در حال بارگذاری ...
  • آغاز دو پروژه لایروبی در بندر شهید باهنر


    پایانه نفتی بندر شهید باهنر به عنوان تنها پایانه پذیرش کشتی های LPG صادراتی استان است که امسال پروژه حذف عوارض موجود در محل پهلوگیری کشتی های نفتی نیز اجرا شد .

    به گزارش پایگاه اطلاع رسانی Iranway ، مدیر اداره بنادر و دریانوردی شهید باهنر اعلام کرد : ظرفیت پذیرش کشتی‌ها در بندر شهید باهنر با اجرای دو پروژه لایروبی در پای اسکله ها و کانال ورودی بندر افزایش یافته است .

    محمدمحسنی ضمن اعلام این خبر اظهار داشت : بر اساس برنامه ریزی انجام شده به منظور پاسخگویی به نیاز مشتریان بندر برای پذیرش کشتی های با آبخور بالا در سال ۹۶ دو پروژه لایروبی در بندر شهید باهنر آغاز شد ؛ در بخش نخست عمق محدوده ای به ابعاد ۴۰۰ متر طول و ۵۰متر عرض پای اسکله های جنرال کارگو به عمق ۱۲ متر یافت که این اقدام مهم به منظور حضور طولانی مدت در زمان بارگیری کشتی های حمل مواد معدنی صادراتی صورت پذیرفت و از این پس بندر شهید باهنر آماده پذیرش کشتی های "افرا مکس" است .

    وی افزود : پروژه دوم لایروبی نگهداری کانال داخلی بندر شهید باهنر می باشد که همزمان با پروژه نخست ، برداشت ۱۵۰ هزار مترمکعب لای از کانال داخلی بندر برای نگهداری عمق و تامین ایمنی تردد شناورهای با آبخور بالا در حال انجام است . پایانه نفتی بندر شهید باهنر به عنوان تنها پایانه پذیرش کشتی های LPG صادراتی استان است که امسال پروژه حذف عوارض موجود در محل پهلوگیری کشتی های نفتی نیز اجرا شد .

    وی اضافه کرد : این پایانه تا پیش از این ، تنها توانایی پذیرش تانکرهای با آبخور ۹ متر را داشت که با حدف این عوارض از محدوده ، بندر توانایی پذیرش کشتی هایی با آبخور ۱۱ متر را به دست آورد . از دیگر اقدامات انجام شده در سال جاری در ارتباط با ایمنی دریانوردی در حوزه مرکز و شرق استان، برنامه ریزی سه مورد عملیات هیدروگرافی برای پایش مستمر و تعیین رژیم رسوب گذاری آبراه و حوضچه بنادر است که تا کنون دو مورد عملیات آبنگاری به اتمام رسیده که ۵۰ درصد از برنامه های پیش بینی شده جلو می باشد .

    وی در پایان به تشریح مزایای اجرای پروژه های مذکور پرداخت و گفت : از منظر اقبال صاحبان کالا و فایده و صرفه اقتصادی و تاثیر مستقیم بر افزایش حجم فعالیت بندر نیز حائز اهمیت است به نحوی که به واسطه ترافیک روان و سرعت بالای ارایه خدمات بندر شهید باهنر بسیاری صاحبان کالا و صنایع در حال مذاکره برای ورود کشتی های تا تناژ بارگیری ۵۰ هزار تن و ورود کالای عمده به بندر هستند‌ .

    لازم به ذکر است ، از جنبه عملیاتی نیز این پروژه باعث رشد چشمگیری در توان عملیاتی بندر با توجه به محدودیت اراضی بندر دارد . از لحاظ اقتصادی بر اساس مدل مربوطه بررسی شده قبل از اجرا ، بازگشت هزینه بکار رفته در پروژه های مذکور در کمتر از یک سال از محل افزایش درآمدهای دریایی ناشی از پذیرش کشتی های بزرگتر قابل حصول است که جزو پروژه های زودبازده کشور  برای تحقق شعار "اقتصاد مقاومتی تولید و اشتغال" در سال ۹۶ به شمار می رود .




    مطالب مرتبط

    به گزارش پرتال حمل و نقل ، مدیر بنادر و دریانوردی شهید باهنر و شرق هرمزگان گفت : بیش از ۲ میلیون مسافر از ابتدای سال جاری تا کنون در بنادر شرق این استان ...

    |

    به گزارش پرتال حمل و نقل ،‌ مدیر بنادر و دریانوردی شهید باهنر و شرق هرمزگان میزان رفت و آمد مسافر در بنادر شرق استان را بیش از ۴ میلیون و ۹۶ هزار نفر ...

    |

    بنادر شرق هرمزگان شامل بنادر شهید باهنر ، شهید حقانی ، هرمز ، تیاب ، سیریک و جاسک است که ظرفیت‌های بالقوه‌ای در زمینه تجارت و گردشگری را به خود اختصاص داده است .

    |

    تا ۵ ماه دیگر ، لایروبی حدود ۹ نقطه مهم و درواسیون ابروهای محور ترانزیت زنجان - میانه ، به‌صورت امانی انجام خواهد شد .

    |

    بنادر شرق هرمزگان شامل بندر شهید باهنر ، شهید حقانی ، بندر هرمز ، بندر تیاب ، بندر سیریک و بندر جاسک جزو بنادر چند منظوره محسوب می‌شوند که در زمینه فعالیت‌های تجاری و مسافرت‌های داخلی و بین‌المللی جایگاه ویژه‌ای دارند .

    |

    نظرات کاربران