در حال بارگذاری ...

کاربرد لجستیک در حوزه پتروشیمی


ایران با توجه به پتانسلهای فراوان خود در حوزه پتروشیمی، به هاب لجستیک محصولات پتروشیمی برای تکمیل زنجیره ارزش نیاز دارد .

بندر چابهار به عنوان تنها بندر اقیانوسی کشور است که با اجرای طرح‌های توسعه پیش‌بینی شده ، قادر خواهد بود در میان بنادر تمامی کشورهای منطقه به عنوان یک بندر با قابلیت‌های فوق‌العاده (Mega Port) و به عنوان یک «شهر لجستیکی» و رقیب اصلی برای «شهر لجستیکی دوبی» فعالیت کند .

به گزارش آژانس رویدادهای مهم نفت و انرژی " نفت ما " ، امروزه مفاهیم مدیریت زنجیره تامین و لجستیک ، کاربرد گسترده ای در صنایع مختلف پیدا کرده است و ستون فقرات تجارت را شکل داده است . یک زنجیره تامین تنها زنجیره ای از فعالیتهای تجاری به صورت ارتباطات یک به یک یا بنگاه به بنگاه نمی باشد ، بلکه شبکه ای از فعالیتهای تجاری و ارتباطات بین آنهاست . «مدیریت زنجیره تامین» فرصتهایی را برای دستیابی به یک افزایش مثبت در یکپارچه سازی و مدیریت درون شرکتی و بین شرکتی پیشنهاد می کند . در این حالت ، «مدیریت زنجیره تامین» با مزیتهای فرایندهای تجاری در ارتباط بوده و روش جدیدی را برای مدیریت فعالیتهای تجاری و ارتباطات با سایر اعضا در زنجیره تامین ارایه می دهد .

مفهوم «مدیریت زنجیره تامین» از یکپارچه سازی خدمات لجستیکی در طول زنجیره تامین به سمت یکپارچه سازی و مدیریت فرایندهای کلیدی تجاری درطول زنجیره تامین باز تعریف شده است . براساس همین شفاف شدن تفاوت بین «مدیریت زنجیره تامین» و لجستیک، در سال ۲۰۰۳ ، انجمن مدیریت لجستیک تعریف اصلاح شده ای از لجستیک را ارایه کرد . این تعریف اصلاحی به وضوح موضع انجمن مدیریت لجستیک را بیان می دارد که «مدیریت لجستیک» را به عنوان جزئی از «مدیریت زنجیره تامین» معرفی می کند . این تعریف اصلاح شده بدین صورت است : "لجستیک آن قسمت از مدیریت زنجیره تامین است که کارایی و اثربخشی جریان رو به جلو و رو به عقب و نیز ذخیره سازی کالاها ، خدمات و اطلاعات مربوطه بین نقطه آغازین زنجیره تا نقطه مصرف نهایی به - منظور تامین نیازمندیهای مشتریان زنجیره را برنامه ریزی می کند ، به کارمی گیرد ، و کنترل می کند."

 

 

در واقع ، مدیریت لجستیک بخشی از مدیریت زنجیره تامین می باشد که وظیفه برنامه ریزی ، اجرا ، کنترل بهره وری ، کارایی ، ارسال و دریافت جریان و انبارش سرویس های کالا و اطلاعات مرتبط با آنها را مابین نقطه مقصد و نقطه مصرف بر اساس در نظر گرفتن نیازمندیهای مشتری بر عهده دارد . مدیریت پروژه لجستیک بر کاربرد دانش ، مهارت ها ، ابزار و تکنیک های فعالیت های پروژه به منظور دستیابی به هدف بهبود و فراهم نمودن راه حل های بهینه سازی قابل روئیت ، استوار است . پروژه لجستیک می تواند به دو جنبه مختلف تقسیم بندی گردد : لجستیک ماکرو (کلان نگر) و لجستیک میکرو (جزیی نگر) .

گسترش فناوریهای نوین اطلاعات و ارتباطات، بر کارامدی لجستیک الکترونیک می افزاید. در شاخه سازمانی یا به تعبیر دیگر اینترنت اشیاء صنعتی (IIoT)، یکی از انواع کاربرد به زمینه لجستیک و زنجیره تامین مربوط می شود. مهمترین مزیت بهره گیری از IoT در این زمینه عبارت است از کمینه کردن تاخیر (Delay) که بعنوان یکی از مسائل کلیدی در زنجیره تامین به شمار می رود. استفاده از انواع راهکارهای IoT در زنجیره تامین باعث می شود که اشتراک اطلاعات (Information sharing) بین بخشهای مرتبط به بیشترین میزان لازم برسد. در نتیجه نرخ تولید و “به هم رسانی” عرضه و تقاضا به نقطه بهینه خود نزدیک می شود. این مهم در کل زنجیره سبب می شود که زمان و قیمت تمام شده یک کالا از مرحله تامین تا عرضه به مشتری به کمترین میزان لازم برسد. در واقع استفاده از راهکارهای IoT بخصوص در حوزه اتوماسیون هوشمند شاه کلیدی است که مساله جدی اثر شلاق چرمی در زنجیره تامین را تعدیل می کند و در نهایت کلیه عوامل ذینفع زنجیره از جمله مصرف کننده نهایی از منافع بیشتری بهره مند می شوند. اینترنت اشیاء صنعتی یا Industrial Internet of Things با حوزه Industry 4.0 همگرایی بالایی دارد.

