در حال بارگذاری ...
  • ضرورت توجه به نیازها و خواسته های دریانوردان


    سازمانهای دریایی همیشه در صدد حل مشکل خستگی دریانوردان هستند زیرا این چالش ، باعث بروز اثرات مخرب و حوادث دریایی شده است .

    بر اساس گزارش سازمان کنفرانس و توسعه تجارت سازمان ملل (UNCTAD) در حال حاضر حدوداً ۵/۱ میلیون دریانورد بر روی ۱۰۴ هزار فروند کشتی در حال کار می باشند که با زحمات و تلاشهای شبانه روزی آنها به میزان ۹ میلیارد تن کالا بصورت سالیانه با کشتی ها در جهان جابجا می گردد که این آمار نقش مهم و والای دریانوردی را در عرصه تجارت جهان و بین الملل مبرهن می سازد . سازمان بین المللی دریانوردی (IMO) طی سالهای اخیر ۳ نوبت شعار سال خود را به دریانوردان اختصاص داده است .

    - سال ۱۹۹۷ : بهینه سازی ایمنی دریانوردی، نیازمند تمرکز بر دریانوردان .

    - سال ۲۰۰۱ : جهانی شدن اقتصاد و نقش دریانوردان

    سال ۲۰۱۰ : سال دریانوردان

    و از سال ۲۰۱۰ روز ۲۵ ژوئن را روز دریانورد تعیین نموده و از کشورها خواسته است از دریانوردان خود قدردانی و حمایت نمایند. اتحادیه اروپا نیز با به راه انداختن مبارزه اجتماعی (کمپین) به روشهای مختلف جوانان خود را به سمت دریانوردی سوق داده و شعار "به دریا بروید" (go to sea) را انتخاب نموده و استراتژی هائی را دنبال می نماید . شغل دریانوردی دارای جذابیتهای خاص خود می باشد : دیدن از کشورها و شهرهای مختلف جهان - دیدن مناظر طبیعی منحصر به فرد - تلاش و فعالیت - درآمد ارزی - تقابل با چالشها و شرایط اضطرار - تجربه آموزی - تحصیل علوم مختلف و .... که شایسته است جوانانی که روحیه نشاط و جنب و جوش و ماجراجویی دارند به این رشته تخصصی روی آورند .

    دبیر کل سازمان بین المللی دریانوردی به مناسبت ۲۵ ژوئن ، روز دریانورد  در سال های گذشته ضمن تشکر از دریانوردان که چرخ های جهان را به حرکت در می اورند از مردم جهان خواست جمله زیر را کامل کنند :

    " دریانوردان برای من ... می آورند"

    در رابطه با  این جمله به موضوعی فکر کنید که به شما تعلق دارد و مربوط به دریا می شود. می تواند ماشین شما ، غذایی که مصرف می کنید ، لباس و مبلمان شما و یا  گجت هایی که استفاده می کنید باشد .

    همچنین دبیر کل  اسبق سازمان ملل به مناسبت روز دریانورد جمله زیر را تاکید نموده اند : بدون دریانوردان ، تجارت بین المللی  متوقف می گردد.

    تجارت دریایی  موتور اقتصاد جهانی می باشد . بدون حمل و نقل دریایی ، حمل مواد خام  حیاتی ، مواد غذایی  و کالاهای تولیدی  امکان پذیر نمی باشد .

     

     

    در سال ۲۰۱۷ شعار روز جهانی دریانورد ، مسایل دریانوردان "Seafarers Matters"  نام گذاری شده است :

    با اجرایی شدن کنوانسیون قانون حقوق کار دریانوردان(MLC : maritime labor convention) در سال ۲۰۱۳ ، دریانوردان جهان انتظار دارند حقوق قانونی آنها بیش از پیش محترم شمرده شده و مالکان کشتی ها اقدامات عملی را در این راستا انجام دهند . سازمانهای بین المللی مختلفی نیز با اشاره به مشکلات دریانوردان که بر ایمنی دریانوردی اثر منفی می گذارد ، خواستار تغییراتی در این زمینه شده اند. در سالهای اخیر شاهد آن بوده ایم که برخی دریانوردان شغل خود را رها و بیکار شده اند که علاوه بر تأثیر منفی بر زندگی شخصیشان بر صنعت دریایی نیز تأثیرات سوء داشته است. در زیر  بخشی از انتظارات و خواسته  های دریانوردان به رشته تحریر در آمده است :

    ۱ - حفاظت از دزدان دریایی سومالی (protection from Somali pirates)  

    علیرغم اینکه دزدی دریایی طی ۷ سال گذشته به حداقل میزان خود رسیده است ولی اعتقاد بر این است که دزدی دریائی هیچ گاه قابل ریشه کنی کامل نمی باشد .

