فعالیت ۸۱۶ دستگاه دوربین ثبت تخلف در جادههای کشور
اواخر سال گذشته مناقصهای برگزار شد و یکی از شرکتهای دانشبنیان نصب ۶۵ دستگاه توزین در حال حرکت در جادههای کشور را عهده دار شده که با کمتر از ۵ درصد خطا بارهای محوری را ثبت میکند .
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی Iranway ، اقدامات ، فعالیت ها ، طرح های مهم و برنامه های راهداری و حملونقل جادهای در نشست خبری و با حضور اصحاب رسانه توسط مسئول ارشد این بخش تشریح شد .
مهندس داود کشاورزیان معاون وزیر راه و شهرسازی و رئیس این سازمان در خصوص سیاستهای کلان برنامههای فعلی و آتی سازمان توضیحاتی بیان کرد و به سؤالات اصحاب رسانه در خصوص حمایت این سازمان از شرکتهای دانش بینان ، نوسازی ناوگانهای باری و مسافربری ، طرح همنام سازی شبکه سیر و سایر موارد پاسخ داد .
وی در این نشست از افزایش تردد جادهای کشور خبر داد و افزود : بر اساس آمار بهدستآمده از سامانههای تردد شمار از ابتدای سال تاکنون متوسط تردد ساعتی ۳۶۵ وسیله در ساعت بوده است که این رقم نسبت به مدتزمان مشابه سال ۹۵ ، ۱۰/۹ درصد و سال ۹۴ ، ۱۴/۱ درصد رشد داشته است .
مهندس کشاورزیان در ادامه بر حمایت از شرکتهای دانشبنیان تأکید کرد و افزود : امروز با موضوعاتی چون اتمام منابع طبیعی و نفتی بر اثر مصرف داخلی یا کاهش طبیعی آن مواجه هستیم و ممکن است در آینده به دلیل عدم امکان صادرات نفت ، کشور با کمبود منابع ارزی مواجه شود . به همین دلیل باید از امروز برای تولید ثروت و ارز آوری چارهاندیشی کرد و یکی از این راهکارها ، حمایت از شرکتهای دانشبنیان است ، چرا که این شرکتها علاوه بر تأمین نیازهای داخلی از ظرفیتها و توان بالقوهای جهت صادرات ، افزایش اشتغال و ارز آوری برخوردار هستند .
وی با بیان اینکه در حال حاضر تعداد ۸۱۶ دستگاه دوربین ثبت تخلف در جادههای کشور فعال است ، و تا پایان سال آینده این تعداد به بیش از ۲۲۰۰ دوربین خواهد رسید افزود : قراردادی نیز برای نصب تعداد بیشتری دستگاه توزین در حال حرکت منعقد گردیده و هماکنون ۳۵ دستگاه در جادههای کشور فعال هستند ؛ ضمن اینکه اواخر سال گذشته مناقصهای برگزار شد و یکی از شرکتهای دانشبنیان نصب ۶۵ دستگاه توزین در حال حرکت در جادههای کشور را عهده دار شده که با کمتر از ۵ درصد خطا بارهای محوری را ثبت میکند .
معاون وزیر راه و شهرسازی افزود : به زودی مقدمات فراخوان خرید ۲ هزار کیلومتر گاردریل سه موج برای نقاط پرتگاهی و پلها فراهم آمدهو تأکید میگردد که برنده مناقصه حتماً باید سایت تست گاردریل در کشور نصبکرده و تحویل دهد . برای تولید نیوجرسی و حفاظتها و جداکنندههای بتنی هم موضوع برند در دستور کار است ، چرا که پیش از برخی از این شرکتها که تولید نیوجرسی داشتند ؛ برای کیفیت لازم و مقاومت بتن در مقابل سرما ، یخبندان ، نمکپاشی و امثال آن تخمینی نداشتند لذا از دو سال پیش ادارات کل راهداری و حمل و نقل جادهای مکلف شدند از شرکتها و کارخانههایی که نیوجرسی تولید می نمایند و دارای واحد صنعتی تولید قطعات بتن هستند و تضمین کیفیت دارند ، اقدام به انعقاد قراردادنمایند .
وی در بخش دیگری از سخنان خود افزود : در زمینه کارخانه آسفالت نیز حتماً باید آن کارخانه از مرکز تحقیقات راه ، مسکن و شهرسازی گواهینامه داشته باشد ، ضمن آنکه برای جابهجایی قیر حتماً از تانکر دوجداره استفاده شود تا موجب تحمیل هزینههای بعدی نگردد .
