ، آغاز دوره طلایی راه آهن جمهوری اسلامی ایران باشد .

زیرساخت محور توسعه است و از مهم ترین عوامل تاثیر گذار در پایداری توسعه و افزایش نرخ رشد اقتصادی ، زیرساخت های حمل و نقل و ترابری است .

اتکا به درآمدهای غیرنفتی رویای تمام دولت ها در ادوار مختلف بوده در حالی که بخشی از جایگزینی درآمدهای حاصل از صنعت گردشگری ، ترانزیت ، تجارت و صادرات به جای پول نفت به میزان و مقدار زیرساخت های موجود در بخش حمل و نقل بر می گردد اما مدت زمان افتتاح پروژه های عمرانی مربوط به این بخش با میانگین های جهانی بسیار فاصله دارد .

طبق گفته «احمد خرم» وزیر راه و ترابری دولت اصلاحات ، مدت زمان افتتاح یک پروژه عمرانی و زیربنایی در کشورهای توسعه یافته به کمتر از ۱۰ سال می رسد اما در کشورمان پروژه هایی نیمه کاره باقی مانده اند که کلنگ آنها قبل از پیروزی انقلاب به زمین خورده است .

مهم ترین عامل کُندی کار در ساخت پروژه‌های زیربنایی تامین منابع است که دولت یازدهم برای رفع این مانع ، از اسناد خزانه اسلامی استفاده کرد و توانست با سیاست گذاری های علمی در کنار تخصیص منابع ، در بخش حمل و نقل و زیرسخت های مربوط به این حوزه اقدامات قابل توجهی را انجام دهد .

زیرسازی و ریل‌ کشی نزدیک به ۲۰۰۰ کیلومتر راه‌ آهن جدید ، ورود ۷ فروند هواپیمای جدید ، ساخت بیش از ۱۵ هزار کیلومتر انواع راه ، نوسازی ناوگان جاده ای و برگزاری مناقصه های تعیین اپراتورهای بنادر شهید رجایی و شهید بهشتی و اقدام به توسعه این بنادر حیاتی کشور ، گلچینی از عملکرد دولت در توسعه حمل و نقل و زیرساخت های مرتبط به این حوزه است .

در بین شقوق مختلف حمل و نقل ، تاکید دولت یازدهم بر توسعه راه آهن بود و بارها این جمله که « راه آهن از دولت به یادگار می ماند» از زبان دولتمردان در سطوح عالی نقل شد . دولت دوازدهم هم در بخش حمل و نقل سیاست های دولت قبل را دنبال می کند و قرار بر این است که گسترش راه آهن درصدر برنامه های دولت در بخش ساخت زیربناها و توسعه حمل و نقل کشور باشد .

 

 

آغاز دوره طلایی راه‌آهن

هر چند که گسترش شبکه و کریدورهای جاده ای ، نوسازی ناوگان هوایی ، دریایی و جاده ای ، افزایش سهم شرکت های هواپیمایی ایرانی در بازار جهانی ، افزایش امکانات فرودگاه های کشور و به روز سازی تجهیزات ، توسعه بنادر و ارتقای تجهیزات بندری ، رشد آمار شناورها و کشتی های مسافری و تجاری از برنامه های دولت و وزارت راه و شهرسازی در بخش حمل و نقل است اما آنچه که در برنامه ششم توسعه هم به عنوان اولویت در این حوزه به آن تاکید شده ، توسعه راه آهن است و حمل و نقل ریلی بیشترین سهم را در احکام این سند راهبردی کشور دارد .

کاهش ترافیک و تصادفات ، کاهش هزینه های حمل ونقل ، صرفه جویی در مصرف سوخت و جلوگیری از آلودگی هوا و دسترسی به شبکه راهی بین المللی تنها بخشی از دلایلی است که باعث شده تا کشورها به سمت انتقال بار و مسافر از شبکه جاده ای به شبکه ریلی پیش بروند .