مزای و منافع کاربرد لجستیک و مدیریت زنجیره تامین در صنایع مختلف بویژه پتروشیمی عبارتند از :

۱- موجودی‌های کمتر ، ۲- بهره‌وری بالاتر ، ۳- چابکی بیشتر ، ۴- موعدهای تحویل کوتاهتر ، ۵- سود بالاتر ، ۶- رعایت حقوق بیشتر مشتری ، ۷- وجود موجودی‌ها و اندازه انباشته‌ها به مقدار صحیح ، ۸- قابلیت مشاهده و ردگیری رخدادها ، ۹- کاهش هزینه‌‌ها، ۱۰- افزایش خدمت دهی به مصرف‌کنندگان ، ۱۱- ایجاد مزیتهای رقابتی ، ۱۲- تعامل نزدیکتر با تامین کنندگان ، ۱۳- ایجاد فرصت برای خرید ، ۱۴- مقادیر زیاد و با هزینه کمتر ، ۱۵- ایجاد مرجع پاسخگویی ، ۱۶- توانایی اجرای دقیق سیستم‌ها به صورت ترکیبی .

 

 

بانک جهانی در گزارشی عوامل متععدی را به عنوان مهمترین موانع توسعه لجستیک و مدیریت زنجیره تامین در کشورهای در حال توسعه معرفی کرده است که در مورد ایران نیز مصداق دارد که عبارتند از :

۱-زیرساختهای ناکافی، ۲- زیرساختهای ضعیف حمل‌ و نقل و قوانین متعدد و مختلف مربوط به آن، ۳- زیرساختهای مخابراتی ناکافی ، ۴- وسایل حمل‌ و نقل فرسوده و ناکافی، ۵- شبکه جاده‌ای ناکافی، ۶- انبارهای ناکافی، ۷- شبکه راه‌آهن اندک و قدیمی، ۸- چالشهای اقتصادی، ۹- درک ضعیف از اقتصاد رقابتی، ۱۰- ضعف در برنامه ‌ریزی اقتصادی واقع‌ بینانه و عملی، ۱۱- ضعف در تثبیت مسیر اقتصادی، ۱۲- بازار کوچک داخلی و کمبود اطلاعات در بازار، ۱۳- سیستم بانکی ناکارا و نرخ های بهره بالا، ۱۴- مشکلات و نارساییها در حمایت‌های اقتصادی دولت، ۱۵- ناکارایی نظام مالیاتی، ۱۶- چالش‌های مدیریتی ، ۱۷- مدیریت بروکراتیک و ناهماهنگیهای میان سازمانی در زنجیره، ۱۸- عدم انعطاف‌ پذیری سیستم ، ۱۹- عدم اعتماد بین اجزای زنجیره و طولانی بودن سیستم های قضایی جهت حل و فصل دعاوی، ۲۰- کمبود نیروی انسانی متخصص و صلاحیت‌دار .

ایران با توجه به پتانسلهای فراوان خود در حوزه پتروشیمی، به هاب لجستیک محصولات پتروشیمی برای تکمیل زنجیره ارزش نیاز دارد . به عنوان مثال مشتریان محصولات پتروشیمی ایران می گویند ارسال یک کانتینر پر از پلیمر از پایانه جبل علی امارات به بندر شانگهای چین تنها ۳۰ دلار هزینه دارد و حاضرند از ایران برای ارسال محصولات مشتری جذب کرده و به ایران برای ایجاد هاب لجستیک کمک کنند .

باید میان کانترها و محصولات در هابهای لجستیکی تناسب وجود داشته باشد . با توجه به صادرات چند میلیون تن محصولات پتروشیمی از خاورمیانه باید برنامه ریزی هوشمندانه در بخش لجستیک صورت گیرد ، امروز مشتری به دنبال قیمتهای رقابتی ، سرعت ، دقت و صحت در ارسال ، شراکت بلند مدت و محصولات با کیفیت است . حمل و نقل محصولات باید هفت تا ۱۰ روز زمان ببرد ، باید انبارهایی داشته باشد که ۱۰ تا ۱۵ روز محصولات را نگاه دارد و به طور مستقیم از انبارها ارسال محصولات صورت گیرد . ایران می تواند در حوزه لجستیک پتروشیمی پیشرفتهای خوبی داشته باشد .

به عنوان نمونه ، بندر چابهار به عنوان تنها بندر اقیانوسی کشور است که با اجرای طرح‌های توسعه پیش‌بینی شده، قادر خواهد بود در میان بنادر تمامی کشورهای منطقه به عنوان یک بندر با قابلیت‌های فوق‌العاده (Mega Port) و به عنوان یک «شهر لجستیکی» و رقیب اصلی برای «شهر لجستیکی دوبی» فعالیت کند . نقش چابهار در اقتصاد بین‌الملل به گونه‌ای حایز اهمیت است که این منطقه در مرکز طلایی کریدور شماره ۹ اقتصاد تجارت جهانی قرار گرفته است و به شکل بارز و اثرگذاری بر کوتاه کردن زمان و قیمت تمام شده حمل کالاهای تجاری نقش دارد .




مطالب مرتبط

         

|

نظرات کاربران