مهندس کشاورزیان در پاسخ به سؤال یکی از خبرنگاران مبنی بر اعمال قانون در کامیونهایی که بار مجاز را رعایت نمیکنند ، گفت : در گذشته در محور قم ـ کاشان بهصورت آزمایشی سیستم توزین در حال حرکت و کنترل بار غیرمجاز نصب گردید که کامیونهایی که دارای بارهای سنگینتر از حد مجاز بودند مشخصشده و عکس آنها گرفته میشد. سیاست بر این است که این اطلاعات به پایگاه اطلاعات پلیس راه منتقل شود و پلیس اعمال قانون کند ضمن اینکه سازمان راهداری و حملونقل جادهای نیز هم ابزارهای قانونی خود را دارد مثلاً اگر کامیون و راننده دارای کارت هوشمند باشد و از این قانون تخطی کند، کارت هوشمند مربوطه محدود ، تعلیق و لغو میشود . اگر کامیون فاقد بارنامه و کارت هوشمند باشد از طریق مراجعه به مراجع قانونی و طرح دعوا با ارائه سند و تصویر اقدام میشود .
مهندس کشاورزیان در پاسخ به سؤال دیگری در خصوص اختصاص درآمد حاصل از جرائم رانندگی جادههای برونشهری به سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای برای بهسازی راهها گفت : طبق قانون ۶۰ درصد درآمد حاصل از جرائم راهنمایی و رانندگی برونشهری باید برای بهسازی راهها در اختیار قرار گیرد که در سال ۹۳ میزان اعتبار مربوطه دریافت شد اما در سالهای ۹۴ و ۹۵ تخصیص منابع حاصل از جرائم مثل دیگر دریافتهای عمومی بود و حدود ۳۵ درصد اختصاص یافت در حالی که سازمان برنامه و بودجه باید صد درصد تخصیص را میداشت .
معاون وزیر راه و شهرسازی همچنین بیان کرد : افزایش و واقعی ساختن قیمت سوخت در کشور راهکار اساسی جهت بهبود شرایط نوسازی و فعالیت ناوگان باری کشور است به عبارتی از چالشهای مهم در حوزه حملونقل جادهای ، نرخ پایین سوخت است که موجب شده است کامیونهای قدیمی با مصرف بالا در شرایط نرخهای یکسان کرایه ، به فعالیت خود ادامه دهند و انگیزه نوسازی نداشته باشند .
مهندس کشاورزیان توضیح داد : وقتی با کامیون ۵۰ میلیون تومانی بار جابهجا میشود و نرخ کرایه یکسان است ، بنابراین انگیزه و رغبتی برای نوسازی ناوگان وجود ندارد به علاوه دربخش ، در حال حاضر عرضه مازاد بر تقاضا داریم وبه همین دلیل موجب بروز مشکلات، صف در پایانهها و اخذ کمیسیونهای بیشتر از اندازه میشود . تا پایان برنامه ۵ ساله پنجم الزام به واقعی سازی و رساندن قیمت سوخت به قیمت فوب خلیجفارس تکلیف شده بود اما متأسفانه با ، جهت اجرای سیاستهای ضد تورمی امروز قیمت گازوئیل فاصله زیادی با آنچه تکلیف شده بود دارد . در حال حاضر نرخ گازوئیل ۳۰۰ تومان است اما فوب خلیجفارس ۱۴۰۰ تا ۱۵۰۰ تومان است .
کشاورزیان همچنین به موضوع شبکه سیر همنام مسافربری اشاره کرد و گفت: شبکه سیر همنام ناوگان حمل ونقل عمومی جادهای هم در راستای ساماندهی شرکتهای مسافربری و مشاغل این حوزه است وهم در راستای خواست هموطنان واستفاده کنندگان از خدمات مسافری عمومی جادهای بهگونهای که در شرکت سیر همنام اتوبوس ، راننده بغل نویسی ، رنگ خودرو و مسیر مشخص وشناخته شده است و دیگر قرار نیست هر راننده و اتوبوسی در هر مسیر با هر شرکتی کار کند لذا ارتقای کیفیت خدمات در سیستم شبکه سیر همنام فراهم میشود و با ایجاد برند برای شرکتها هر شرکتی خدمات بیشتری ارائه دهد ستاره بیشتری میگیرد ومردم نیز با اطمینان و اعتماد شرکت مورد علاقه خود را انتخاب ودیگر شاهد سوانح وتصادفات این بخش نیز نخواهیم بود .