در چهار سال گذشته هم برای توسعه شبکه راه آهن و ساخت زیربناهای ریلی اقدامات گسترده ای انجام شد که یکی از مهم ترین آنها اتصال ۵ مرکز استان به شبکه سراسری راه آهن است تا کنون قطار به دو مرکز استان های همدان و کرمانشاه رسیده است و استان های گیلان ، آذربایجان غربی هم تا پایان سال صاحب ایستگاه قطار می شوند و مردم این استان ها هم صدای سوت قطار را می شنوند . تبریز هم از مسیر جدید به شبکه ریلی متصل می شود .

طبق گفته «خیرالله خادمی» معاون وزیر راه و شهرسازی - مدیر عامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل - در دولت یازدهم در بخش زیربناهای ریلی ، زیرسازی و ریل‌ کشی حدود ۲۰۰۰ کیلومتر راه‌ آهن جدید راه اندازی شد و تا پایان امسال هم ۹۱۹ کیلومتر راه آهن جدید در استان های مختلف کشور به بهره برداری می رسد .

براساس این اظهارات امسال دوره طلایی راه آهن است چرا که با افتتاح این حجم از پروژه های ریلی می توان گفت معادل عملکرد پنج ساله دولت های قبل در این حوزه ، کار انجام شده است .

این تنها عملکرد شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل در بخش گسترش خطوط راه آهن در کشور بوده و شرکت راه آهن هم یکی از معاونت های وزارت راه و شهرسازی است در طول چهار سال گذشته اقدامات قابل توجهی در این حوزه داشته است .

به استناد گزارش های رسمی شرکت راه آهن در دولت یازدهم دوخطه سازی بیش از ۲۰۰۰ کیلومتر راه آهن در دستور کار قرار گرفت که بیش از ۸۰۰ کیلومتر آن به افتتاح رسید . این در حالی است که تا سال ۱۳۹۲ در مجموع طول راه آهن دو خطه کشور به چیزی حدود ۱۵۰۰ کیلومتر می رسید .

 

 

از سویی دیگر در حالی که روزانه به طور میانگین حدود یک میلیون و ۲۰۰ هزار خودرو از حومه شهر وارد تهران و از آن خارج می شود توسعه خطوط راه آهن حومه ای و انتقال جابه جایی مسافران از جاده به ریل یک ضرورت برای کاهش ترافیک و آلودگی هوای پایتخت است .

از این رو از ابتدای شروع به کار دولت یازدهم ساخت ۷۰۰ کیلومتر خط آهن قطارهای حومه ای در اطراف کلانشهرها در دستور کار شرکت راه آهن قرار گرفت که بخشی از این پروژه در تهران ، اصفهان و... به اجرا رسید .

اما در کنار توسعه زیربناهای راه آهن برای تحقق برنامه های دولت ، پروژه نوسازی ناوگان ریلی هم آغاز شد . با دستور وزیر راه و شهرسازی واگن های مسافری بالای ۵۵ سال و ۴۵ سال در دو سال گذشته از رده خارج شدند و قرار بر این است که آذرماه امسال هم نسبت به از رده خارج سازی واگن های مسافری بالای ۳۵ سال اقدام شود .

نکته قابل توجه این است که واگن های تولید ایران جایگزین این ناوگان فرسوده می شوند که این خود عامل اشتغالزایی در کشور است . البته قراردادهایی هم با شرکت های صاحب نام اروپایی در تولید واگن برای تامین ناوگان ریلی کشورمان منعقد شده که براساس توافق ها ، کنسرسیومی متشکل از شرکت های ایرانی و خارجی اقدام به ساخت واگن در ایران می کنند که مهم ترین مزیت این قراردادها انتقال تکنولوژی به ایران است .

تحقق سیاست های ریلی نیازمند سرمایه ۸۰ هزار میلیاردی

سیاست گذاری ها در بخش زیربناهای حمل و نقل کشور نشان از اولویت برنامه های ریلی در اجرای پروژه ها دارد . قطعا یکی از ابزارهای تحقق سیاست های دولت برای توسعه راه آهن و افزایش درآمدهای حاصل از آن در ترانزیت ، گردشگری ، صادرات و... تامین منابع مالی است .

