در حال بارگذاری ...
  • انعقاد موافقت‌نامه ریل‌گذاری پروژه قطار شهری بهارستان - اصفهان


    با توجه به مشکلات مالی پروژه و محقق نشدن بودجه از محل منابع دولتی ، تاکنون ۶۵ تا ۷۰ میلیارد تومان از منابع داخلی برای این پروژه هزینه شده است و پیشرفت فیزیکی شامل نمای فیزیکی پروژه و زیرسازی است و برای ریل‌گذاری نیز در دو مرحله مناقصه داشته‌ایم .

    به گزارش پایگاه اطلاع رسانی Iranway ، موافقت‌نامه ریل‌گذاری پروژه قطار شهری اصفهان - بهارستان با شرکت مجری این طرح منعقد شد .

    حجت اله غلامی مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان و رئیس هیئت‌مدیره شرکت عمران بهارستان در این جلسه گفت : کلنگ قطار شهری اصفهان در سال ۷۵ توسط اسحاق جهانگیری استاندار وقت اصفهان زده و اعلام شد که در سال ۸۵ این پروژه مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد ؛ اکنون سال ۹۵ را پشت سر گذاشته‌ایم و امیدواریم در سال ۹۶ سوار مترو بشویم . توسعه حمل و نقل ریلی مورد تأکید وزیر راه و شهرسازی است و معتقد است هر جا سرریز جمعیتی را ایجاد کردیم ، همزمان باید حمل‌ونقل ریلی را داشته باشیم تا جذابیتی برای سکونت در این شهرها ایجاد کنیم .

    مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان با بیان اینکه توسعه حمل‌ونقل ریلی در سه شهر جدید بهارستان ، فولادشهر و مجلسی باید مورد توجه قرار گیرد گفت : فولادشهر زودتر از شهرهای جدید استان اصفهان پروژه قطار شهری را شروع کرد اما به دلیل مشکلاتی این پروژه متوقف شد .

    مدیرعامل شرکت عمران شهر جدید بهارستان نیز با اشاره به پیشرفت فیزیکی ۸۰ درصدی پروژه قطار شهری بهارستان گفت : با توجه به مشکلات مالی پروژه و محقق نشدن بودجه از محل منابع دولتی ، تاکنون ۶۵ تا ۷۰ میلیارد تومان از منابع داخلی برای این پروژه هزینه شده است و پیشرفت فیزیکی شامل نمای فیزیکی پروژه و زیرسازی است و برای ریل‌گذاری نیز در دو مرحله مناقصه داشته‌ایم .

    محمدرضا احمدی افزود : از نظر فنی ، مسیر قطار شهری بهارستان به اصفهان هیچ مشکلی ندارد و اصل کار زیرسازی است که بسیار زمان بربوده و مابقی شامل ایستگاه و ریل‌گذاری است که در زمان در نظر گرفته شده انجام می‌شود و اجرای ریل‌گذاری و ایستگاه مترو و سودآوری آن ، در مدت ۱۸ تا ۲۴ ماه منبع جدید تأمین مالی شرکت عمران خواهد بود . طرح خط متروی اصفهان - بهارستان به طول ۱۴.۷ کیلومتر است و عملیات اجرایی مرحله اول این پروژه شامل زیرسازی و ابنیه از سال ۱۳۹۰ آغاز شد . با راه‌اندازی مترو بهارستان فاصله این شهر تا اصفهان از ۲۰ دقیقه به ۱۲ دقیقه کاهش پیدا می‌کند .

    شهر جدید بهارستان در ۲۰ کیلومتری جنوب شرقی شهر اصفهان ، در مسیر جاده اصفهان - شیراز و در دامنه شمالی رشته‌کوه کم ارتفاعی به نام لاشتر قرار گرفته است . پیدایش تفکر ایجاد قطار شهری در اصفهان به زمان احداث ذوب‌آهن در دهه ۱۳۴۰ باز می‌گردد که برای اولین بار احداث این مسیر از طرف مشاور خارجی از فرودگاه بین‌المللی اصفهان به فولادشهر و ذوب‌آهن مطرح شد که هیچ‌گاه به مرحله اجرا در نیامد . در سال ۱۳۵۵ توسط مشاور خارجی ، مطالعات جامع حمل و نقل شهر اصفهان انجام و پیشنهاد شبکه مترو سبک و اتوبوس ارائه شد که آن هم ادامه نیافت .

    بعد از انقلاب اسلامی ، در سال ۱۳۵۹ با توجه به مطالعات جامع حمل و نقل که توسط سازمان برنامه و بودجه استان انجام شده بود و بر اساس نیاز شهر اصفهان و درخواست استانداری به مدت یکسال مشاور خارجی عهده‌دار انجام مطالعات متروی اصفهان و پس از آن شبکه تراموای اصفهان مطرح شد . در سال‌های ۱۳۷۱ تا ۱۳۷۳ مطالعات پیش امکان‌سنجی حمل و نقل انبوه منطقه اصفهان توسط مشاور فرانسوی به نام سوفرتو انجام شد . در سال ۱۳۷۵ مطالعات امکان‌سنجی حمل و نقل انبوه توسط شرکت استرالیایی پ.پ.ک تکمیل شد و از سال ۱۳۷۵ تلاش‌هایی به منظور بررسی و مطالعات طرح اولیه خطوط اولویت‌دار منطقه اصفهان صورت پذیرفت که نتایج آن پیش‌بینی ۳ خط ریلی درون‌شهری و ۲ خط حومه‌ای بوده است .

    در سال ۱۳۷۹ بودجه احداث خطوط قطار شهری اصفهان توسط مجلس شورای اسلامی تصویب و در جلسه سی و پنجم شورایعالی ترافیک شهرهای کشور مورخ ۸۰/۴/۱۳ احداث خط ۱ قطار شهری اصفهان به تصویب رسید. در سال ۱۳۸۰ طراحی تفصیلی خط ۱ (خط شمال - جنوب) این قطار شهری به طول ۱۲/۵ کیلومتر آغاز شد.

    در سال ۱۳۸۴ با افزایش طول خط ۱ قطار شهری اصفهان به میزان ۲۰/۲ کیلومتر موافقت شد و عملیات طراحی تفصیلی در این سال شروع شد. در جلسه شصت و ششم شورایعالی ترافیک شهرهای کشور، مطالعات احداث خط ۲ قطار شهری اصفهان به تصویب رسد




    مطالب مرتبط

             

    |

    در دانش مالی و اقتصادی پایداری ، جریان درآمدی اصل اولیه حیات یک فعالیت اقتصادی است . این بدین معناست که اگر در طراحی یک کریدور ملاحظه‌ جدی پایداری درآمد اجزای دخیل در آن در نظر گرفته نشود ، کلیت کریدور ریسکی بوده و بخش خصوصی امکان حضور حداکثری در آن را نخواهد داشت .

    |

    تمامی دستگاه ها باید حول محور برنامه هفتم توسعه در حوزه دریا و همچنین سیاست‌های کلی توسعه دریامحور حرکت کنند و اینگونه بتوانیم از تمامی ظرفیت های دریایی و بندری کشور در راستای توسعه اقتصاد دریا که منجر به توسعه اقتصادی کشور می شود بهره مند شویم .

    |

    نظرات کاربران