انقلاب صنعت خودروسازی در سالهای پیشرو
گیگافکتوری تسلا قادر است در هر ساعت به اندازهی ظرفیت ۳۵ گیگاوات باتری تولید کند . گفته شده این شرکت در بهترین حالت میتواند به میزان تولید ۱۵۰ گیگاوات ساعت ظرفیت باتری دست پیدا کند که به باور بلومبرگ ، این میزان ۳ برابر مصرف انرژی یک سال نیویورک است .
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی Iranway ، اگر خودروسازها برای ساخت خودروهای الکتریکی اقدام نکنند ، ممکن است بازی را به تسلا واگذار کنند ؛ شرکت آمریکایی تسلا که به سرعت در حال پیشرفت است ، تصمیم دارد با ساخت خودروهای الکتریکی در کلاسهای مختلف ، دنیای خودروسازی را متحول کند .
اهمیت خودروهای الکتریکی هر روز بیشتر شده و خودروسازهای مشهور احساس خطر کردهاند که اگر دیر وارد این میدان شوند ، ممکن است جایگاه کنونی خود را دیگر نداشته باشند . به همین دلیل ولوو و پورشه اعلام کردهاند تا یکی دو سال دیگر کاملا به سمت خودروهای سبز (هیبرید و الکتریکی) روی میآورند و دیگر خودروهای بنزینی و دیزلی تولید نمیکنند . حتی شرکتهای مرسدس ، بامو ، پورشه و آئودی گفتهاند که برای ورود به دنیای مسابقات اتومبیلرانی فرمول E آماده میشوند . این اخبار همه نشان از انقلاب صنعت خودروسازی در سالهای پیشرو است . در این میان حتی سایپا هم اعلام کرد که نسخه الکتریکی تیبا را به زودی تولید انبوه میکند !
حالا آلمان که به عنوان یکی از قطبهای اصلی در صعنت خودروسازی دنیا شناخته شده است ، به فکر ساخت یک کارخانهی باتریسازی بزرگی افتاده تا باتری اتومبیلهای الکتریکی کارخانهها را تامین کند . اقدامی مشابه تسلا که این کار را بهطور هوشمندانه و در مقیاس بزرگ انجام داده؛ ساخت شرکتهای باتریسازی خودش به نام گیگافکتوری در نوادا که با همکاری پاناسونیک ، باتری تمام محصولاتش را بسازد !
گیگافکتوری تسلا قادر است در هر ساعت به اندازهی ظرفیت ۳۵ گیگاوات باتری تولید کند . گفته شده این شرکت در بهترین حالت میتواند به میزان تولید ۱۵۰ گیگاوات ساعت ظرفیت باتری دست پیدا کند که به باور بلومبرگ ، این میزان ۳ برابر مصرف انرژی یک سال نیویورک است ! اگر چه در حال حاضر شرکتهایی مثل الجی و سامسونگ در ساخت باتری حرفهای زیادی برای گفتن دارند اما به حدی کارخانهی باتریسازی تسلا بزرگ است که اگر به بیشترین میزان تولید باتری دست پیدا کند ، تبدیل به دومین کارخانهی باتری سازی دنیا میرسد ! هزینهی این پروژه سنگین ۵ میلیارد دلار تخمین زده شده که ۱٫۶ میلیارد دلار آن بر دوش پاناسونیک است .
آلمان در اقدامی مشابه قصد دارد تا کارخانهای باتریسازی به اندازهی ۳۴ گیگاوات ساعت احداث کند . گزارشها از آغاز پروژه تا ماه آینده خبر میدهند و به نظر میرسد تا سال ۲۰۱۹ به اتمام میرسد . دایملر که مالک مرسدسبنز است ، در ساخت شرکت باتریسازی انحصاری خود قدم برداشته است . فولکسواگن هم به فکر ساخت باتریهای اتومبیلهای الکتریکی آیندهی خود است و احتمالا تا سال ۲۰۲۵ باتری ۳۰ محصول خود را تامین میکند . در این میان حتی شرکت چینی BYD هم در فکر ساخت کارخانهی باتریسازی است .