در حال بارگذاری ...

ایجاد صنایع بزرگ در یکی از استراتژیک ترین بنادر دنیا


با توجه به تاکیدات رهبر انقلاب بر توسعه سواحل مکران و ضرورت توجه به گنج پنهان نهفته در این سواحل ، نگاه‌های مسئولین کشور به سواحل مکران و چابهار معطوف شده و دولت هم برنامه‌های توسعه‌ای برای جنوب و سواحل مکران در نظر گرفته است .

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی Iranway ، مدیرعامل سازمان منطقه آزاد تجاری - صنعتی چابهار گفت : در یک سال اخیر ۲۰۰ قرارداد صنایع بزرگ و متوسط در زمینه تولید میان منطقه آزاد چابهار با سرمایه‌گذاران منعقد شده است .

عبدالرحیم کردی اظهار داشت : بندر چابهار نگین توسعه محور شرق ایران در سواحل مکران است و علاوه بر اهمیت ملی ، یکی از ۱۴ نقطه استراتژیک دنیا در حمل و نقل و ترانزیت به‌ شمار ‌می‌رود چرا که این بندر پل ارتباطی کشورهای مشترک المنافع و آسیای میانه با کشورهای حاشیه اقیانوس هند و آفریقا با جمعیت ۸۰۰ میلیون نفر است . با توجه به تاکیدات رهبر انقلاب بر توسعه سواحل مکران و ضرورت توجه به گنج پنهان نهفته در این سواحل ، نگاه‌های مسئولین کشور به سواحل مکران و چابهار معطوف شده و دولت هم برنامه‌های توسعه‌ای برای جنوب و سواحل مکران در نظر گرفته است .

وی ادامه داد : از جمله این برنامه‌ها می‌توان به ایجاد ۳ صنعت بزرگ و هاب سوم پتروشیمی کشور در منطقه اشاره کرد ؛ در این راستا ۱۸ مجموعه در سایت پتروشیمی تعریف شده که از این تعداد ۷ واحد موفق به اخذ مجوزهای زیست محیطی شده‌اند و یک مجموعه هم پیشرفت فیزیکی ۲۰ درصد داشته و همچنین ۲ واحد دیگر فعالیت خود را شروع کرده‌اند که قرار است در فاز نهایی پتروشیمی ۲۰ میلیون تن محصولات پتروشیمی با هدف صادرات تولید شود .

کردی خاطرنشان کرد : زیرساخت‌ها برای استقرار صنایع در منطقه به صورت ۱۰۰ درصد فراهم است و با توجه به اینکه خوراک صنایع بالادستی و پایین دستی گاز است ، عملیات اجرایی خط انتقال گاز از ایرانشهر به چابهار شروع شده و تاکنون ۳۰ کیلومتر مسیر لوله‌گذاری شده و ۲۴۰ کیلومتر دیگر نیز در حال انجام است که امیدواریم تا ۲ سال آینده گاز را در چابهار داشته باشیم . در یک سال اخیر ۲۰۰ قرارداد صنایع بزرگ و متوسط در زمینه تولید میان منطقه آزاد چابهار با سرمایه‌گذاران  منعقد شده است . یکی دیگر از اقدامات منطقه آزاد هدف‌گذاری در حوزه تولید فولاد است که در این راستا عملیات اجرایی برای تولید ۳.۲ میلیون تن شروع شده و از ۱۰۵ متر کوره فولاد ، عملیات نصب ۴۰ متر آن تاکنون انجام شده است .

وی افزود : توسعه بندر و حمل و نقل و ترانزیت یکی دیگر از اهداف منطقه آزاد است که خوشبختانه در سال‌های اخیر در این حوزه توفیقات خوبی داشته‌ایم . کشورهای آسیای میانه سالانه ۱۶۰ میلیارد دلار مبادلات با کشورهای شرق آسیا و آفریقای جنوبی دارند که شامل ۱۴ تا ۱۵ میلیون تن حجم بار است و در این راستا چابهار ظرفیت ترانزیت ۵۰ میلیون تن بار را در سال دارا است .




مطالب مرتبط

فعالیت‌ها در حوزه گردشگری دریایی در استان سیستان و بلوچستان در حوزه شرق سواحل مکران ، بندر چابهار ، بندر کنارک و بندر زرآباد صورت خواهد گرفت و در این چهار منطقه ، ظرفیت گردشگری دریایی بالایی برای مردم وجود دارد .

|

تخلیه و بارگیری محموله های حجیم و سنگین که از طریق دریا جابجا می شوند محدودیتی جهت تخلیه در بندر چابهار ندارند .

|

به گزارش پرتال حمل و نقل ،‌ مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان با جمعی از فعالان اقتصادی حوزه سواحل مکران مقیم کشور عمان دیدار کرد .

|

در سواحل مکران ۶۱ سازه دریایی ، شامل ۵ سازه بنادر تجاری ، ۳۱ بندر صیادی ، ۷ بندر صنعتی ، ۸ بندر نظامی ، ۷ سازه تأسیساتی ، ۲ مجموعه گردشگری و ۱ مجموعه نفتی وجود دارد .

|

سازمان بنادر و دریانوردی تاکنون در نوار ساحلی جنوبی و سواحل مکران بیش از ۴۴هزار و ۱۶۷ میلیارد ریال و ۱۹۵ میلیون یورو از محل منابع داخلی خود سرمایه‌گذاری کرده است .

|

نظرات کاربران