بررسی جزئیات تصادف اتوبوس دانش آموزان توسط کمیته ایمنی و ترافیک
گزارش ارزیابی محل حادثه نشان میدهد اتوبوس بنا به دلایلی (خواب آلودگی راننده یا بنا بر اظهارات راننده انحراف از مسیر برای جلوگیری از عدم برخورد با ماشین روبرو) از مسیر اصلی منحرف میشود و سرنشینان از کمربند ایمنی در طول سفر استفاده نکردهاند .
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی Iranway ، مدیرکل دفتر ایمنی و ترافیک سازمان راهداری با ابراز تأسف از وقوع تصادف اتوبوس دانشآموزان هرمزگانی گفت : تیم کارشناسی کمیته ایمنی و ترافیک سازمان به همراه مدیران استانی مرتبط از روز گذشته در محل حادثه هستند و جزئیات وقوع تصادف را بررسی میکنند .
جواد هدایتی بیان کرد : بلافاصله پس از مطلع شدن از این بروز حادثه و به دلیل اهمیت موضوع ، بر سر صحنه حادثه حاضر شدیم و جزئیات رخداد حادثه رو بررسی کردیم . تیم کارشناسی کمیته ایمنی و ترافیک سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای به همراه مدیران استانی مرتبط از روز گذشته در محل حادثه هستند و جزئیات وقوع تصادف را بررسی کردند . ما بررسیهای خود را انجام دادیم و از آنجا که طبق قانون بیان علت وقوع تصادف بر عهده پلیس راه است ، منتظر نظر کارشناسی پلیس هستیم .
هدایتی بیان کرد : همه جوانب بروز حادثه در حال بررسی است و اگر شرکت تعاونی و راننده در این حادثه مقصر معرفی شود ، در قالب کمیسیونهای ماده ۱۱ و ۱۲ به تخلفات آنها رسیدگی میشود . کمیسیون ماده ۱۱ به منظور ایجاد رویه واحد در رسیدگی به تخلفات و اتخاذ تصمیم لازم در برخورد قانونی با رانندگان متخلف برون شهری تشکیل میشود و کمیسیون ماده ۱۲ برای بررسی تخلفات شرکت است .
هدایتی ضمن ابراز همدردی با خانواده جانباختگان این حادثه به فارس گفت : این دانشآموزان نخبه و معصوم استان هرمزگان برای کسب علم و دانش عازم اردوی دانش آموزی بودند و میرفتند تا برای ساختن فردای جامعه ، آموزش بینند ؛ اینان سرمایههای ارزشمند علمی کشور بودند که متأسفانه سفرشان ناتمام ماند .
طبق این بررسی کمیسیون عالی ایمنی راهها ، کنترل اتوبوس پس از برخورد با قرنیز پل و ترکیدگی لاستیک جلو، از دست راننده خارج میشود و اتوبوس پس از طی حدود ۱۰۰ متر به پهلوی راست واژگون میشود .
طبق اعلام کمیسیون عالی ایمنی راهها ، در پی انحراف از جاده و واژگونی اتوبوس حامل دانشآموزان که ساعت حدود ۳:۴۵ بامداد جمعه ، ۱۰شهریور در محور بندرعباس - داراب در ۴۰ کیلومتری شهر داراب رخ داد ، تیم کارشناسی کمیسیون عالى ایمنی راهها از وزارت راه و شهرسازى در صحنه سانحه حضور یافته است .
کارشناسان اعزامی پس از بررسی ابعاد مختلف این سانحه از جمله بررسی صحنه و اتوبوس ، مصاحبه با مصدومین و راننده و پلیس راه گزارش کامل را متعاقبا اعلام خواهد کرد .
بررسی اولیه اتوبوس توسط کارشناسان حاکی از آن است که اتوبوس پس از برخورد با کوله پل و ترکیدگی لاستیک جلو ، کنترل از دست راننده خارج و پس از طی حدود ۱۰۰ متر به پهلوی راست واژگون میشود .
همچنین بررسیها در خصوص جاده مورد نظر ، بیانگر آن است که مقطع راه مستقیم و علایم و خط کشی مناسب بوده و سرعت اتوبوس هم ٨٦ کیلومتر بر ساعت بوده است .
بنابراین گزارش ارزیابی محل حادثه نشان میدهد اتوبوس بنا به دلایلی (خواب آلودگی راننده یا بنا بر اظهارات راننده انحراف از مسیر برای جلوگیری از عدم برخورد با ماشین روبرو) از مسیر اصلی منحرف میشود و سرنشینان از کمربند ایمنی در طول سفر استفاده نکردهاند .
این موضوع در کمیسیون عالى ایمنى راه ها مورد بررسى و موشکافى قرار دارد و نتایج نهایی پس از بررسیهای کارشناسی دقیق از طریق رسانه ها در اختیار عموم قرار خواهد گرفته و عوامل مقصر برخورد قاطع صورت خواهد گرفت .