    به موازات آنکه منطقه غرب آفریقا به مرکز دزدی دریایی تبدیل شده، اتحادیه اروپا اعلام نموده که اقدامات ضد دزدی دریائی خود را گسترش داده و مأموریت EUNAVFOR را تمدید نموده که این اقدامات نشانگر حفاظت بیشتر از دریانوردان می باشند . طی سالیان اخیر بکارگیری نیروهای مسلح در کشتی ها جهت مقابله با دزدان دریائی به یکی از بحث برانگیزترین موضوعات دریائی جهان تبدیل شده است . برخی از کشورها بکارگیری نیروهای مسلح در کشتی ها را خطرناک قلمداد نموده و با قوانین مربوط به کشتیرانی تجاری مغایر داشته ؛ برخی از کشورها نظیر هند- فرانسه و ژاپن نیروهای نظامی خود را بر روی کشتی¬های تجاریشان جهت تقابل با این چالش بکار بسته اند. لازم به ذکر است چالش دزدی دریائی سومالی طی سالهای ۲۰۰۸ الی ۲۰۱۳ سالانه بین ۷ الی ۱۲ میلیارد دلار به صنعت کشتیرانی جهانی خسارت وارد نموده است .

    ۲ - مرخصی شهری چند ساعته (Adequate shore leave)

    برخی دریانوردان مایل هستند پس از رسیدن کشتی به بندر، چند ساعتی را  به آن شهر بندری رفته تا خستگی دریانوردی را از بدن خود زدوده و با شهر و مردم و فرهنگ و غذاهای آن کشور آشنا شوند ولی به علت ملاحظات امنیتی کمتر به موفق به این کار می گردند .

    در این راستا سازمانهای دریائی مختلفی با اشاره به اهیمت مرخصی شهری چند ساعته (shore leave) برای دریانوردان از مقامات بندری کشورها درخواست نموده اند که در قوانین خود تجدیدنظر نمایند . فدراسیون بین المللی کشتیرانی (The international Shipping Federation=ISF  ) نیز از کشورهای مختلف خواسته است با احترام به قوانین بین المللی در خصوص اعطای مرخصی شهری چند ساعته به دریانوردان تسهیلات لازم را بکار بندند. همچنین سازمانهای رفاهی دریانوردان نظیر The Seamen’s Church in statute (SCI)  از کشورها به ویژه  آمریکا خواسته است تا این موضوع را پیگیری کنند تا مقامات بندری تسهیلات بیشتری را جهت مرخصی شهری چند ساعته در اختیار دریانوردان قرار دهند .

     دولت هند نیز با صدور بخشنامه ای به کلیه بنادر خود از مقامات مربوطه خواسته است در طرح های حراستی بنادر (Port Facility Security plans) رویه های قانونی را جهت تسهیل مرخصی شهری چند ساعته به دریانوردانی که به بنادر هند وارد می گردند ، در نظر گیرد . با توجه به موارد مذکور دریانوردان انتظار دارند شاهد رفع تنگناهای موجود و اقدام عملی کشورها در این زمینه باشند .

     

     

    ۳ - کاهش پر کردن فرم های اداری بر روی کشتی (Reduced Paperwork/Admin Burden)

    به موازات افزایش قوانین مرتبط با صنعت دریائی ، شاهد رشد تعداد مراحل اداری و تکمیل فرم های مربوطه توسط دریانوردان که در حال دریانوردی با کشتی می باشند نیز هستیم. تقریباً اغلب دریانوردان از این بابت گله مند و ناراضی بوده و آنها را بازدارنده از کار اصلی خود دانسته و به مخاطره افکندن ایمنی دریانوردی قلمداد می نمایند . براساس تحقیقی که سازمان دریانوردی هلند انجام داده ، دریانوردان این احساس را دارند که زمان زیادی را جهت تکمیل فرمها و مراحل اداری در هنگام دریانوردی صرف می نمایند . لذا این سازمان پیشنهاد داده که محققین بر انجام این مراحل اداری بصورت الکترونیکی و دیجیتالی تحقیق بیشتری انجام دهند و در صورت مثبت بودن  نتایج ، فرمها به صورت الکترونیکی تکمیل گردند . لذا دریانوردان با توجه به تصویب کنوانسیون MLC انتظار دارند این نقیصه نیز برطرف گردید .

