در حال بارگذاری ...

تسریع در روند احداث راه‌آهن چابهار - زاهدان


مقامات شرکت 'ایرکن' در پاسخ به تسریع روند اجرایی این طرح ، خواستار زمان بیشتری برای اجرای این طرح شده اند . کارشناسان هندی بر این عقیده اند که دولت هند باید با رفع موانع اجرایی ، از فرصت پیشنهاد شده توسط ایران استفاده کند .

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی Iranway ، مقامات دولتی هند اعلام‌کردند این کشور به روند احداث راه آهن چابهار - زاهدان با سرمایه‌گذاری ۱.۶ میلیارد دلاری سرعت می‌بخشد .

روزنامه 'لایو مینت' روز چهارشنبه در گزارشی به نقل از مقامات وزارت کشتیرانی هند اضافه کرد ایران از مقامات هندی خواسته است با رفع موانع موجود هرچه سریعتر راه آهن چابهار - زاهدان در جنوب شرق ایران را تکمیل کند . این درخواست ایران در سفر'نیتین گادکاری' وزیر حمل و نقل ، بزرگراهها و کشتیرانی هند به تهران مطرح شده است .

به گفته مقامات هندی ، گادکاری پس از بازگشت از ایران از شرکت ایرکن (IRCON) که مسئولیت ساخت راه آهن چابهار - زاهدان را به عهده دارد ، خواست که در روند اجرایی این طرح تسریع کند .

ایران و هند در سفر سال گذشته 'نارندرا مودی' نخست وزیر هند به ایران ۱۲ توافقنامه از جمله احداث راه آهن ۵۰۰ کیلومتری چابهار - زاهدان امضا کردند .

هند قصد دارد با توسعه بندر چابهار از طریق بنادر غربی خود به بازار کشورهای افغانستان و آسیای میانه دسترسی پیدا کند . یک مقام دیگر دولتی هند اظهار کرد دولت ایران از این کشور خواسته است آخرین وضعیت پروژه خط آهن چابهار- زاهدان را اعلام کند . شرکت 'ایرکن' تاکنون هیچگونه اطلاعاتی در خصوص اعتبار و اقدامات انجام شده برای ساخت راه آهن چابهار- زاهدان منتشر نکرده است .

مقامات شرکت 'ایرکن' در پاسخ به تسریع روند اجرایی این طرح ، خواستار زمان بیشتری برای اجرای این طرح شده اند . کارشناسان هندی بر این عقیده اند که دولت هند باید با رفع موانع اجرایی ، از فرصت پیشنهاد شده توسط ایران استفاده کند . 'مینا سینگ روی' کارشناس موسسه تحقیقات و مطالعات دفاعی در دهلی نو گفت که دولت هند مصمم به توسعه بندر چابهار است .

وی خاطرنشان کرد این بندر یک پروژه بسیار راهبردی و بخش مهمی از کریدور بین المللی حمل و نقل شمال و جنوب است . او خواستار رفع سریعتر مشکلات اجرایی طرح توسعه بندر چابهار توسط هند شد . به گفته وی اگر هند هرچه سریعتر به تعهدات خود در بندر چابهار عمل نکند فرصت طلایی را از دست خواهد داد .

توافقنامه چابهار یکی از نمودهای عینی فصل جدید روابط ایران و هند بر محور توسعه است .

این توافق که در سفر همزمان نخست وزیر هند و رئیس جمهوری افغانستان به ایران میان دهلی ، کابل و تهران منعقد شد با اهدافی چون فعال سازی کریدور شمال- جنوب و رونق یافتن برنامه های حمل و نقل میان سه کشور از اهمیت ویژه ای برخوردار است .

موقعیت جغرافیایی بندر چابهار در جنوب ایران و در استان سیستان وبلوچستان از اهمیت زیادی برای هند برخوردار است . این بندر می تواند زمینه دسترسی هند به افغانستان و آسیای میانه بدون نیاز به عبور از پاکستان را برای هند فراهم کند .




مطالب مرتبط

به گزارش پرتال حمل و نقل ، محمدرضا رحمانی مدیرعامل هلدینگ تخصصی راه و شهرسازی اظهار کرد : با بیان اینکه خط آهن چابهار - زاهدان تا سال ۹۹ حدود ۳۰ درصد پیشرفت داشت ، گفت : حدود ۶۰ درصد این ...

|

فعالیت‌ها در حوزه گردشگری دریایی در استان سیستان و بلوچستان در حوزه شرق سواحل مکران ، بندر چابهار ، بندر کنارک و بندر زرآباد صورت خواهد گرفت و در این چهار منطقه ، ظرفیت گردشگری دریایی بالایی برای مردم وجود دارد .

|

به گزارش پرتال حمل و نقل ، طی مراسمی سند نشست همکاری‌های مشترک حمل ونقل بین‌المللی جاده‌ای میان دو کشور جمهوری اسلامی ایران و حکومت سرپرست ...

|

اکثر اقلام عمده صادراتی ما به ایران پنبه ، شمش سُرب ، کنجد ، نخ و منسوجات ، کشمش و برخی حبوبات بوده‌اند و همچنین اقلام وارداتی ما از ایران ، شامل ، گازوئیل ، بنزین ، گاز مایع، سیمان ، برق ، برخی محصولات کشاورزی و دیگر مواد خام صنعتی بود .

|

تخلیه و بارگیری محموله های حجیم و سنگین که از طریق دریا جابجا می شوند محدودیتی جهت تخلیه در بندر چابهار ندارند .

|

نظرات کاربران