در حال بارگذاری ...

ساخت پایانه مرزی رازی در مدت ۱۵ ماه


سال قبل افزون بر ۵۵۰ هزار نفر از این مرز تردد کردند و آمارهای تردد مسافران در ۳ ماهه نخست امسال نیز از رشد بیش از ۴۰ درصدی ترددها نسبت به مدت زمان مشابه سال قبل دارد .

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی Iranway ، رئیس سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای از ساخت پایانه مرزی رازی در مدت ۱۵ ماه با اعتبار هشت میلیارد و ۲۰۰ میلیارد تومان خبر داد و گفت : برای اجرای طرح جامع پایانه مرزی رازی ۱۳/۵ هکتار محدوده تعیین شده است که از این میزان ۱۱/۸ هکتار در اختیار منابع طبیعی است و تملک آن در شورای سیاست گذاری تایید شد و به زودی واگذار می شود .

عملیات احداث پایانه مرزی رازی به دستور وزیر راه و شهرسازی و در حضور رئیس سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای در آذربایجان غربی به زمین خورد تا بنیان ساخت اولین نمونه پایانه‌های مرزی مدرن در کشور بنا نهاده شود . زیرا طبق تفکر جدید سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای که از زمان حضور داود کشاورزیان شکل گرفته است ، پایانه مرزی رازی با هدف طراحی محلی برای ورود و خروج ناوگان حمل‌ونقل عمومی است و بر این اساس دیگر نیازی به انجام تمام‌ رویه‌های گمرکی در پایانه‌ها و نقاط صفر مرزی نیست ، بلکه این رویه‌ها می‌توانند در سایر مناطق تحت پوشش گمرک انجام شوند و فقط پایش در نقاط صفر مرزی صورت گیرد .

در آیین احداث پایانه مرزی رازی داود کشاورزیان با بیان اینکه مرحله نخست عملیات اجرایی پایانه مرزی رازی در محدوده حدود ٥/٥ هکتار آغاز شد ، بیان کرد : پیمانکار منتخب سابقه مشارکت در اجرای پروژه های متعددی با سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای را دارد و مقرر است تا در مدت  ١٥  ماه با اعتباری بالغ بر هشت میلیارد و ٢٠٠  میلیون تومان این طرح را به پایان برساند .

معاون وزیر راه و شهرسازی نیز با بیان اینکه مرز رازی بدلیل نزدیکی به شهر وان در ترکیه مورد اقبال مسافران قرار گرفته است ، گفت : سال قبل افزون بر ۵۵۰ هزار نفر از این مرز تردد کردند و آمارهای تردد مسافران در ۳ ماهه نخست امسال نیز از رشد بیش از ۴۰ درصدی ترددها نسبت به مدت زمان مشابه سال قبل دارد .

رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای وی در ادامه خاطر نشان ساخت : برای اجرای طرح جامع پایانه مرزی رازی ۱۳/۵ هکتار محدوده تعیین شده است که از این میزان ۱۱/۸ هکتار در اختیار منابع طبیعی است و تملک آن در شورای سیاست گذاری تایید شد و به زودی واگذار می شود و ۱/۶ هکتار از این محدوده  نیز مستثنائات را شامل می شود که اسناد آن در اختیار مردم است و باید تملک شود . محوطه‌ای که برای کارهای اداری و تجمع مسافران وجود دارد در اولویت است که بعد آن امید است  مناقصه پروژه ساختمان اصلی را آغاز  و پیمانکار جدید آغاز به کار کند .

 

 

این گزارش می افزاید سید تقی کبیری نماینده مردم شهرستان خوی در مجلس شورای اسلامی نیز در ادامه این مراسم بزرگترین سرمایه شهرستان خوی را نیروی انسانی آن عنوان کرد و افزود : پایانه مرزی رازی نه تنها برای استان بلکه برای کشور از مرزهای استراتژیک و حیاتی محسوب می شود .