    ۴ - ارتباطات مخابراتی بیشتر دریانوردان (Improved Communication Facilities)

    در حالی که امروزه اغلب مردم جهان از طریق اینترنت و مخابرات با یکدیگر بصورت دایم در تماس می باشند ، دریانوردان تنها انسانهای کره زمین هستند که در هنگام دریانوردی با مشکلاتی در خصوص ارتباط با خانواده و دوستانشان مواجه می باشند . در هنگامی که کشتی در دل اقیانوس حرکت می کند ، ارتباط مخابراتی و اینترنتی برای دریانوردان با مشکل زیادی مواجه می باشد و برقراری ارتباطات مخابراتی خواسته همه دریانوردان جهان می باشند . براساس تحقیقات انجام شده ۷۰% دریانوردان حاضر هستند به جهت برقراری ارتباطات مخابراتی و تلفنی با خانواده و دوستانشان هزینه های آن را نیز پرداخت نمایند . آنها از مقامات بنادر انتظار دارند حداقل در هنگامی که کشتی در اسکله بنادر می باشد اینترنت Wi Fi (بصورت رایگان و یا پرداخت هزینه آن) برای آنها در دسترس باشد . در این خصوص بندر آتورب بلژیک امکانات مخابراتی مناسبی را برای دریانوردان فراهم نموده که می تواند الگویی برای سایر بنادر جهان باشد. لذا دریانوردان با توجه به اجرایی شدن کنوانسیون MLC انتظار دارند ابزار مخابراتی ارزان و قابل دسترس را در اختیار داشته باشند .

    5- استراحت کافی (Adequate Rest)

    کار دریانوردان در کشتی و در هنگام دریانوردی توقف ندارد . دریانوردان  به عنوان نمونه در هنگام اضطرار مجبورند ساعتها به طور پیوسته در کشتی کار کنند که باعث خستگی و عدم تمرکز آنها گردیده که ریشه اصلی حوادث دریایی به شمار می آید . در این راستا پروژه تحقیقاتی MARTHA راهکارهای کاهش خستگی دریانوردان و ریسکهای همراه آن را تحقیق می نماید . سازمانهای دریایی همیشه در صدد حل مشکل خستگی دریانوردان هستند زیرا این چالش ، باعث بروز اثرات مخرب و حوادث دریایی شده است .

    در پایان این مقاله اشاره می گردد که درخواستها و نیازهای قانونی دریانوردان تنها به موارد بالا خلاصه نشده بلکه شامل موارد زیر نیز می گردد :

    ۶ - رفع چالش بیکاری دریانوردان که علیرغم داشتن مدرک معتبر و تجربه ، برخی از آنها فاقد شغل می باشند .

    ۷ - دستمزد کم

    ۸ - کار بر روی کشتی بدون قرارداد کتبی معتبر

    ۹ - وجود قراردادهای کوتاه مدت بین مالکان کشتی ها و دریانوردان باعث خدشه به ثبات شغلی آنها می گردد .

    ۱۰ - تسهیلات بازگشت دریانوردان به کشورشان در بندری که مأموریت آنها به اتمام می رسد .

    ۱۱ - محل زندگی و اطاق مخصوص مناسب در کشتی

    ۱۲ - تمیز و بهداشتی بودن کشتی از نظر عدم وجود حیوانات موذی و ضدعفونی شدن کشتی به صورت مداوم .

    ۱۳ - در نظر گرفتن شغل دریانوردی به عنوان شغل سخت و مضر  و بالتبع اعمال قوانین بازنشستگی پیش از موعد و دریافت تسهیلات بیمه¬ای مناسب.

    ۱۴ - تغذیه مناسب دریانوردان در کشتی .

    ۱۵ - وجود امکانات و تسهیلات رفاهی نظیر کتابخانه – وسایل ورزشی ، ویدئو کلوپ و امثالهم .

    ۱۶ - اهمیت دولتها به آموزش های دریانوردان و پرداخت بخشی از هزینه های آموزش آنها .

    لازم به ذکر است وزیر تعاون ، کار و رفاه اجتماعی در تاریخ ۲۶ خرداد سال ۱۳۹۳ با حضور در سازمان بین المللی کار در ژنو سوئیس سند پیوستن ایران به مقوله کار دریایی را امضا نمود و بدین وسیله ایران شصت و یکمین کشور پیوسته به این کنوانسیون گردید .

     

    تدوین : بهزاد الصفی

     

    منبع :

    ۱ - مقاله درج شده در وب سایت  تخصصی اینترنتی  www.marineinsight.com   که راجع به موضوعات دریایی می باشد

    ۲ - مصاحبه میدانی از دریانوردان متردده در آبهای ایران و کشتی¬های وارده به بنادر استان هرمزگان .

    ۳ - کتاب توسعه دریامحور ، مروری بر صنایع دریایی جهان - نوشته بهزاد الصفی ، ۱۳۹۳

    ۴ - کتاب دانستنیهای دریایی جهان ، نوشته بهزاد الصفی ؛ ۱۳۹۴




    مطالب مرتبط

    عملیات‌های ویژه مانند عملیات کشتی به کشتی (STS) ، عملیات داکینگ و آنداکینگ (به آب‌اندازی و از آب‌گیری) شناور از جمله تانکرهای غول پیکر در مجتمع کشتی‌سازی از دیگر اقداماتی بوده که در این مدت توسط ۳۶ راهنما انجام شده است .

    |

    نظرات کاربران