در حال بارگذاری ...

جذب بارهای اروپا و آسیا توسط خط آهن آستارا - آستارا


راه آهن آستارا - آستارا و دیگر طرح های مشابه تاثیری بر حمل و نقل دریایی در دریای خزر نخواهد داشت و جای نگرانی برای فعالین این عرصه نیست .

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی Iranway ،‌ معاون حمل و نقل داخلی راه آهن جمهوری اسلامی ایران گفت : خط آهن آستارا - آستارا رقیبی برای حمل و نقل دریایی در دریای خزر نیست .

صادق تخمه چیان ضمن اعلام این مطلب که اگر خط آهن آستارا - آستارا به زودی به قزوین وصل شود ، بازار حمل و نقلی کشورهای پر جمعیت قفقاز را تحت پوشش قرار خواهد داد ، خاطر نشان کرد : این خط این پتاسیل را دارد که بارهای اروپا به آسیا و بالعکس را جذب خود کند .

وی در پاسخ به این پرسش که آیا خط آهن آستارا - آستارا رقیبی برای حمل و نقل دریایی در دریای خزر خواهد بود ، تصریح کرد : این خط آهن در صورتی که به صورت کامل به بهره برداری برسد نه تنها رقیبی برای حمل و نقل دریایی در دریای خزر نخواهد بود بلکه یک حوزه جدید بار برای کشور ایجاد خواهد کرد . خط آهن آستارا - آستارا باری را که جذب خواهد کرد ارتباطی با بار موجود که از کشور ترانزیت می شود ندارد .

این مقام مسئول در راه آهن جمهوری اسلامی ایران درباره این پرسش که توان جذب بار این خط چقدر خواهد بود ، اظهار داشت : برآوردها در این زمینه فعلا غیرکارشناسی شده و در حد حدس و گمان است به شکلی که از پنج تا هشت میلیون تن تخمین زده می شود .

وی با اشاره به اینکه خط آهن از آستارای جمهوری آذربایجان وارد خاک ایران شده است ، گفت : امیدوار هستیم که در زمستان سال جاری رشت نیز به این خط آهن متصل شده و سپس با الحاق به قزوین به شاخه های مختلف ریلی در کشور تا بنادر جنوبی کشور متصل شود .

غلامرضا نجفی مدیر اداره کل بازرگانی بین‌المللی راه آهن جمهوری اسلامی ایران در ادامه این گفتگو ضمن تاکید بر اینکه ایران به لحاظ شرایط ژئواستراتژیک در موقعیتی است که هر راه تازه ای که باز شود ، حجم بار تازه ای برای ترانزیت به کشور وارد می شود ، خاطر نشان کرد : راه آهن آستارا - آستارا و دیگر طرح های مشابه تاثیری بر حمل و نقل دریایی در دریای خزر نخواهد داشت و جای نگرانی برای فعالین این عرصه نیست .

وی با اعلام این مطلب که هم اکنون حجم مبادلات هند و روسیه به پنج میلیون تن در سال می رسد ، اظهار داشت : بخش عمده ای از این فرصت ترانزیتی می تواند از طریق ایران و خط آهن آستارا - آستارا انجام شود .

نجفی در ادامه افزود : انتظار داریم این خط ریلی که در قالب کریدور شمال - جنوب فعالیت خواهد کرد ضمن جذب بخشی از بار کشورهای حوزه CIS ، بازار روسیه و از آن طریق و از مسیر فنلاند مراودات اروپا به این کشورها را نیز تحت پوشش قرار دهد .

مدیر اداره کل بازرگانی بین‌المللی راه آهن جمهوری اسلامی ایران برآورد کارشناسی ارزش توان نهایی جذب بار ترانزیتی از کشور را رقمی حدود ۱۸۷۰ میلیارد دلار اعلام کرد و ادامه داد : این به معنای ۱۰ درصد از ارزش کل ترانزیت در سراسر جهان است به همین دلیل این تصور که راه آهن آستارا - آستارا می تواند دیگر بخش های حمل و نقلی در شمال کشور را مختل کند ، درست نیست چه آنکه هدف این خط جذب بارهایی است که از طریق کانال سوئز به منطقه ما گسیل می شوند که با این خط در مدت زمان و هزینه بسیار کمتری به مقصد می رسند.




مطالب مرتبط

به گزارش پرتال حمل و نقل ، پیش فروش بلیت قطارهای مسافری برای بازه زمانی ۱۸ تا ۳۱ فروردین از روز پنج شنبه ۹ فروردین آغاز می شود .

|

شکستن رکورد تاریخی حمل مسافر ریلی در هر دو سال گذشته اتفاق افتاد که امیدواریم این روند ادامه پیدا کرده و سال ۱۴۰۳ نیز رکورد جدید در این زمینه به ثبت برسد . البته همانطور که شاخص های حمل و نقل برای ما مهم است ، در سال ۱۴۰۳ باید علاوه بر افزایش کمیت واگن‌های مسافری به افزایش کیفیت ...

|

به گزارش پرتال حمل و نقل ، محمدرضا نصرت نظامی در واکنش به نامه رئیس اخیر هیات مدیره انجمن صنفی شرکت های حمل و نقل ریلی و حاشیه‌سازی‌های مستمر وی ...

|

سوانح ریلی در ۱۱ ماه سال های ۱۴۰۰ ، ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ به صورت مستمر کاهش یافته است . در این راستا مجموع حوادث ریلی در ۱۱ ماه سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل دو و نیم درصد کاهش یافته و به کمترین میزان در سال های اخیر رسیده است .

|

منطقه ویژه اقتصادی بندر امام خمینی(ره) به عنوان بندر کانونی حمل و نقل کالاهای اساسی از ظرفیت‌های بسیار مطلوبی جهت بهره‌گیری از شبکه ریلی برخوردار بوده است .

|

نظرات کاربران