وی با اشاره به تأکید روسای جمهور کشورهای ایران و ترکیه مبنی بر افزایش مبادلات تجاری تا سقف ۳۰ میلیارد تومان درسال در دیدار سال گذشته گفت : در این بحث به مرز رازی یا همان کاپی خوی تأکید ویژه شده است چراکه مرز رازی خوی تنهاترین مرز ریلی و زمینی کشور ایران با ترکیه است و در بعد تجاری و مسافری ظرفیت فوق‌العاده‌ای دارد .

وی با بیان اینکه ٦٧ کیلومتر از جاده دسترسی به مرز رازی جهت بازسازی و ساخت به بودجه نیاز دارد ، یادآور شد : در صورت تأمین بودجه لازم و ساخت جاده‌ای در خور شان پایانه مرزی رازی کشور ترکیه نیز حاضر است بعد از اتمام زیرساخت‌ها مبادلات زمینی خود را ارتقاء بخشد و با عزم راسخی که وزارت راه و شهرسازی نسبت به ایجاد این پایانه و تکمیل جاده قطور دارد ، امیدواریم هر چه زودتر شاهد بهره‌برداری از این پروژه‌ها باشیم . در حال حاضر ۷/۵ هکتار از جاده منتهی به مرز رازی در حال بازسازی و ساخت تقاطع غیر هم‌سطح است و مجموعه این اقدامات بی‌شک مبادلات را افزایش و مشکل بیکاری مردم منطقه را حل خواهد کرد .

عبدالحسین علی‌اکبری مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان آذربایجان غربی نیز با اشاره به سهم ۲۳ درصدی استان در کشور به لحاظ دارا بودن بیشترین تعداد مرزهای زمینی و تردد سالانه افزون بر ۳ میلیون مسافر و ۳۱۲ هزار دستگاه کامیون از ۵ مرز زمینی استان گفت : پایانه مرزی بازرگان سهم عمده‌ای از این میزان تردد را به خود اختصاص داده  و در سال‌های اخیر اقدامات خوبی برای توسعه پایانه‌های مرزی استان انجام شده است که می‌توان به بهره‌برداری کامل از پایانه مرزی پلدشت با ۳۵ میلیارد تومان اعتبار در سال ۹۵ ، آغاز عملیات اجرای فاز دوم محوطه‌سازی پایانه مرزی بازرگان با اعتبار ۱۵/۷ میلیارد تومان و پیشرفت فیزیکی ۵۰ درصدی ، کلنگ زنی سالن مسافری پایانه مرزی سرو با اعتبار ۱۲ میلیارد تومانی و پیشرفت فیزیکی ۲۰ درصدی و آغاز عملیات اجرایی فاز دوم محوطه‌سازی و دیوار سازی پایانه مرزی تمرچین با اعتبار ۱۲ میلیاردی اشاره کرد .




مطالب مرتبط

به گزارش پرتال حمل و نقل ، میزان تردد مسافر در مرزهای پنج‌گانه استان آذربایجان‌غربی از مرز چهار میلیون نفر عبور کرد . 

|

هم‌اینک در حوزه شمال سیستان‌ و بلوچستان ۶۴ شرکت حمل‌ونقل ، ۳ پایانه مسافری ، ۹۷۳ ناوگان اتوبوسی و ۲ هزار و ۴۳۵ راننده مسافری فعال در حال ارائه خدمات به مسافرین محترم هستند .

|

به گزارش پرتال حمل و نقل ، مدیر کل راهداری و حمل و نقل جاده ای آذربایجان غربی از تردد نزدیک به ۱۰۳ هزار مسافر نوروزی از پایانه های مرزی استان از ۲۵ اسفند ...

|

به گزارش پرتال حمل و نقل ، در بازه زمانی ده روزه از اجرای طرح سفرهای نوروزی سال ۱۴۰۳ ، میزان تعداد تردد مسافر در پایانه‌های مرزی کشور از ۴۶۵ هزار نفر ...

|

ظرفیت پیشبینی شده در ناوگان حمل‌ونقل عمومی مسافر به طور کامل برای خدمت رسانی به مسافران در سفرهای نوروزی ۱۴۰۳ آماده هستند .

|

نظرات کاربران