آغاز اجرای تفاهمنامه توسعه خطوط ریلی میان ایران و آذربایجان
کریدور شمال - جنوب راهآهن کشورهای ایران و آذربایجان را به یکدیگر متصل میسازد و ارتباطات حمل و نقل ریلی گسترده تری را میان کشورهای ایران ، هند ، آذربایجان ، روسیه ، ترکمنستان و قزاقستان ایجاد میکند .
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی Iranway ، رئیس جمهوری آذربایجان فرمان آغاز اجرای تفاهمنامه ریلی امضا شده میان این کشور و جمهوری اسلامی ایران را صادر و شرکت راهآهن کشورش را موظف به اجرای مفاد این تفاهمنامه کرد .
تفاهمنامه توسعه خطوط ریلی بین جمهوری آذربایجان و جمهوری اسلامی ایران پنجم ماه مارس (۱۵ اسفندماه سال گذشته) در جریان سفر رسمی الهام علیاف رئیس جمهوری آذربایجان به ایران ، میان شرکتهای راهآهن ۲ کشور امضا شده بود .
الهام علیاف در این فرمان که در سایت رسمی رئیس جمهوری آذربایجان منتشر شد ، شرکت راهآهن این کشور را موظف به اجرای مفاد این تفاهمنامه کرد . بر اساس این فرمان ، وزارت خارجه جمهوری آذربایجان نیز موظف شد ، انجام اقدامات تشریفاتی لازم برای به اجرا گذاشته شدن این تفاهمنامه را به جمهوری اسلامی ایران ابلاغ کند .
جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان در راستای اتصال خط ریلی ۲ کشور در قالب تکمیل دالان بینالمللی حمل و نقل شمال – جنوب همکاری میکنند . انتظار میرود ایران و آذربایجان در ماههای آینده ارسال کالا و محمولههای باری از طریق کریدور حمل و نقل بینالمللی شمال - جنوب که اروپا و آسیا را به یکدیگر پیوند میدهد ، آغاز کنند .
تهران و باکو ظاهرا در تلاشاند تا میزان مبادلات تجاری خود را افزایش دهند . حجم مبادلات ۲ کشور در طی سال گذشته با ۷۸ درصد افزایش به ۲۲۱.۲ میلیون دلار رسیده است .
محمد ابراهیمی ، مشاور سفارت ایران در باکو در اینباره گفته است : هدف گسترش همکاریها بین ۲ کشور همسایه در آینده نزدیک و با ساخت خط آهن قزوین-رشت که یک بخش مهم از پروژه اتصال راهآهنهای ۲ کشور به یکدیگر است ، محقق خواهد شد .
۲ کشور همسایه ایران و آذربایجان در تلاشاند تا خطوط راهآهن خود را به هم متصل کنند که این بخشی از کریدور شمال - جنوب به شمار میرود . پیش بینی میشود این کریدور در آینده نزدیک راهاندازی شود . این پروژه ریلی پس از تکمیل ، ایران را به بازارهای اروپایی و آسیایی متصل خواهد کرد . آذربایجان پیشتر موافقت کرده بود که ۶۰ میلیون یورو برای توسعه تاسیسات راهآهن در شهر آستارای ایران اختصاص دهد .
برای تکمیل ارتباطات ریلی این کریدور ترانزیتی ، ایران پیشتر با ساخت خطوط ریلی در بخشهای شمالی کشور و امتداد شبکه ریلی خود به مناطق مرزی با آذربایجان از طریق شهرهای آستارای ایران و آستارای آذربایجان موافقت کرده بود .
طرح اولیه شامل مسیرهای ریلی قزوین - رشت و رشت - آستارا بود . در عین حال ، آذربایجان نیز پروژهای را برای امتداد شبکه ریلی خود به مرز با ایران به اجرا گذاشته بود .
اما طرفین همچنان باید در مورد تامین مالی پروژه احداث خط آهن ۱۶۴ کیلومتری رشت به آستارا مذاکره کنند .
کریدور شمال - جنوب راهآهن کشورهای ایران و آذربایجان را به یکدیگر متصل میسازد و ارتباطات حمل و نقل ریلی گسترده تری را میان کشورهای ایران ، هند ، آذربایجان ، روسیه ، ترکمنستان و قزاقستان ایجاد میکند .