طبق گزارش های رسمی شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران ، بخش حمل و نقل ریلی کشور برای دستیابی به اهداف راه آهن در برنامه ششم توسعه( تا سال ۱۴۰۰) به ۸۳ هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری نیاز دارد .

بر اساس سند برنامه ششم و طبق مصوبه مجلس در طول چهار سال آینده سهم حمل بار ریلی به ۳۰ درصد و سهم حمل مسافر از طریق راه آهن باید تا ۲۰ درصد افزایش پیدا کند . همچنین در سال جاری حجم جابه جایی کالا از طریق ریل باید به ۶۲ میلیون تن برسد درحالی‌ که در سال ۱۳۹۵ این رقم حدود ۴۰.۲ میلیون تن بوده است که این آمار نشانگر رکورد در تاریخ حمل و نقل ریلی در ایران محسوب می شود .

اما برای رسیدن به اهداف و ماموریت های تعیین شده و حفظ روند موجود به سرمایه گذاری ۸۳ هزار میلیارد تومان نیاز است که اگر این رقم بین زیربنا و ناوگان تقسیم شود ، حدود ۱۵ درصد سهم بخش خصوصی و ۳۵ درصد دولت در بخش زیرساخت ها و ۳۳ درصد بخش خصوصی و ۱۴ درصد دولت در بخش ناوگان خواهد بود .

قطعا این حجم از سرمایه گذاری منافع اقتصاد ملی را تامین می کند به طوری که طبق برآوردها ، منافع حاصل از توسعه حمل ‌و نقل ریلی شامل ۳۰ میلیارد و ۹۱۸ میلیون تومان بر اساس میزان صرفه‌ جویی در مصرف سوخت ، ۹ هزار و ۴۵۲ میلیارد تومان منافع ناشی از کاهش آلایندگی و ۷ هزار و ۹۱۹ میلیارد تومان منافع ناشی از کاهش تلفات جاده‌ای است که درمجموع ۴۸ هزار و ۲۹۰ میلیارد تومان به اقتصاد ملی تزریق خواهد کرد .




مطالب مرتبط

یدک‌کش‌ها رکن اساسی عملیات پهلودهی و جداسازی کشتی‌های ورودی به بنادر دارند و تعمیرات و آماده‌سازی آن‌ها از مهم‌ترین امور حفظ توان عملیاتی به شمار می‌رود .

|

با توجه به عبور مسیر ریلی درود - خرم آباد از مناطق کوهستانی شدید عمده فعالیت اجرایی در بخش زیرزمینی انجام شد به نحوی که علاوه بر ثبت رکوردهای قابل توجهی در حفاری به روش دستی ، پیشرفت فیزیکی زیرسازی پروژه در مدت یک سال و نیم از ۳۹ درصد به ۵۱ درصد رسید .

|

شکستن رکورد تاریخی حمل مسافر ریلی در هر دو سال گذشته اتفاق افتاد که امیدواریم این روند ادامه پیدا کرده و سال ۱۴۰۳ نیز رکورد جدید در این زمینه به ثبت برسد . البته همانطور که شاخص های حمل و نقل برای ما مهم است ، در سال ۱۴۰۳ باید علاوه بر افزایش کمیت واگن‌های مسافری به افزایش کیفیت ...

|

مرز ریلی شمتیغ به‌منظور تبادلات تجاری ، صادرات ، واردات و ترانزیت بین ایران و افغانستان یکی از مراکز مهمی است که در سند آمایش سرزمینی مراکز لجستیکی کشور ثبت و مصوب شده است و زنجیره عرضه و تقاضا و تسهیل تجارت بین دو کشور را تسهیل می‌کند .

|

به گزارش پرتال حمل و نقل ، محمدرضا نصرت نظامی در واکنش به نامه رئیس اخیر هیات مدیره انجمن صنفی شرکت های حمل و نقل ریلی و حاشیه‌سازی‌های مستمر وی ...

|

نظرات کاربران