اتصال سامانههای بیمه با پنجره واحد تجارت فرامرزی گمرک
هم اکنون خدمات اصلی گمرک ایران به صورت اینترنتی انجام میشود و خدمت گیرندگان میتوانند بدون نیاز به مراجعه حضوری و صرفا از طریق پنجره واحد تجارت فرامرزی در سایت گمرک ایران خدمات گمرکی را دریافت نمایند .
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی Iranway ، گمرک ایران اعلام کرد : در راستای توسعه خدمات الکترونیکی و تسهیل فرآیند ترانزیت برای شرکتهای حمل و نقل بین المللی ، فاز اول اتصال سامانههای بیمه با پنجره واحد تجارت فرامرزی به بهره برداری رسید .
بر اساس این طرح در فاز اول و در نخستین گام ارتباط یک شرکت بیمهای با پنجره واحد تجارت فرامرزی از امروز الکترونیکی شد و همه خدمات صدور بیمه نامه در رویههای مربوطه به صورت الکترونیک و غیرحضوری انجام خواهد پذیرفت . سایر شرکتهای بیمه گذار موظف هستند تا پایان شهریور ماه نسبت به ارائه خدمات الکترونیک مذکور اقدام کنند، در غیر اینصورت از پذیرش بیمه نامههای مربوطه خودداری خواهد شد .
پیش از این به کمک سامانه جامع گمرکی پروندههای کاغذی شرکتهای بیمهای جمع آوری و صرفا پروندههای الکترونیکی در گمرک برای شرکتهای بیمهای تشکیل شده بود که با اقدام جدید کاملا ارتباط شرکتهای بیمهای با گمرک الکترونیکی شده و صدور بیمه نامه هم صرفا به صورت الکترونیکی در پنجره واحد تجارت فرامرزی امکان پذیر خواهد بود .
هم اکنون خدمات اصلی گمرک ایران به صورت اینترنتی انجام میشود و خدمت گیرندگان میتوانند بدون نیاز به مراجعه حضوری و صرفا از طریق پنجره واحد تجارت فرامرزی در سایت گمرک ایران خدمات گمرکی را دریافت نمایند .
بر اساس ارزیابی ستاد مرکزی سیزدهمین جشنواره شهید رجایی ، گمرک ایران در میان دستگاههای اجرایی با کسب بالاترین امتیاز در شاخص دولت الکترونیک به دلیل پیاده سازی پروژهها و برنامههای دولت الکترونیک عنوان سازمان برتر را کسب کرد و لوح سازمان برتر از سوی رئیس جمهوری به فرود عسگری سرپرست گمرک ایران اعطا شد .
گمرک ایران ادعای سرپرست اتحادیه تاکسیرانیهای شهری کشور را تکذیب و اعلام کرد : گمرک به خودروسازان برای نوسازی ناوگان عمومی بدهکار نیست . گمرک در پاسخ به این موضوع اعلام کرد که تعهد این سازمان در خصوص نوسازی ناوگان عمومی ، معطوف به ماده یک و دو قانون توسعه حمل و نقل عمومی و مدیریت مصرف سوخت است .
بر اساس ماده یک قانون توسعه حمل و نقل عمومی و مدیریت مصرف سوخت دولت مکلف است در جهت توسعه حمل و نقل درون شهری و برون شهری کشور و مدیریت بر مصرف سوخت نسبت به بهینه سازی عرضه خدمات حمل و نقل بهینه سازی تقاضای حمل و نقل ، بهینه سازی مصرف انرژی ، بهینه سازی تولید خودرو و خروج بنزین و گازوئیل از سبد حمایتی ، حداکثر از ابتدای سال ۱۳۹۱ هجری شمسی اقدام کند .
با توجه به این قانون ، ماده ۲ تاکید میکند که دولت برای اجرای احکام ماده (۱) میتواند با اعطاء کمکهای بلاعوض یارانهای به بخشهای غیردولتی مرتبط با اهداف این قانون و همچنین تخفیف در حقوق ورودی و سود بازرگانی واردات ناوگان حمل و نقل همگانی ، خودروهای کم مصرف ، خودروهای گازسوز ، نفت گاز ، برقی و دو نیرویی (هیبریدی) و قطعات و تجهیزات مربوطه اقدام کند .
بر همین اساس گمرک موظف شده است تا در بحث واردات قطعات خودرو، تخفیفاتی را بر اساس میزان نوسازی هر یک از خودروسازان به آنها اختصاص دهد .
گمرک ایران در خصوص آخرین وضعیت نوسازی ناوگان خودروهای فرسوده عمومی با ارائه تخفیف قطعات و ماشینآلات خودروسازان اعلام کرده که در قانون بودجه سالجاری مبلغ ۲ هزار میلیارد ریال طی ردیف درآمدی ۱۱۰۴۰۸ بابت تخفیف حقوق ورودی برای جایگزینی ناوگان خودروهای فرسوده عمومی مندرج در ماده ۲ قانون مدیریت حملونقل سوخت به صورت جمعی خرجی پیشبینی شده که براساس حکم سازمان برنامه و بودجه مبلغ ۱۸۰۰ میلیارد ریال از محل ردیف ۱۴۷ - ۵۳۰۰۰ ابلاغ اعتبار شده است .
آمار گمرک جمهوری اسلامی ایران نشان میدهد که در ۵ ماه ابتدایی امسال تاکنون بالغ بر ۴۳۰ میلیارد ریال از تخفیف در نظر گرفته شده توسط خودروسازان استفاده شده است بنابراین در فرآیند اعلام شده ، خودروسازان همچنان میتوانند تا پایان سال در زمان واردات قطعات از این تخفیات استفاده کنند و هیچ گونه محدودیتی در این خصوص از سوی گمرک وجود ندارد .
بر اساس این آمار خودرو سازان در صورت واردات قطعات ، میتوانند تا پایان سال از مابقی تخفیف در نظر گرفته شده به میزان ۱۳۰۰ میلیارد ریال در این بخش بهره گیرند و هیچ گونه محدودیتی در این خصوص وجود ندارد .